Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

De afgelopen maanden is dit forum zeer bruikbaar voor mij geweest om op basis van ervaringen en tips van mede forumleden veel info en tips te krijgen over CNC-machines. Ik heb deze informatie gebruikt in het proces voor de aanschaf van een Chinese portaalfrees.
Omdat verschillende mensen aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn in het verdere verloop van het proces zal ik een aantal posts details over het aanschafproces en de bouw van de machine met jullie delen.

CNC Leveranciers
Als je gaat zoeken naar Chinese leveranciers van CNC-machines is het risico groot dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet, het zijn er nl. zo veel en ze zeggen stuk voor stuk dat ze de beste zijn. Ik heb mijn selectie gedaan door een aantal leveranciers te benaderen waarvan ik op dit forum en op cnczone.com ervaringen van anderen kon terugvinden. Ik heb verteld wat ik zocht (een machine van het formaat 1200*1200 primair bedoeld voor het bewerken van (hard-)hout) en uiteindelijk heb ik van een 5-tal leveranciers offertes ontvangen:
• Quick CNC
• Omni CNC
• Blue Elephant
• Stepmores
• XYZ-Tech

Wat opvalt is dat al deze leveranciers in dezelfde stad (Jinan) in China zitten (allemaal gereguleerd door de Chinese overheid??).
Communicatie met de verkopers in China verloopt heel soepel, vaak reageren ze dezelfde dag op een e-mail en ze proberen ook gelijk via Whatsapp contact te leggen.

Offertes
De specificaties van de machines die men aanbood verschilden nogal en ook qua prijs is er soms sprake van een significant verschil.
Één van de in het oog springende verschillen tussen de machines was b.v. materiaal en de constructie van het frame.
Voor het doel waar ik de CNC-machine wilde gaan gebruiken werd mij zowel een machine met deze basisconstructie aangeboden
21800

als ook deze:
21799

Zoals uit mijn eerdere posts blijkt ben ik geen kenner maar zelfs voor een leek is dan te zien dat het om 2 niet geheel vergelijkbare constructies gaat.

Voor wat betreft merk en type van de belangrijke onderdelen zoals kogelomloop / geleiderails / controller / etc. is men over het algemeen flexibel. Initieel komen ze vaak met onbekende merken op de proppen maar als je specifiek om een bepaald merk vraagt blijkt dat (al dan niet tegen meerprijs) mogelijk te zijn.

Keuze leverancier
Op basis van de eerste offerte ben ik met 2 leveranciers verder gegaan voor het verder specificeren van wat ik wilde hebben en uiteindelijk is de keuze gemaakt voor Quick CNC https://www.quickcncmachine.com/
Belangrijkste redenen voor deze keuze waren:
• Positieve ervaringen van gebruikers (zowel op het NL als het US forum)
• Prettige communicatie met de verkoper
• Flexibiliteit die men bood om alles naar wens in te vullen
• Mate waarin men meedacht om een specifieke modificatie die ik graag wilde hebben in te vullen
• Etc.

De prijs is niet echt een selectiecriterium geweest, machines met vergelijkbare specs verschillen onderling uiteindelijk niet veel qua prijs. Wat wel opviel was de machine die XYZ-Tech aanbood: men kon die leveren vanuit een Duitse vestiging, als ik exact dezelfde machine echter rechtstreeks uit China zou laten komen was de prijs (excl. transport en importkosten) ongeveer 50% lager ….

