Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Markus »

Hoi Baard,

als het puur om graveren gaat is misschien de Shaper Origin een optie , een handheld CNC machine

https://www.youtube.com/watch?v=6-nBkzTzgls

Behalve wat filmpjes weet ik er weinig van, maar het voordeel dat hele ook hele grote (reeds bestaande) oppervlakken gedaan kunnen worden vind ik boeiend

Afbeelding

Kost €2890 in Europa

Tis Jammer dat zelfbouw geen optie is, want bijvoorbeeld de Maslow CNC , heeft een enorm aantrekkelijke prijs en is wellicht geschikt

Greezt,

Markus
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door boeld »

Baard schreef: 25 nov 2020 10:02 @Boeld Die Raw werkt met wielgeleiding en riemaandrijving als ik het goed zie. Maar hij is ook een stuk goedkoper dan bv de Sorotec. Eerder te vergelijken met de shapeoko of de Vcarve misschien. Ik neem aan dat ik van de sorotec meer precisie en snelheid mag verwachten. Waar ga je hem voor gebruiken?
Ik hoop hem in ieder geval te kunnen gaan gebruiken voor kunststoffen, maar eigenlijk ook voor aluminium. Dat leek toen ik de specs van die machine zag geen enkel probleem (stond er letterlijk bij dat dit mogelijk is), maar hoe langer ik hier aan het lezen ben, hoe spannender het wordt of het ook echt gaat lukken. Maar als ik aluminium zou gaan frezen, heb ik geen haast: het mag best even duren voordat een werkstuk af is.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

@Markus Ja ik kwam dat ding ook tegen. Wat een techniek. Mobiel, geen beperking in oppervlakte. Groot nadeel is dat je eigenlijk al je freeswerk alsnog met de hand staat te doen, weliswaar zonder zelf erg nauwkeurig te hoeven werken, maar toch. Ik ga toch liever voor een traditionele cnc, zodat ik tijdens het frezen andere dingen kan doen.

@Boeld. Ontnuchterend he zo'n forum ;). Benieuwd of het je lukt.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Markus »

Deze stond trouwens n og niet in dat lijstje en er is hier ergens een Thread over deze machine

http://www.m-hoch-5.de/pfm2-fraesmaschine.html

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 26 nov 2020 16:42 Deze stond trouwens n og niet in dat lijstje en er is hier ergens een Thread over deze machine

http://www.m-hoch-5.de/pfm2-fraesmaschine.html

Greezt,

Markus
En daar is ook al iemand mee bezig volgens mij.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t= ... t=5+hoch+5
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door P1-Engineering »

Als ik het zo lees lijkt mij een Sorotec machine een goede oplossing.

Ik heb vorig jaar een complete machine bij Sorotec gekocht. Ongeveer met dezelfde reden, de machine moet niet de hobby zijn, en tijd is ook kostbaar.
Uiteindelijk een stalen versie gekocht, als je de tijd die nodig is om een alu versie op te bouwen doorrekent is de stalen niet eens zoveel duurder.
Om het geheel nog enigszins binnen budget te houden de verdere opbouw, elektronica, bekabeling etc, zelf gedaan. Dit is zeer goed te doen, aangezien Sorotec alle tekeningen aanlevert en voor evt. vragen goed bereikbaar is.

Je kan ze altijd een mailtje sturen met de toepassing en budget, ze kunnen dan eenvoudig een compleet pakket adviseren.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

@Markus Oeh, dat ziet er interessant uit ook. Ga ik eens bestuderen!

@P1 Ja, ik denk dat ik ze maar eens om advies ga vragen. Ze bieden ook sets aan inclusief controller DIY. Ik ben de onderdelen een beetje aan het googelen, is volgens mij wel kwaliteit, maar ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds weinig van het controller gedeelte. Ook heb ik niet meer gesoldeerd sinds de middelbare school, dus dat is even slikken.

Bedankt voor de tips!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door P1-Engineering »

Voor mij was de werking van de controller, het software deel, in eerste instantie ook een behoorlijk steile leercurve. Het voordeel van een beproeft concept is dat je een evt. probleem altijd kan herleiden tot het poppetje achter de PC... ;-)

Solderen is vooral een kwestie van een goed soldeerstation, en dus geen bouwmarkt bout. En zullen vast wel goede youtube tutorials voor zijn.
Prive gebruik ik deze, voor het geld ga je niet beter vinden:

https://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation.html

https://www.eleshop.nl/soldeertin-60-40 ... udend.html

Ook gelijk even wat andere punten meebestellen.

