Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door JoepS »

Waarom geen Stepcraft?
https://shop.stepcraft-systems.com/CNC- ... uction-Kit
Over plug and play gesproken. Heeft ook een Lego-style handleiding. Ben je voor 4000 euro klaar. En aangezien Baard toch alleen maar multiplex gaat frezen tot een millimeter diep zou zelfs de Hobby-line van Sorotec kunnen voldoen.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Floppy schreef: 04 dec 2020 11:27
EdingCNC V5A-4E
o Sorotec adviseert EdingCNC en het lijkt een veel gekozen optie op het forum, dus dat lijkt me prima.
Zonder ervaring heb ik weinig reden om voor iets anders te kiezen.
De EdingCNC V5A-4E is een prima controller, die heb ik zelf ook, maar hij bestaat al een tijdje.
Nu is er voor een paar tientjes meer een nieuwe controller met ook wat meer mogelijkheden de CNC720 4 Axes.
https://www.edingcnc.com/products.php?productid=126.
Kijk eens of dat wat is voor jou.
Bedankt voor de tip. Ik heb naar de 720 gekeken, maar het zegt me allemaal weinig. Ik begrijp dat hij een hogere stappenfrequentie heeft. En een aantal extra ingangen: Spindle index, alarm, external error. Twee analoge ingangen en een extra Aan/uitknop of iets dergelijks. Wat dat in de praktijk betekent weet ik niet eerlijk gezegd. Wat kun je aansluiten op deze ingangen? En is de hogere stappenfrequentie iets wat relevant is?
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

P1-Engineering schreef: 04 dec 2020 16:57
Ik zou dan eerder de AMB freesmotor vervangen voor een spindel met VFD. Deze kan je dan door Eding laten aansturen, en de toerentallen in CAM programmeren. Een spindel is ook vele malen stiller. Als je heel fijn graveerwerk gaat doen wil je ook een lage runout van je gereedschap, bij een echte spindel zal dit stukken beter zijn.
Bedankt voor de tips. Ik dacht dat spindel gewoon een ander woord was voor freesmotor. Maar minder herrie en lage runout, dat klinkt zeer aantrekkelijk. Ze zijn wel een stuk duurder zie ik. Maar zeker een optie! Ik ga het uitzoeken.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

JoepS schreef: 04 dec 2020 17:28 Waarom geen Stepcraft?
https://shop.stepcraft-systems.com/CNC- ... uction-Kit
Over plug and play gesproken. Heeft ook een Lego-style handleiding. Ben je voor 4000 euro klaar. En aangezien Baard toch alleen maar multiplex gaat frezen tot een millimeter diep zou zelfs de Hobby-line van Sorotec kunnen voldoen.
Joep. Tsja, enerzijds hoor ik mensen zeggen: ondiep graveren in multiplex kan eigenlijk elke cnc machine. Anderzijds zijn er mensen die menen dat de goedkopere machines niet stijf en daardoor niet nauwkeurig genoeg zijn. Het is precies wat ik probeer te ontdekken: welke klasse voldoet? Persoonlijk heb ik bij Stepcraft het gevoel dat het een betaalbare en strak uitziende plug and play machine is, maar ook dat je weinig machine voor je geld krijgt (dat is wat ik erover lees in ieder geval). Net als bij de hobby-line van sorotec werkt de stepcraft met wielgeleiding, iets dat sommige mensen sterk afraden.

Inderdaad wil ik 'alleen maar' graveren in multiplex. Maar tegelijkertijd is nauwkeurigheid over de x en y-as erg belangrijk. Met de basic-line heb ik daar meer vertrouwen in dan met een stepcraft. Maar goed, allemaal alleen maar op basis van wat ik gelezen heb en op youtube gezien heb!
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door JoepS »

De machine waar ik naar link heeft juist lineaire geleiding en optionele kogelomloopspindels en is dus niet te vergelijken met de oudere stepcraft-machines.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Aha, dat wist ik niet. Ik heb eerder op youtube naar een stepcraft zitten kijken, die zag er bijna hetzelfde uit, maar dat is blijkbaar een oudere dus.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Bestelling geplaatst bij Sorotec. Nu helaas 16 weken wachten wegens extreme drukte. Dat is wel een domper. Verder zeer tevreden. Iedereen bedankt voor het advies!
ValereVersnip
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 feb 2021 12:51

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door ValereVersnip »

Hoi!

Ik ben zelf aan het overwegen om een Sorotec Alu-line 1110 te kopen.
Ik heb een aantal vragen gesteld via mail (levertijd, verzendkosten,enz ), begin vorige week.
Maar heb nog geen reactie ontvangen.

