Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Dag allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en een absoluut beginner wat betreft CNC frezen. Zoals bij de meeste beginners gaan mijn eerste vragen over de aanschaf van een geschikte CNC freesmachine. Ik heb redelijk wat ervaring als timmerman en heb een bescheiden kennis van houtbewerking. Nu wil ik een cnc frees aanschaffen voor een specifiek doel: het graveren van hout, in eerste instantie berken multiplex. De afgelopen dagen heb ik me al aardig ingelezen op dit en andere fora. Maar ik denk dat het helpt als iemand mee kan denken over de te maken keuzes met het oog op mijn specifieke noden.

Doel: Ik ben op zoek naar een machine om patronen in platen multiplex te frezen/graveren. Dat hoeft slechts één mm diep ongeveer. De gefreesde lijnen en vlakken worden opgevuld met een op kleur gebracht vulmiddel om zo visuele effecten te bewerkstelligen. Een vorm van inleg dus. De krachten die op de machine komen te staan zijn dus gering. Wel is precisie van belang: verschillende multiplex platen worden later aan elkaar verbonden, en het is de bedoeling dat de patronen dan exact in elkaar overlopen.

Formaat: ik wil graag een kwart plaat (±60*120) in een keer kunnen bewerken.

Budget: staat niet helemaal vast, ik hoopte voor 2500-3000 klaar te kunnen zijn, maar dat wordt krap vermoed ik. Laat ik voorlopig 4000 euro aanhouden.

Machine: zelfbouw is geen optie, daarvoor ontbreekt het me aan ervaring, maar vooral aan tijd. Tweedehands trekt me ook niet zo, omdat ik de ervaring mis om de staat van een machine te beoordelen. Een bouwpakket lijkt me een goede optie, hopelijk heb ik dan meer waar voor mijn geld en bovendien lijkt het me een goede manier om de machine te leren kennen.

Snelheid: moeilijk om iets over te zeggen, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb, maar vlot werken is natuurlijk fijn. Belangrijker lijkt me dat ik een goede controle heb over de snelheid van de machine en de draaisnelheid van de freesmotor.

Ik heb wat in webshops zitten neuzen naar betaalbare machines, met name via het lijstje van Markus. Nu is mijn oog gevallen op de sorotec basic-line 1007. Het is voor zo ver ik het kan overzien een van de weinige machines in deze prijsklasse met lineaire geleiding en kogelomloopspillen; vereisten voor snel en nauwkeurig werken begrijp ik. Verder lijkt het me een relatief(!) stijve machine in dit segment. Ook lees ik weinig tot niets over slechte ervaringen met sorotec.

Als alternatieven heb ik o.a. de machines van BZT bekeken. De PF serie lijkt minder stijf en werkt met ronde geleidingen, wat me niet ideaal lijkt gezien het redelijk grote werkoppervlak. De PFE en PFK hebben misschien een stijvere constructie, maar zijn ook een stuk duurder (waar je pas achter komt als je de Z-as configureert in de shop). Haase en EASY hebben soortgelijke nadelen.

Mijn eerste vraag is dus of de Sorotec jullie een verstandige aankoop lijkt, gezien het doel dat ik er mee heb? Zijn er (betere) alternatieven in mijn situatie? Heeft iemand ervaring met deze machine?

Tweede vraag: Is er iemand die deze of een soortgelijke machine bezit en het leuk vind om de werking daarvan te laten zien en er wat over te vertellen? (Ik woon in Nijmegen en heb een auto).

(Ik ben geneigd om eerst een machine te kiezen en daar een spindle, stappenmotoren, een controller en software bij te zoeken. Ik heb al wat gelezen over breakout boards, drivers en motoren, maar de hoeveelheid informatie en het aanbod is overweldigend. Ik werk al jaren met illustrator op een macbook en dat blijf ik waarschijnlijk gebruiken voor het maken van de vectorbestanden. De CAD/CAM en besturings soft- en hardware die ik nodig heb moet ik nog aanschaffen en onder de knie krijgen. Ik wilde mijn vragen hierover bewaren voor een volgende post, als ik wat beter ingelezen ben. Maar als jullie van mening zijn dat de keuze van de machine afhangt van keuzes in de aansturing, moet ik het misschien anders aanpakken, dan hoor ik dat ook graag.)

