Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door keesfrees »

Ik begin nu pas met het lezen van dit onderwerp, ik zie "graveren in berken multiplex".
Dat doe ik regelmatig maar de grens van wat er mogelijk is aan details zit 'm niet in de machine maar in het hout, dat heeft een nerf en geen homegene structuur, zoals je wel weet :-)
Niet wetende wat je ervaring of je doel is, een goedbedoeld waarschuwinkje.
Desgewenst maak ik een proefje voor je.

Een voorbeeldje van een acceptabel resultaat, in mdf met grondeerfolie.
17162
Afmeting (belangrijk) 20 x 30 cm (ongeveer)

Hier een mooi voorbeeld van iets wat niet mogelijk bleek :

22969

De blokjes zijn 3 x 3 cm (ong)
De groene blokjes is berken mpx met een dunne toplaag : "colorply" oid.
De onderste zou ook een hpl toplaag kunnen zijn, op berken mpx maar dat doet er niet toe.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

@keesfrees Bedankt voor de waarschuwing en voorbeelden. Ik heb met een bovenfrees al wat testjes gedaan in berken, en denk dat wat ik er mee wil zeker moet gaan lukken. Dat is niet zo klein en fijn als de blokjes in jouw voorbeeld. Toen ik het had over nauwkeurigheid bedoelde ik niet priegelwerk, maar of bijvoorbeeld bij een geruit patroon een x aantal lijnen verdeeld over bv 50 cm op de y-as precies overeenkomt met dezelfde lijnen op de x-as en of een dergelijk patroon dan haaks is.

@Geert Ja lekker groot ding. Maar ik heb ondertussen dus al mijn keus gemaakt. De sorotec is al binnen en ik ben hem al aan het bouwen.

Ik verbaasde me alleen over hoe veel kracht het koste om de HIWin karretjes over de rails te duwen. Ondertussen heb ik het portaal erop gezet (gedragen door 4 wagens) en op zich loopt hij best mooi heen en weer. Maar ik blijf me verbazen over hoeveel kracht dat kost, zo'n stappenmotor moet behoorlijk sterk zijn als dit normaal is!

@Kjelt Ik had nog even in de gebruiksaanwijzing gekeken. HIWin heeft 3 mogelijkheden voor verschillende karretjes, staat er. "Preserved" "Initial lubrication" en "Basic lubrication" wat betekent: "alleen geolied, moet nog gevet" "beetje gevet" "volledig gevet", wat per karretje ook nog verschillend is wanneer deze wel of niet al op een rails gemonteerd geleverd wordt.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

https://www.youtube.com/watch?v=--9Icp6IITs

Kwam ook dit filmpje nog tegen, van sorotec nota bene. Ik begrijp dat als de wagentjes belast zijn met de massa van het portaal, ze dan in de praktijk even soepel bewegen als niet voorgespannen wagentjes.
Plaats reactie