mossner rekord lintzaag revisie

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door pieter dr200 »

wie kan mij helpen aan een handleiding van een mossner rekord lintzaag?
type sm 501

afgelopen week heb ik hem opgehaald en inmiddels begonnen aan de revisie er van, op zich geen rocket sciens.
maar het is wel eens makkelijk op het gebied van afstellen.
Laatst gewijzigd door pieter dr200 op 31 mar 2021 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mossner rekord lintzaag handleiding gezocht

Bericht door benkr »

pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: mossner rekord lintzaag handleiding gezocht

Bericht door pieter dr200 »

inmiddels heb ik de handleidingen kunnen bemachtigen, mocht iemand ze zoeken kan je mij een berichtje sturen.

ik was al een tijdje te zoeken naar een metaal lintzaag, dunwandige materialen zagen op een bewo of beugelzaag gaat nou niet echt makkelijk.
na een beetje rondkijken op marktplaats kon ik er een overnemen met een elektrische storing er in.
nu ben ik daar niet zo heel erg bang van want zoveel zit er niet in.

hier enkele foto's tijdens het demonteren.

AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

aangezien het verf werk erg slecht was toch maar laten stralen en in de 2k primer laten zetten.

Afbeelding

gevolgd door het schuren en plamuren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en weer terug van het spuiten, het opbouwen kan weer beginnen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook de motor vervangen door een nieuwe, gelijk ietsje zwaarder en een frequentie regelaar er aan. nu kan ik in combinatie met de tandwiel kast zagen van 30 tot 1900 M/min. ook het lucht pompje was niet veel meer, hier heb ik zelf nieuwe lamellen in gemaakt van grafiet.

Afbeelding

de tandwiel kast gaf zich zelf niet zomaar gewonnen, na het demonteren van de deksel zag ik dat er veel spaantjes in de bak zaten. waarschijnlijk veel met perslucht gewerkt. uiteindelijk alles gedemonteerd en ook alle lagers vervangen, tijdens het demonteren kwam ik overal spaantjes tegen tussen de tanden geperst, in de lagers enz. achter af denk ik wel eens hoe krijgen ze het voor elkaar? maar nu alles schoon is en de lagers vernieuwd zijn loopt hij best wel goed, het blijven natuurlijk wel rechte vertandingen.

Afbeelding
Afbeelding

ook het las apparaat werkte niet goed meer, iets met oud vet, stof en spaantjes.
helaas lukt het niet om met ideal in contact te komen om een nieuwe front plaat te bestellen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ook had ik nog een afkort tafel gekocht, deze werkt erg goed. ook zaagt de machine er erg nauwkeurig 0.1mm haaks en recht op rvs 316 buis 50x1.5.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

nu nog een aantal kleine afrondende dingen doen dan is hij weer 100%
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: mossner rekord lintzaag handleiding gezocht

Bericht door Rocnc »

Mooi werk, zeg! Leuk om te zien.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1766
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: mossner rekord lintzaag handleiding gezocht

Bericht door Kars-cnc »

Dat is een mooi en grondig uitgevoerd restauratie project, met veel oog voor details! De machine ziet er weer uit als nieuw.
Mooi ook zoals je de naam er weer mooi wit op hebt gemaakt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door WillyH »

Een mooie machine geworden, bedankt voor het overzicht met ons te delen.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door pieter dr200 »

ach ja ik probeer iedere keer weer dat lat ietsje hoger te leggen, ik ben er nog niet helemaal klaar mee.
er komt ook nog een digitale snelheidsmeter op en ook de stickers ontbreken nog.
maar nu de machine er staat gebruik ik hem eigen met regelmaat, dat had ik op voorhand eigenlijk niet verwacht.
ook leuk om te zien dat jullie het waarderen
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door pieter dr200 »

afgelopen week nog een beetje geknutseld aan de lintzaag.
de snijsnelheid aflezing zit er nu op en afgesteld.
deze omron tellers zijn echt multifunctioneel en voor vele toepassingen geschikt.