Bedankt!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://link.marktplaats.nl/m1611452081

Volgens mij is deze de beroemde open source machine van dit forum, daar kun je dus meer dan genoeg ondersteuning verwachten
Misschien net iets te klein en boven budget, ik zou toch eens gaan kijken hoe zoiets er uit ziet.
Als je over keuze motoren en break out board begint, ben je bijna al aan het bouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door boeld »

Ben nu zelf bezig met de bouw van een Raw 1.5. Heb ik op Marktplaats als bouwpakket op de kop weten te tikken, voor een leuke prijs. Heb hem bijna werkend en eerlijk gezegd vond ik het bouwen niet zo ingewikkeld. Omdat de machine nog niet werkt, kan ik nog niet zo veel zeggen over de prestaties, maar als ik af ga op de informatie van de leverancier dan lijkt het me een machine die je ook nog zou kunnen overwegen.
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door benkr »

Ik ga voor de OSPF, en dan in de maten die je zelf opgeeft, dus een iets groter bereik, vooral in de lengte richting.
Ja, die zal best wel wat boven het budget uitgaan komen, maar dan heb je een machine die zijn waarde behoudt.

En met wat hulp van het forum, van ons dus, zou dat boven het budget uit gaan komen best wel eens erg mee kunnen gaan vallen, ook in de OSPF zijn best wel flinke besparingen te behalen zonder dat dat echt heel veel aan de performance afdoet.

Ik heb vorige week nog een tweedehands machine van een mede forum lid in de schrootbak gegooid terwijl die bij hem nooit heeft gedraaid, als je het dan over wat goedkoper hebt, dan blijkt het achteraf toch nog heel duur te gaan worden, hij heeft nu een Emco machine gekocht die nog omgebouwd moet worden voor hem, maar waar wel de belofte in zit dat die machine zijn geld wel waard is en blijft.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Bedankt voor de reacties.

@Hugo en @Benkr. De open source is vast een erg goede machine die zijn geld waard is. Maar, zoals ik al opmerkte heb ik geen tijd om met veel trial en error, losse bestellingen, hulp zoeken op het forum, etc. zelf een machine te bouwen of om te bouwen. Dat ik gister ontdekt heb dat een controller een breakout board bevat en drivers maakt nog niet dat ik al aan het bouwen ben. De meeste bouwpakketten worden zonder controllers verkocht, ik heb geen flauw benul wat ik bv bij de Sorotec moet kopen, dus toen ben ik op gaan zoeken wat een controller eigenlijk is. De controller koop ik het liefst kant en klaar, maar ik moet toch eerst weten wat een controller een controller maakt en waar ik op moet letten bij de aanschaf!

De machine op marktplaats ziet er mooi uit, maar is meer dan de helft duurder dan het budget dat ik noemde. Ook vraag ik me af of dat ding niet overgekwalificeerd is voor het doel dat ik er mee heb. (Is bv een luchtgekoelde spindel niet ruim voldoende voor mij?).

Ik begrijp dat je met een zelfbouwmachine meer waar voor je geld krijgt (al ligt dat er maar aan hoe veel je voor je eigen uren rekent!). Ik ben dus bereid om relatief meer te betalen als ik mezelf dan tientallen (of meer?) uren kan besparen. Het waardevast zijn van de machine is niet per se een vereiste voor me. Ik ben op zoek naar een stuk gereedschap dat ik vlot werkend wil hebben en in staat is te doen wat ik gedaan wil hebben (met enige precisie en controle patronen frezen in multiplex).

Mijn vraag is dus of jullie denken dat deze of een dergelijke machine geschikt is voor het door mij omschreven doel? En zo niet, waarom dan?

@Boeld Die Raw werkt met wielgeleiding en riemaandrijving als ik het goed zie. Maar hij is ook een stuk goedkoper dan bv de Sorotec. Eerder te vergelijken met de shapeoko of de Vcarve misschien. Ik neem aan dat ik van de sorotec meer precisie en snelheid mag verwachten. Waar ga je hem voor gebruiken?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door remon_v »

Ik ben misschien niet diegene die je het beste advies kan geven (ben zelf nog beginner), maar de OSPF is geschikt voor vanalles… zoals aluminium.
Als je wilt graveren in Berken multiplex (+/- 1mm) dan denk ik dat vrijwel alle machines dit kunnen. Natuurlijk zullen de duurdere iets nauwkeuriger, sneller en beter werken, maar bijvoorbeeld met mijn goedkope zelf bouw machine (van rond de €500,-) kan ik ook (zeer) makkelijk 1mm in multiplex frezen/graveren.

Ook ben ik het wel eens met de rest is dat goedkoop vaak duurkoop is, maar ik ben (nog) tevreden met mijn machientje.

Verder heb ik geen ervaring met de Sorotec, maar hoor er wel goede dingen over.

Succes met de zoektocht...
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Remon bedankt. Inderdaad zal elke frees multiplex kunnen frezen. De vraag is misschien wat “nauwkeurigheid” hier precies betekent. Als de goedkopere machines minder nauwkeurig zijn, gaat dit dan om millimeters, halve millimeters, 10e van millimeters over het hele werkbereik? Nu zou een afwijking in de Z-as onbelangrijk zijn voor mij, maar een afwijking op de x of y as van een halve millimeter zou al snel problematisch kunnen worden.

Ik kan me ook voorstellen dat de afwijking groter wordt naarmate er zwaarder werk geleverd moet worden (aluminium ipv hout). Maar ik weet niet of dat inderdaad zo werkt.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door remon_v »

Baard schreef: 25 nov 2020 10:45 Remon bedankt. Inderdaad zal elke frees multiplex kunnen frezen. De vraag is misschien wat “nauwkeurigheid” hier precies betekent. Als de goedkopere machines minder nauwkeurig zijn, gaat dit dan om millimeters, halve millimeters, 10e van millimeters over het hele werkbereik? Nu zou een afwijking in de Z-as onbelangrijk zijn voor mij, maar een afwijking op de x of y as van een halve millimeter zou al snel problematisch kunnen worden.

Ik kan me ook voorstellen dat de afwijking groter wordt naarmate er zwaarder werk geleverd moet worden (aluminium ipv hout). Maar ik weet niet of dat inderdaad zo werkt.
Ook daar kan ik niet het beste antwoord op geven, maar sowieso dienen alle machines goed afgesteld te worden. Hoe nauwkeurig een machine is hangt van heel veel factoren af. Ik heb het niet getest, maar ik weet zeker dat als mijn machine goed afgesteld staat... dat hij zeker op 0,1mm nauwkeurig kan graveren en waarschijnlijk nog beter. Ik kan niet met echte feiten komen, maar ik wil alleen aangeven dat hiervoor niet persé een dure machine nodig hebt.

Wel is het zo, en dat is misschien wat andere forumleden bedoelen, dat je beter een goede machine kan kopen, omdat je waarschijnlijk later meer met de machine wil gaan doen. Je zal toch tegen limieten aan gaan lopen...
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Remon, Oké. Welke machine heb jij dan? Toch benieuwd.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat, wanneer je zo'n ding eenmaal in huis hebt, je er steeds meer mogelijkheden voor ziet en dan snel tegen limieten aanloopt. Maar juist omdat wat ik wil doen waarschijnlijk al te doen is met hobby- en budgetmachines (shapeoko enzo), heb ik al het gevoel dat ik met de sorotec al een klasse daarboven ga zitten. Dan zit ik sowieso goed, dacht ik. Ik probeer met deze posts er een beetje achter te komen of ik dat goed inschat.

Het argument dat je snel tegen limieten aanloopt kun je overigens natuurlijk ook te ver doorvoeren. Ik heb bijvoorbeeld werkelijk geen enkele ambitie om aluminium, laat staan staal te gaan frezen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Baard schreef: 25 nov 2020 10:45 maar een afwijking op de x of y as van een halve millimeter zou al snel problematisch kunnen worden.
En dat is nu precies waar het fenijn zit. Een 0.25 mm uit de haak betekend in de praktijk al snel 0.5mm afwijking omdat je het anders niet passend krijgt. Hier zul je met alle budget machines mee moeten leren werken, of er zelf tijd in stoppen en begrijpen hoe je zo'n machine toch haaks krijgt (en houd)

maatafwijkingen zijn minder lastig te verbeteren
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door remon_v »

Baard schreef: 25 nov 2020 11:34 Remon, Oké. Welke machine heb jij dan? Toch benieuwd.
Ik heb een MPCNC (Mostly Printed CNC), dus veel onderdelen zijn 3D geprint, een open source CNC.
https://www.v1engineering.com/
Baard schreef: 25 nov 2020 11:34 heb ik al het gevoel dat ik met de sorotec al een klasse daarboven ga zitten
Ik denk het wel inderdaad, maar ik heb geen ervaring met beide. Maar de Shapeoko/X-carve, worden net als mijn machine aangedreven door een 'belt' systeem voor de X- en Y-as.
Baard schreef: 25 nov 2020 11:34 Het argument dat je snel tegen limieten aanloopt kun je overigens natuurlijk ook te ver doorvoeren.
Juist, het ligt aan je verwachting.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Hugo, bedankt. Ik zal dus moeten uitzoeken hoe je zo'n machine afstelt. Maar dat is ook zo met een zelfbouwmachine neem ik aan. Ook lijkt het me dat een machine met kogelomloopspindels en lineaire geleidingen makkelijker accuraat te krijgen is, dan een frees op wieltjes met een riem als aandrijving. Ik weet niet wat 'budget machine' volgens jou precies omvat, maar er zijn onderlinge prijs- en kwaliteitsverschillen binnen deze categorie lijkt me?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Baard schreef: 25 nov 2020 12:06 Hugo, bedankt. Ik zal dus moeten uitzoeken hoe je zo'n machine afstelt. Maar dat is ook zo met een zelfbouwmachine neem ik aan. Ook lijkt het me dat een machine met kogelomloopspindels en lineaire geleidingen makkelijker accuraat te krijgen is, dan een frees op wieltjes met een riem als aandrijving. Ik weet niet wat 'budget machine' volgens jou precies omvat, maar er zijn onderlinge prijs- en kwaliteitsverschillen binnen deze categorie lijkt me?
Dat klopt in grote lijnen wel zo'n beetje. Als je bedacht bent op de valse puntjes is er meestal goed mee te werken. Maar dat zie je bij veel machines, de vakman ziet kans met een 'slechte' machine toch iets goeds te maken omdat die begrijpt hoe het werkt.
Budgetmachines, daar schaar ik zo'n beetje alles onder wat niet door de monteur van de fabriek in bedrijf gesteld wordt. :lol:

Verder is er in de portaal machine wereld natuurlijk een verschil in portaal aandrijving met 1 centrale (kogel)spindel of 2 synchrone spindels wat de boel wel weer wat betrouwbaarder maakt.

Als je in de gelegenheid bent moet je gewoon eerst eens ergens gaan kijken naar een dergelijke machine, en proberen duidelijk te krijgen wat het inhoud. (als je je woonplaats vermeld, zitten er misschien wel een paar gastvrije forumleden bij je in de buurt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Baard schreef: 24 nov 2020 13:52
Tweede vraag: Is er iemand die deze of een soortgelijke machine bezit en het leuk vind om de werking daarvan te laten zien en er wat over te vertellen? (Ik woon in Nijmegen en heb een auto).

Ja dat lijkt me een goed idee!
Plaats reactie