De machine
Dit is de machine die het moet gaat worden
21624

Quick K45MT 1212 CNC ROUTER met o.a. de volgende specificaties
• X-Y-Z working area: 1200*1200*200mm
• 6kw HQD spindle (air cooled)
• 7,5 kw air pump
• T-slot Vacuum table
• Herion Helical Rack and Pinion
• TBI 2510 Ball Screw
• Hiwin Linear rails (25mm)
• Leadshine hybrid servo motors
• 3-phase AC380V/50-60Hz
• Mach3 controller
• 3Kw Dust collector
• Speciale constructie waarmee materiaal verticaal vastgezet kan worden (o.a. voor het maken van zwaluwstaart verbindingen)

Transport:
Voor wat betreft transport was ik initieel uitgegaan van CIF Rotterdam. De leverancier zorgt er dan voor dat de machine in Rotterdam komt zodat je er zelf alleen nog maar voor hoeft te zorgen dat het spul vanuit Rotterdam naar de eindbestemming wordt gebracht. Klinkt op zich interessant maar verschillende mensen adviseerden om het transport vanaf de haven in China zelf te regelen. Het fysieke transport per boot is uiteindelijk een vrij beperkt deel van de totale kosten en nadeel van CIF is dat er in de haven van ontvangst een partij nodig is die de machine moet inklaren en overdragen en dat je nooit weet hoeveel geld men daarvoor vraagt.
Er zijn verschillende Nederlandse partijen die op basis van have van vertrek, gewicht en afmeting van de machine een prijsopgave doen zodat je precies weet met welke kosten je uiteindelijk rekening moet houden.
Een definitieve keuze voor een transporteur heb ik nog niet gemaakt, zal binnenkort echter wel moeten gebeuren omdat de machine inmiddels in elkaar wordt gezet en klaargemaakt zal worden voor verzending.

Foto’s van het productie-/assemblage proces van de machine volgen in de komende dagen.

More to follow dus ...

Mvg, Wim
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

Zoals beloofd hierbij wat foto's van de bouw / assemblage van de machine.

Ik heb gevraagd om van elke fase van het proces wat foto's te krijgen zodat ik de voortgang in de gaten kan houden en tevens een foto-verslag van het bouwproces op dit forum kan delen. De afgelopen week is er zo'n beetje dagelijks wat binnengevallen, onderstaand een overzicht van de verschillende onderdelen.

Frame:
21836

Detail van de portaalvoet:
21830

Frame + portaal
We hebben wat discussie over de kleur van de machine gehad, het frame was m.i. donkerder dan wat ik had gevraagd, men is dan ook niet te beroerd om het opnieuw door de verfstraat te halen en er een iets lichtere kleur op te doen ;-)
21828

Guiderail
Mooie Hiwin railsjes
21837

Spindle
21835

Servomotor
21838

Bedieningspaneel
21834

Status op dit moment
Dit is de actuele status op dit moment, volgende week gaat men weer verder met het aanbrengen van de rest van de onderdelen.
21833

Wordt vervolgd ....
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door ruudderooy »

Ziet er netjes uit leuk om via deze weg de bouw van je toekomstige machine te volgen.

Gr Ruud
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Swake »

Ziet er mooi uit en ook overvoldoende stevig om wat hout te frezen lijkt me zo. Ik ben heuuulemaal niet jaloers, neeee hoor :mrgreen:
Wel een bunker van een brug,

Wat bracht je tot de keuze voor rack and pignion bovenop kogelomloop, wetende dat 1200mm toch niet zo lang?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Kars-cnc »

Dat wordt een mooie machine! En inderdaad leuk om het bouw process zo te kunnen volgen. Hoeveel kilo moet er nu straks naar Nederland getransporteerd worden?

Die Hiwin rails, welk maat/type is dat?
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

ruudderooy schreef: 31 okt 2020 13:50 Ziet er netjes uit leuk om via deze weg de bouw van je toekomstige machine te volgen.
Klopt en daardoor kon ik tussentijds zelfs nog even bijsturen toen bleek dat het 'licht-grijs' waar ik om had gevraagd nogal donker uitpakte ...
Als je daar achter komt op het moment dat de machine volledig geassembleerd is kun je er niet meer zoveel mee, nu kon het frame nog een keer door de verfstraat ..
Swake schreef: 31 okt 2020 15:05 Wat bracht je tot de keuze voor rack and pignion bovenop kogelomloop, wetende dat 1200mm toch niet zo lang?
Dit is niet specifiek mijn keuze geweest maar eigen initiatief van de leverancier :roll:
Kars-cnc schreef: 31 okt 2020 15:57 Hoeveel kilo moet er nu straks naar Nederland getransporteerd worden?
De machine zelf weegt om en nabij de 850kg
Kars-cnc schreef: 31 okt 2020 15:57 Die Hiwin rails, welk maat/type is dat?
25mm, type: HG25R
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Erg mooi.
Vermoed dat rack en pignon hun standaard bouwwijze is voor al hun frezen ?
Prima toch ?
Wat staat die montage hal enorm leeg zeg :shock:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Sven »