Is dit gebruikelijk dat er wat tijd over gaat?
Ik lees in het algemeen dat iedereen zeer tevreden is over Sorotec en ik heb er geen probleem mee om even te moeten wachten, maar een week zou toch wel moeten volstaan.


Grts
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door andrefc101 »

ValereVersnip schreef: 15 feb 2021 15:27 Is dit gebruikelijk dat er wat tijd over gaat?
Ik lees in het algemeen dat iedereen zeer tevreden is over Sorotec en ik heb er geen probleem mee om even te moeten wachten, maar een week zou toch wel moeten volstaan.
Ik zou ze ff een mailtje sturen, dat je een week wachten wel lang genoeg vindt.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door P1-Engineering »

ValereVersnip schreef: 15 feb 2021 15:27 Hoi!

Ik ben zelf aan het overwegen om een Sorotec Alu-line 1110 te kopen.
Ik heb een aantal vragen gesteld via mail (levertijd, verzendkosten,enz ), begin vorige week.
Maar heb nog geen reactie ontvangen.

Is dit gebruikelijk dat er wat tijd over gaat?
Ik lees in het algemeen dat iedereen zeer tevreden is over Sorotec en ik heb er geen probleem mee om even te moeten wachten, maar een week zou toch wel moeten volstaan.


Grts
Het kan zeker in het begin even duren voordat je een reactie krijgt. Ze zijn in een jaar bijna verdubbelt in omvang dus dat gaat gepaard met wat groeipijntjes hier en daar. Toen ik mijn machine kocht was er nog 8 weken levertijd, inmiddels is dit dus al 16 weken of misschien nog wel langer.
Ze bouwen gewoon erg goede machines. :mrgreen:

Wat je zou kunnen doen is overdag even bellen, en vragen naar Roy, de eigenaar, hij kan al je vragen beantwoorden.
Mijn ervaring is wel dat de aftersales wel gewoon top is, kan eigenlijk altijd bellen en zelfs in het weekend worden mails beantwoord.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Mijn machine is binnen. Heel wat weken eerder dan verwacht dus. Nu aan het bouwen geslagen. Dat gaat op zich goed, maar ik zit wel met een vraag over de wagentjes van de lineaire geleiding. Die lopen namelijk nogal stroef. Het zijn HIWIN HGH20C wagentjes, kwaliteitsspul naar ik begrijp. Maar ik moet dus wat kracht zetten om ze over de rails te bewegen, terwijl ik verwachtte dat ze er heel soepeltjes overheen zouden glijden.

Na wat gezocht te hebben online heb ik net Sorotec gebeld met deze vraag. Roy was even onbereikbaar, ik had dus iemand anders aan. Zijn Engels was niet al te best, net zoals mijn Duits niet al te best is, maar wat hij zei was dat dit normaal is en te maken heeft met het feit dat dit voorgespannen wagentjes zijn. Gewoon verder bouwen dus.

Maar ik post de vraag toch nog even hier, ben benieuwd wat jullie ervaring is met de HIWIN wagentjes. Is het normaal dat deze redelijk wat weerstand geven?

Ik heb ze overigens met het meegeleverde vet en vet pistool al ingevet, maar dat maakt geen verschil.

@ValereVersnip: verder ben ik zeer tevreden tot nu toe over de communicatie etc. van Sorotec. Ik heb Roy eerder aan de lijn gehad en die is altijd behulpzaam en kan goed Engels! Maar je zult ondertussen je bestelling al geplaatst hebben misschien.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Kjelt »

De HiWin wagens zijn al voorgevet dus dat hoefde je niet te doen.
Ja ze glijden als je de rails schuin houdt niet zomaar vanzelf naar beneden want ze zijn, wat sorotec al zegt, voorgespannen. Wat belangrijk is dat tijdens het bewegen je geen schokjes ervaart maar dat zal wel niet, het is kwaliteits spul.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

hmm ja, kan niet zeggen dat ik ze écht vloeiend vind aanvoelen. Maar schokjes zijn het ook niet.

Op deze stond expliciet vermeld dat ze nog ingevet moesten worden. Dat klopt ook met de gebruiksaanwijzingen van HIWIN, daar staat ook dat je ze voor gebruik en daarna periodiek moet vetten.
Geert
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2021 18:54

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Geert »

22950 heb deze staan 2,00 mtr bij 1,20 werkt oa met mdf perfect maar ook andere platen enz. Is vorige week afgebouwd prijs 1600 euro
Plaats reactie