Mocht je voor de Sorotec oplossing gaan en je komt er niet uit met bedraden kan je altijd contact met mij opnemen. Kan evt. ook de controller voor je bedraden tegen vergoeding, voor mijn werk ontwerp en installeer ik installaties voor de petrochemie.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Bedankt voor de tips en het aanbod! Ik heb een offerte van sorotec binnen. Die ga ik nu eens nalopen. Voor 340 euro ex monteren zij de controller. Ik ga me er zelf niet aan wagen, op een Frans forum kwam ik iemand tegen die nogal wanhopig werd van het soldeerwerk.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door boeld »

P1-Engineering schreef: 02 dec 2020 14:59 Solderen is vooral een kwestie van een goed soldeerstation,
Snap waarom je dit zegt, maar ht is niet zaligmakend. Ik heb mensen met een JBC zien harken en zowel hun werkstuk als de bout zien verknoeien. En ik ben begonnen met een een lompe, eenvoudige Weller bout en met wat oefening kun je daar best wel wat mee solderen. Maar ik ben wel blij dat ik iniddels wat beters heb staan.

Belangrijk is: de juiste temperatuur instellen. Niet te koud, dan vloeit je soldeer niet goed en duurt het te lang voordat je tin smelt, waardoor de kans op schade aan je componenten groter wordt. Maar zeker ook niet te heet, dan verbrand alles. Daarvoor is een station inderdaad noodzakelijk) en zorgen dat je het soldeer op je werkstuk laat smelten. Ik heb vaak gezien dat mensen proberen het soldeer op de bout te smelten, om het dan op het werkstuk aan te brengen. Zo werkt het dus absoluut niet. Werkstuk verhitten en daarop je tin laten smelten, zodat het vloeimiddel zijn werk goed kan doen.

Qua temperatuur: pas deze aan, aan je werk. Ik zit vaak tussen de 300 en 400 graden. Kan kouder, maar dat hangt ook een beetje af van wat voor soleeer je gebruikt. Kleine componenten soldeer je bij lagere temperaturen, dan wanneer je grotere oppervlakken moet verhitten. Het zelfde geldt voor je soldeertip. Zorg dat je minimaal een tip hebt voor grovere werk en een andere voor de fijne componenten.

Ik onderschrijf dat dat Aoyue leuk spul is voor het geld. Die boutjes zijn leuk, heb er ook wel een mee gewerkt en voor het geld presteren ze goed. Ik heb een hetelucht apparaat van het zelfde merk (handig voor krimpkous!) en een vacuumapparaat. Moet er wel bij zeggen dat die hetelucht apparaten wel wat haperingen kunnen vertonen. Bij mij doet de led verlichting het niet meer en bij een andere die ik heb gezien, schommelde de temperatuurmeting nogal.
Baard
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 nov 2020 15:47

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Baard »

Bedankt voor de soldeertips, maar zoals ik al zei ga ik er niet aan beginnen, ik heb in ieder geval besloten om dat uit te besteden.

Ik denk dat het de sorotec gaat worden. De m-hoch-5 en het verslag erover heb ik ook bekeken, maar niet iedereen is onverdeeld enthousiast en al met al gaat de prijs rap omhoog bij dat ding. Bovendien heb ik er bij Sorotec meer vertrouwen in dat er heldere Engelstalige handleidingen bij zitten en goede hulplijnen beschikbaar zijn. Ook heb ik de ospf van marktplaats nog even overwogen, maar zo’n ding schrikt me toch net te veel af. En hij is duurder. (Dat hij hem niet verkocht lijkt te krijgen voor een prijs die gelijk aan of kleiner is dan de materiaalkosten lijkt het argument over de waardevastheid van zo’n machine wat onderuit te halen trouwens.)

Op zich heb ik wel vertrouwen dat deze machine het graveerwerk wat ik er mee wil doen wel voor elkaar krijgt. Mijn grootste twijfel is nog steeds of ik met deze machine genoeg nauwkeurigheid kan verwachten. Maar dat is geen twijfel uit ervaring, maar uit het gebrek daaraan. Ik heb wat mensen benaderd met de vraag of ik eens zou kunnen komen kijken naar hun machine, om een beetje een idee te krijgen. Maar dat is nog niet gelukt.

