Maho 500C foutmelding I101

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Industriemeister20 »

Hallo,

Ik heb steeds de foutmelding I101 (fout in de zentralschmierung)

Ik begin nu een beetje te twijfelen waar het aan kan liggen, naar mijn mening kommt de fout telkens in een bepaalde tijd cilclus. Als Ik de Frees laat draaien kommt de fout telkens na een bepaalde tijd.

Mijn Idee

Of het Lift aan de Pomp : Hierbij de vraag hoe kan Ik dit kontrolen ?, druk word volgens het klokje opgebouwd

Of ligt het mischien aan de konstanten die geprogrameerd zijn in de maschine ? , zoja op welke punten moeten welke waardes aangegeven worden,

Wij hebben op navraag een lijst bij de maschine bij gekregen Met de waardes maar mischien is dit ja niet de juiste lijst of de verkeerde waardes in de lijst
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb geen antwoordt op je vraag maar wel een tip.
Wellicht is het handiger als je alle vragen over de Maho in hetzelfde draadje zet. Dat is voor jezelf makkelijker om terug te vinden en voor anderen makkelijker om te kijken waar het ook al weer over gaat.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het logisch dat de fout op geregelde tijden terug komt, bij dat soort machines is het gebruikelijk dat er om een vast tijdinterval gesmeert wordt ( 20 minuten of zo)
Dus als het smeersysteem niet werkt, of de druksensor die bepaald of er smeerdruk is geen signaal doorgeeft, dat krijg je een foutmelding.
En als er een signaal binnenkomt van een sensor kan dat 3 dingen betekenen:
1: Hij heeft gelijk, 2: hij geeft geen signaal omdat de sensor stuk is, 3: sensor geeft wel signaal maar de ingang van de plc is stuk dus ziet het niet.
Dus dat wordt schema op zoeken, circuit nalopen, sensor testen.

Als alles lijkt te werken maar de sensor ziet geen oliedruk, zou er natuurlijk ergens ook een lekkage in het systeem kunnen zitten waardoor er geen druk in het systeem ontstaat.
Dat smeersysteem werkt met doseer units, die geven een vast volume per smeer aktie en sluiten dan het circuit. Als alle units voldoende hebben wordt er dus druk in het systeem opgebouwd waarna de sensor dat aan de PLC meld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door rien1959 »

Het zou kunnen dat het tandwielpompje teveel speling heeft en daarom te veel tijd nodig heeft om de benodigde druk op te bouwen.
Heb dit al eens bij een (Gildemeister) cnc draaibank van een klant meegemaakt. Pompje uit elkaar gehaald en iets ingekort op een vlakslijpbank inclusief deksel. Daarna was het probleem weg. Alleen kwam er na verloop van tijd gruis uit de geleidingen .....
Klant boos en gaf mij de schuld ! Nee sukkels, jullie hebben je een kapotte bank in handen laten drukken. Was achteraf gezien een heel smerig verhaal met verkooptrucs en geklooi door importeur e.d. Bank is later uit elkaar gehaald en door een collega gereviseerd.
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Industriemeister20 »

Het probleem Met de smering heb ik nu vooreerst opgelost heb in de konstanten het eerst uit gezet. Oplossing ga ik natuurlijk nog zoeken.

Nu had ik 2 kleine programma‘s geschreven en in teach Inn geprobeerd eindelijk iets te frezen, helaas het volgende probleem.

Fout Y07 en in het andere Programma fout X07

Waar kan dit aan liggen zijn de konstanten fout en welke ? (Weet niet of de lijst wel goed is die bij de maschine was)

Of kan het nog een ander probleem zijn ?

Heeft iemand er ervaring ?

Alvast bedankt voor jullie hulp
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door benkr »

Smering kun je wel uitzetten, maar die zit er niet voor niets op, als je je bank in de prak wilt helpen ga dan vooral zo door, gebeurd vanzelf.
En denk niet dat je ook met de hand kunt smeren, je kunt echt niet overal bij waar smering noodzakelijk is.
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Industriemeister20 »

Ik weet dat het slecht voor de maschine ist maar de maschine sinds hij hier is nog geen Meter gelopen, Ik wil graag dat Ik teminste 1 freesgang kan laten doorlopen zonder foutmelding zodat Ik weet dat alles goed funktioneerd.

Ik weer niet of de konstanten goed zijn die Ik heb ingegeven daar Ik hem later pas heb gekregen.

Alles werkt hij maakt de referentie Loop goed, de maschine Loopt op alle assen heen en weer, maar zodra je een programma laat lopen, of in Teach Inn iets probeert te laten lopen kommt de fout 07 en hij gaat in de nood uit.

De Kop van de Maschine Loopt ook goed in alle snelheden
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien helpt het als je ons verteld wat je ingegeven hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Industriemeister20 »

bedoel je het programma dan heb Ik dit ingegeven voor de Test

N1 G18 T18 M6
N2 G52
N3 G0 X-20 Y2 Z10 S1000 F125 M13
N4 G43 Y-1
N5 G1 X40 F200
N6 G0 Y2
N7 G40
N8 M30
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Industriemeister20 »

In Teach Inn heb Ik de Maschine Met S200 laten lopen en dan

M3 Z20 toen kwam de fout Z 07

En

M3 Y20 toen kwam de fout Y 07
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Danny »

Ik ben er zeker van dat in een van de handleidingen die je hebt (gedownload) een lijst staat met foutmeldingen. ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door andrefc101 »

Danny schreef: 25 okt 2020 23:07 Ik ben er zeker van dat in een van de handleidingen die je hebt (gedownload) een lijst staat met foutmeldingen. ;-)
En ik ben er zeker van dat N3 Y20 geen goed commando is.
Je zult echt de handleiding moeten open slaan!
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Industriemeister20 »

Ja de foutmelding is betend : Stillstandsfout (Stillstandsfehler)

Maar wat je er aan kunt doen Staat er helaas niet bin

De fout komt ja niet alleen in dit programma, ook als Ik via Teach Inn iets wil uitproberen komt ook de fout op de Z en op de Y As.
Industriemeister20
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 aug 2020 19:41

Re: Maho 500C foutmelding I101

Bericht door Industriemeister20 »

Bij het nederlandse boek staat :

Stilstandsbewaking is geaktiveerd

Nu nog de grote vraag wat hier de fout is :shock:
Plaats reactie