Afbeelding

ook gelijk een zaag geleider gemaakt, aangezien deze er niet meer bij was.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door Kjelt »

Erg mooi geworden en nu heb je een pracht machine 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door benkr »

Inderdaad een prachtig project met een super resultaat, maar........ ik zag dat die DR200 nog niet af is, dat had ik dan weer niet verwacht.
Hoe komt dat dan?
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door Bjornski1976 »

Mooi werk hoor, zit een hoop werk in maar het resultaat is fenomenaal. Wat betreft die spaantjes in de tandwielkast is het misschien een idee om er een magneet in aan te brengen. Mochten ze makkelijk in de bak komen kleven ze lekker aan de magneet ;-)
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: mossner rekord lintzaag revisie

Bericht door pieter dr200 »

ik zag dat die DR200 nog niet af is, dat had ik dan weer niet verwacht.
Hoe komt dat dan?
dat heeft een aantal redenen Ben,

ik had een project aangenomen waarbij ik dunwandige rvs las t stukken aan drie zijdes moest inkorten, hier was ook een hoge nauwkeurigheid van vereist. maar om 300 zaagsneden op de bewo te doen ging hem niet worden, door de 1mm wand dikte kneep je ze ovaal of ze zaten niet vast genoeg waardoor ze ook stuk gingen. en met de lintzaag in combinatie met de afkort tafel ging het snel, makkelijk en zonder al te veel nabehandelingen. vandaar dat deze machine prio 1 kreeg om in bedrijf te komen. ook was ik wezen kijken voor een nieuwe, maar de van af prijs begint bij €30.000,- iets wat zakelijk gezien wel mogelijk was. maar na een beetje rondkijken kwam ik deze tegen op marktplaats voor €275,- met een elektrische storing. dus de gok gewaagd en hem opgehaald, wat achteraf gezien een goede beslissing is geweest. want na ongeveer €5000,- totaal gekost te hebben, heb ik een machine die vele malen luxer en een slag groter is dan het goedkoopste instap model. ook zijn de kosten van de revisie van de dr200 vele malen hoger dan van deze zaagmachine, maar dat had ik ook verwacht. alleen soms komt het financieel dan even niet uit, zeker als je met projecten van klanten bezig ben weer veel geld in is gaan zitten. een ander probleem met de dr200 was dat sommige toeleveranciers niet naar mij wilden luisteren. enkele voorbeelden hier van zijn. het afwijken van het type aandrijf riem, een van de leveranciers wilde hier een veel lichter type in zetten dan de oorspronkelijke riem, 2 andere bedrijven waren 2x zo duur dan de huidige leverancier en een ander kwam na 2 maanden na opdracht nog niet opdagen. en soms komen er ook andere dingen op je pad, ik liep al een tijdje met de gedachten om een half automaat afkortzaag te kopen. nu was ik opzoek naar een imet sirio, na wat rondkijken op marktplaats kon ik niet echt iets vinden naar mijn zin. na een belletje met wolthuis bleek dat zij een vergelijkbare machine hadden staan van 2 jaar oud. afgelopen donderdag wezen kijken en vrijdag opgehaald. hele nette machine en ook voor een nette prijs. natuurlijk zitten er wel verschillen tussen deze macc ntm 350 s en de imet sirio, maar daar is ook het prijsverschil naar. het verschil zit hem hoofdzakelijk in de besturing. ook was 2021 voor ons een heel zwaar en triest jaar, maar goed daar ga ik het hier niet over hebben.
Wat betreft die spaantjes in de tandwielkast is het misschien een idee om er een magneet in aan te brengen. Mochten ze makkelijk in de bak komen kleven ze lekker aan de magneet
makkelijk kunnen de spaantjes niet in de tandwielkast komen, dit komt puur door perslucht gebruik. met het schoon maken blazen ze het overal tussen. ik kwam overal de spaantjes tegen, zelfs in de i.p. 65 nokkenschakelaars. je vraagt je soms af, hoe krijgen ze het voor elkaar. een magneet is op zich geen verkeerd idee, alleen werkt het niet met alle metalen. maar alles wat hij afvangt is mee genomen.

hier nog wat foto's van mijn nieuwe half automaat afkortzaag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie