CNC Help

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
senad@home.nl
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2019 18:09

CNC Help

Bericht door senad@home.nl »

Hoi allemaal,

Mijn naam is Senad en ik ben nieuw op het forum. Enige tijd geleden heb ik uit China voor hobbymatig gebruik een CNC machine gekocht voor houtbewerking. Echter heb ik zelf geen verstand van zaken. Is er iemand die dat wel heeft en die mij (uiteraard tegen een vergoeding) zou willen helpen om hem aan de praat te krijgen? De machine draait op MACH 3 en heeft een usb poort. Het gaat me voornamelijk om simpele 2-D objecten. Ik woon in Vaals, Zuid-Limburg, dus iemand uit die omgeving zou helemaal fijn zijn. Benieuwd naar jullie reacties!
Senad
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC Help

Bericht door benkr »

senad@home.nl schreef: 23 okt 2020 16:05 Hoi allemaal,

Mijn naam is Senad en ik ben nieuw op het forum. Enige tijd geleden heb ik uit China voor hobbymatig gebruik een CNC machine gekocht voor houtbewerking. Echter heb ik zelf geen verstand van zaken. Is er iemand die dat wel heeft en die mij (uiteraard tegen een vergoeding) zou willen helpen om hem aan de praat te krijgen? De machine draait op MACH 3 en heeft een usb poort. Het gaat me voornamelijk om simpele 2-D objecten. Ik woon in Vaals, Zuid-Limburg, dus iemand uit die omgeving zou helemaal fijn zijn. Benieuwd naar jullie reacties!
Senad
Ik denk niet dat je veel reacties gaat krijgen, zo werkt dat hier niet.
Wanneer jij wat meer informatie geeft, zoals wat foto's van je machine en zo dan wordt het al beter denk ik.
En hier doen we niet zo heel veel tegen betaling, ik zelf doe in principe niets tegen betaling, dat schept meteen verplichtingen en dat wil ik meestal niet.
Jij zult er voor moeten zorgen dat wij je willen gaan helpen, dat kan bij jou thuis, maar het kan ook omgedraaid worden, iemand met een soortgelijke machine kan jou bij hem thuis waarschijnlijk veel meer dingen laten zien en jou op weg helpen dan omgedraaid.

Maar begin eens met de Mach3 gebruikershandleiding door te spitten, jij zult toch die leercurve doorheen moeten, het is niet zo dat wij jou een paar truukjes vertellen en dat dan alles zo maar uit de lucht komt vallen.
Je zult Mach3 in de basis moeten leren en je moet een of ander CAM teken programma leren.
Je tekent in zo'n tekenprogramma hetgeen je wilt gaan maken, van dat 3D ontwerp maak je een G-Code programma van (dat doet als het goed is je tekenprogramma voor je mits je de juiste parameters ingeeft) en die G-code voer je weer in in Mach3 waar het dan vervolgens gefreesd wordt als je alles goed hebt ingegeven.

Voordat dit allemaal goed gaat ben je echt wel een aantal weken tot maanden verder om maar niet te spreken van het aantal gebroken freesjes en andere dingen die mis kunnen gaan en die zeker ook mis zullen gaan voordat je eindelijk helemaal zelf iets hebt gemaakt.
Dit proces is er echt eentje van vallen, leren, opstaan en weer verder gaan. En vooral nadenken, als het fout gaat, maar ook daar voor al, weten wat er fout kan gaan en daar dan eigenlijk al voordat het fout gaat op anticiperen.
Plaats reactie