Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door serum »

[/quote]

Ze kijken als 2 druppels water op mijn Lichuan servo drives.
[/quote]

Da's niet de afspraak.. :mrgreen:
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

serum schreef: 14 nov 2020 16:14 6850 usd fob.
Je kunt redelijk goed raden (of je hebt mijn draadje gelezen over het offerte-traject waarin wat prijsranges werden genoemd)

De vraag was wat de totale kosten zijn als het ding eenmaal in mijn werkplaats staat.
Naast de FOB prijs komen er nog transportkosten / invoerrechten (2,7%?) / etc. bij. Die zijn nog niet definitief bekend maar zal ik tzt nog wel melden (ben ik nl. zelf ook naar op zoek geweest toen ik me aan het oriënteren was)
serum schreef: 14 nov 2020 16:14 Let erop dat ze een 2 stage vacuumpomp erbij leveren. Heb je op dat relatief kleine oppervlakte meer aan dan een hoge flow met max -200mbar. Er is 1 type dat goed presteert op 7,5kw. Bij mijn weten deed die nog 300m2 op -300mbar met een max onderdruk van -420.
Ik heb jouw advies nog even aan de verkoper voorgelegd maar hun technology department think "2 stage vacuum pump " is not suitable..
Zelf kan ik het niet beoordelen, laat het voor nu maar zoals het is (en dus wordt het geen 2-stage pomp maar zo'n wazig ding die men er standaard bij levert) en kan er, als blijkt dat het ding idd niet performt, altijd nog een andere pomp aan hangen.
serum schreef: 14 nov 2020 16:14 Het zijn ac closed loop steppers, toch? Geen 'echte' servo's?
Het zijn idd. 'poor-man's servo's' (leadshine 863hsm) ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door serum »

Nee, die topic had ik niet gezien.

Transport zal zo'n 1000/1200e zijn, je betaalt de transporteur ook een vergoeding voor het voorschieten van de invoerrechten (minimale marge) verzekeringen zijn spotgoedkoop, kennelijk is zeevervoer erg zeker. Invoerrechten zijn afhankelijk van de tarif code, volgens mij was het 1, zoveel procent, maar kan ook 2, zoveel zijn.

Wat voor vacuumpomp leveren ze erbij? two stage voor een zijkanaalventilator is een must (tenzij het liquid ring is, dat is 1 stage), maar een lichtere dan 7.5kw volstaat ook. Je hebt een relatief klein werkoppervlakte. Ik werk met een 7,5kw vloeistofringpomp op een 1500x3000 vacuumtafel.
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

De machine en alle toebehoren zijn inmiddels ingepakt
21992

21991

en gearriveerd in de haven van Qingdao:
21990

Transportkosten vielen uiteindelijk iets mee, ik laat meteen ook een CO2 laser uit China meekomen en ben voor de afhandeling en transport van die machines tot mijn voordeur ongeveer EUR 1.200,- kwijt.

Invoerrechten (berekend over de machine- en transportkosten) zijn voor een CNC-router 2.7% en voor een CO2 laser 4.2%)

In totaal zal de machine zodra deze op z'n plek staat dus ergens tussen EUR 6.5 en 7K ex BTW gekost hebben.

Het plan is dat de machine op 5/12 vanuit China vertrekt en er een week of 4 over zal doen om in Rotterdam te arriveren.
Nog een paar weken de tijd dus om m'n werkplaats op orde te krijgen en me alvast verder in Fusion 360 en Mach3 te gaan verdiepen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door serum »

Dat zijn prachtige vooruitzichten. Kan je je op verheugen. Nog iets gedaan met het advies voor de vacuümpomp?
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

serum schreef: 28 nov 2020 09:31 Nog iets gedaan met het advies voor de vacuümpomp?
Ja nogmaals aan hen voorgelegd maar men bleef erbij:
Actually,7.5 air pump is enough for your machine

Ik kon als alternatief evt. een 4kw TongYou pump (+USD 400) of 4kw Becker pump (+USD 700) nemen, daarmee zou de machine echter bijna 10% duurder worden en dat terwijl ik er nog geen centimeter mee heb gefreesd / niet op voorhand kan zeggen dat de meegeleverde pomp idd niet voldoet.
Heb het v.w.b. de pomp dus maar gelaten zoals het is, mocht in de toekomst blijken dat het toch niet helemaal top is dan kan ik de pomp altijd nog vervangen (je moet altijd wat te wensen over houden .... :lol:)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Sven »

Om de vergelijking met mijn zelfbouw compleet te maken:

Wat weegt het geheel, en hoe hoog kan je maximaal bewerken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

Sven schreef: 11 dec 2020 09:26 Wat weegt het geheel, en hoe hoog kan je maximaal bewerken?
De machine weegt zo'n 850kg en de maximale bewerkingshoogte hoogte op het freesbed is 200mm.

Aan de voorkant is een optie toegevoegd om materiaal verticaal te bevestigen, de brug komt tot ongeveer 10 centimeter voorbij de rand dat geeft de optie om b.v. zwaluwstaarten te frezen in hout van zo'n 70-80 cm lengte.
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

Het spul is inmiddels ongeveer een week onderweg vanuit Qingdao, verwachte aankomst in Rotterdam is in de eerste week van januari.

22099
Gebruikersavatar
Guider
Donateur
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 dec 2019 12:08
Locatie: Waalwijk

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Guider »

Heel benieuwd of hij inmiddels binnen is??
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

Guider schreef: 28 jan 2021 13:34 Heel benieuwd of hij inmiddels binnen is??
Jazeker, vorige week is het spul afgeleverd.
Het was wel enigszins een uitdaging om het allemaal op z'n plek te krijgen.
Het begon al met uitladen van de machine uit de vrachtwagen, een pallet van ruim 2x2 en gewicht van ruim 900 in beweging krijgen met een handpompwagen (het was bekend dat ik niet over een heftrick beschik maar ja ...) met lepels van nog geen 1 meter is mission impossible
22513

Het is uiteindelijk gelukt met een extra pompwagen en een electrische pallettruck maar we waren wel een paar uurtjes verder voordat het ding (via een onverhard pad en een stukje weiland om bij de dubbele deuren te komen) op z'n plek stond en de 2 pallets er onderuit waren gehaald (is vrij lastig zonder heftruck ;-) ).
Het goede nieuws is: hij staat
22515

De volgende uitdaging wordt nog om het spul aangesloten te krijgen, er ligt nog een kabelboompje los met de nodige draadjes/stekkers en de 380V aansluitkabel moet ook nog toegevoegd worden.
22516

Echt heel duidelijk zijn de bijgeleverde bedradingsschema's niet (understatement van de dag) en ik heb niet voor electricien geleerd ...

Tegelijkertijd met de CNC had ik ook een lasersnijder mee laten komen, die heb ik eerst maar even aan de praat gebracht en de eerste projectjes zijn daar mee gemaakt:
22514

Op zich ziet alles er uit zoals verwacht, ik kan echter nog geen ervaringen v.w.b. het gebruik van de machine delen, volgt hopelijk binnenkort.

Mvg, Wim
stoopie
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 sep 2020 22:09

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door stoopie »

Wat gaaf zeg, ben heel benieuwd verder!
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Firehunter »

Mooie machines, zien er goed uit! Veel plezier er mee!
Gebruikersavatar
Guider
Donateur
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 dec 2019 12:08
Locatie: Waalwijk

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Guider »

Zeer mooi, ziet er allemaal wel keurig uit.
Plaats reactie