Segto Metre
Moderator: Moderators
Segto Metre
Wie weet wat dit voor ding is?
Re: Segto Metre
Ik denk dat het een tool is om binnendiameters van pijpen te meten.
Ik denk dat het de bedoeling is om de uitstekende stukjes rond 4mm of zoiets en een buis te steken en dan de wijzer zover als kan met de klok mee te verdraaien, als de staafjes tegen de buiswand aan tot stilstand komen dan wijst de schaalverdeling bij de punt van de pijl de diameter aan, in mm's en in Inches.
Of dat nu vandaag de dag nog voordelen heeft t.o.v. een schuifmaat of binnen micrometer weet ik niet, lijkt me van niet.
Ik denk dat het de bedoeling is om de uitstekende stukjes rond 4mm of zoiets en een buis te steken en dan de wijzer zover als kan met de klok mee te verdraaien, als de staafjes tegen de buiswand aan tot stilstand komen dan wijst de schaalverdeling bij de punt van de pijl de diameter aan, in mm's en in Inches.
Of dat nu vandaag de dag nog voordelen heeft t.o.v. een schuifmaat of binnen micrometer weet ik niet, lijkt me van niet.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Segto Metre
Voor pijpen zou 3 pennetjes voldoen.
O-ringen misschien, er zit ook nog een kammetje met gleufjes van verschillende maten.
andere versie:
O-ringen misschien, er zit ook nog een kammetje met gleufjes van verschillende maten.
andere versie:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- TomAndKobus
- Donateur
- Berichten: 766
- Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
- Locatie: Gouda
- Contacteer:
Re: Segto Metre
Het is om zuigerveren (segmenten) te meten. Zie ook filmpje hieronder op 1 minuut en 3 seconden.
https://www.youtube.com/watch?v=sLNiFEN ... e=emb_logo
https://www.youtube.com/watch?v=sLNiFEN ... e=emb_logo
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12053
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Segto Metre
Leuk, weer een raadsel opgelost.
Heb je dus niets aan zolang je geen bugatti hebt.
Heb je dus niets aan zolang je geen bugatti hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Segto Metre
Mag ook voor je Dacia hoorhugo stoutjesdijk schreef: ↑19 nov 2020 15:44 Leuk, weer een raadsel opgelost.
Heb je dus niets aan zolang je geen bugatti hebt.
Re: Segto Metre
Leuk! Zou ik niet geraden hebben.
Die Bugatti's hadden als bijzonderheid dat ze geen cilinderkop hebben, het blok is ondeelbaar.
Om kleppen te slijpen, wat in die dagen vrij regelmatig aan de orde was, moest je het blok op zijn kop zetten en dan alles aan de onderzijde er uit halen.
Kleppen slijpen was dus best een toer, zonder te zien wat je deed.
Maar ze reden als de bliksem.
Die Bugatti's hadden als bijzonderheid dat ze geen cilinderkop hebben, het blok is ondeelbaar.
Om kleppen te slijpen, wat in die dagen vrij regelmatig aan de orde was, moest je het blok op zijn kop zetten en dan alles aan de onderzijde er uit halen.
Kleppen slijpen was dus best een toer, zonder te zien wat je deed.
Maar ze reden als de bliksem.
- Arie Kabaalstra
- Donateur
- Berichten: 13527
- Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
- Locatie: Bakhuuz'n
- Contacteer:
Re: Segto Metre
Dan moest je de kleppen ook via de cilinders monteren.. even zien.. de Bugatti Type 35 had een boring van 60 mm, en een slag van 88.
als't nou andersom was.. dan zou ik er nog bij kunnen...
de Hart Formule 1 motoren van de late jaren '80 waren ook monoblocs.. in het turbotijdperk wel fijn.. geen koppakkingen die je er tussenuit kon blazen
als't nou andersom was.. dan zou ik er nog bij kunnen...
de Hart Formule 1 motoren van de late jaren '80 waren ook monoblocs.. in het turbotijdperk wel fijn.. geen koppakkingen die je er tussenuit kon blazen
Re: Segto Metre
Ja, een boring van 60 mm, daar kom je met je handje niet in. Gelukkig hoeft dat ook niet.
Je kent waarschijnlijk die zuignapjes met een stokje er aan, waarmee je kleppen slijpt.
Voor een Bugatti moet je een langer stokje nemen, waarmee je de opgeplakte klep in zijn geleider kan mikken.
En dan slijpen maar. Als beide kleppen klaar zijn zet je er een zuiger in, bijvoorbeeld van hout, die je aandrukt.
Zo kan je dan beide kleppen voorzien van veren en borging.
Tegenwoordig staan veel kleppen schuin. Dan kan je deze constructie dus vergeten.
Je kent waarschijnlijk die zuignapjes met een stokje er aan, waarmee je kleppen slijpt.
Voor een Bugatti moet je een langer stokje nemen, waarmee je de opgeplakte klep in zijn geleider kan mikken.
En dan slijpen maar. Als beide kleppen klaar zijn zet je er een zuiger in, bijvoorbeeld van hout, die je aandrukt.
Zo kan je dan beide kleppen voorzien van veren en borging.
Tegenwoordig staan veel kleppen schuin. Dan kan je deze constructie dus vergeten.