Die tafel lijkt nogal lang voor 1250x1250, of heb ik iets gemist?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

Kjelt schreef: 31 okt 2020 20:17 Wat staat die montage hal enorm leeg zeg :shock:
't is maar net vanaf welke kant de foto genomen wordt, men heeft nl. best wel wat machines tegelijkertijd onderhanden
21886
Sven schreef: 31 okt 2020 21:10 Die tafel lijkt nogal lang voor 1250x1250, of heb ik iets gemist?
Dat idee had ik zelf idd ook, maar er is nogal wat het portaal heeft nogal wat ruimte nodig waardoor de tafel als geheel langer is.
21887

Het begint langzamerhand op een complete machine te lijken .... 8)
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

De machine is inmiddels bijna klaar.

Onderstaand wat foto's van de binnenkant van de besturingskast:
21905

21904

Speciaal verzoek was om een optie aan de voorkant te hebben om materiaal verticaal te kunnen bewerken, o.a. om dovetails te kunnen frezen.
Dit is wat men er van gemaakt heeft (incl. luchtcilinder om het materiaal vast te kunnen zetten).
21903

Vanmorgen is er in China testgedraaid, onderstaand wat stills uit de filmpjes die daarvan gemaakt zijn:
21902

21901

21900

Volgende week puntje op de i zetten en aan het eind van de week gaat het spul richting de haven ...
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door Zee&Zee »

Mag ik ( doe ik al :mrgreen: ) de brutale vraag stellen wat het geheel je gekost heeft, als het in je werkplaats staat straks?
CNC you later
wdbruin
Berichten: 32
Lid geworden op: 30 jun 2020 09:20
Locatie: Hoevelaken

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door wdbruin »

Zee&Zee schreef: 14 nov 2020 11:58 Mag ik ( doe ik al :mrgreen: ) de brutale vraag stellen wat het geheel je gekost heeft, als het in je werkplaats staat straks?
Geen probleem hoor, maar in plaats van het meteen te zeggen ben ik eigenlijk wel benieuwd om te horen aan welke prijsklasse ervaren forumleden voor zo'n soort machine / met deze specs zouden denken ;-) :?:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door serum »

6850 usd fob. Let erop dat ze een 2 stage vacuumpomp erbij leveren. Heb je op dat relatief kleine oppervlakte meer aan dan een hoge flow met max -200mbar. Er is 1 type dat goed presteert op 7,5kw. Bij mijn weten deed die nog 300m2 op -300mbar met een max onderdruk van -420. Ik heb ook een machine die oversteekt aan de voorkant, ideaal.

Het zijn ac closed loop steppers, toch? Geen 'echte' servo's?
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aanschaf en bouw van een Chinese portaalfrees

Bericht door benkr »

serum schreef: 14 nov 2020 16:14 6850 usd fob. Let erop dat ze een 2 stage vacuumpomp erbij leveren. Heb je op dat relatief kleine oppervlakte meer aan dan een hoge flow met max -200mbar. Er is 1 type dat goed presteert op 7,5kw. Bij mijn weten deed die nog 300m2 op -300mbar met een max onderdruk van -420. Ik heb ook een machine die oversteekt aan de voorkant, ideaal.

Het zijn ac closed loop steppers, toch? Geen 'echte' servo's?
Ze kijken als 2 druppels water op mijn Lichuan servo drives.
Plaats reactie