Hoe zit dat eigenlijk met de nauwkeurigheid: Als een machine niet erg stijf is, helpt het dan om langzamer te frezen of ondieper zodat er minder krachten ontstaan die de zaak vervormen? Dat kan betekenen dat je freesmotor ook langzamer moet draaien neem ik aan.

En als er een afwijking zit in de machine (niet haaks of een afwijking op de x of y as), kun je dat dan softwarematig corrigeren? Hoe werkt het kalibreren en afstellen eigenlijk?


Roy van Sorotec heeft ondertussen een pakket voor me samengesteld. Het is een nette offerte met prijzen bij elke optie. Ik heb al wat zitten zoeken op verschillende onderdelen. Hier en daar heb ik nog wel wat vragen en bedenkingen.

Het volgende staat nu op de lijst:

Basic-Line 1007 als compleet bouwpakket.
o Inclusief ‘performance kit’ bestaande uit extra wagentjes en versteviging van de Z-as (raden ze aan voor aluminium eigenlijk, maar wat extra stijfheid is nooit weg lijkt me).

3 stappenmotoren 3NM 4,2A DS
o ‘NEMA 23 compatible frame Hybrid Stepping Motor with a holding torque of 2,4/ 3,3 Nm and doube shafts.’
o De getallen zeggen me nog weinig: maar het zal wel voldoende zijn?
o Ik ga er een beetje vanuit dat stappenmotoren goed genoeg zijn, omdat ik lees dat deze in de meeste gevallen voldoen. Met closed-loop voorkom ik stappenverlies, maar hoe groot is het risico daarop eigenlijk? Kan ik later eenvoudig upgraden naar closed-loop stappenmotoren of servo’s? Of is het het nu waard om wat meer te investeren omdat open loop weggegooid geld is?

Steppermotor DIY control box
o O.a. Leadshine DM542EU
o Afgemonteerd door Sorotec

EdingCNC V5A-4E
o Sorotec adviseert EdingCNC en het lijkt een veel gekozen optie op het forum, dus dat lijkt me prima. Zonder ervaring heb ik weinig reden om voor iets anders te kiezen.
o V5A-4E lijkt een prima allround optie als ik het zo zie. Klopt dat? Ik kan een vierde motor aansluiten begrijp ik, zou ik toch ooit een tweede spindel op de x-as willen bijvoorbeeld.

EdingCNC pendant.
o Met kabel, handwiel en twee knoppen. Lijkt me een handig ding. De duurdere draadloze variant heeft allerlei extra opties, maar lijkt me dat dat ook prima met de pc geregeld kan worden.

AMB FME-P 1050 freesmotor
o 5000-25000 rpm. Ik geloof dat dat een redelijk bereik is voor het frezen van hout?
o Er is ook een versie waarbij je de RPM softwarematig kan controleren. Is dat het extra geld waard in jullie ervaring?

Tool length sensor
o Handig of overbodig?

Een magnetische ‘schoen’ om de stofzuiger op aan te sluiten
o Mooi ding lijkt me.

Een set met spantangen van 1-10 mm
o Ik dacht dat freesjes een paar standaard maten schacht zouden hebben, maar blijkbaar is het zinnig veel spantangen te hebben.

Een vetpistool
o Handig of overbodig?

- Als optie heeft hij een T-slot plaat maar die is ontzettend duur, hij oppert in plaats daarvan zo’n bruine multiplexplaat. Dat lijkt me eigenlijk voldoende. Voor het opspannen moet ik wel iets kunnen bedenken lijkt me.
- Voor de levering heeft hij 115 euro staan als stelpost, vraag me af of dat niet meer wordt.

Dit alles voor 4400 euro ex btw.

Als ik het goed heb hoef ik dan alleen nog een pc of laptop met ethernet uitgang aan te schaffen. En freesjes.

Wat denken jullie? Dingen vergeten of juist overbodig? Betere opties?

Bedankt nogmaals!
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door Floppy »

EdingCNC V5A-4E
o Sorotec adviseert EdingCNC en het lijkt een veel gekozen optie op het forum, dus dat lijkt me prima.
Zonder ervaring heb ik weinig reden om voor iets anders te kiezen.
De EdingCNC V5A-4E is een prima controller, die heb ik zelf ook, maar hij bestaat al een tijdje.
Nu is er voor een paar tientjes meer een nieuwe controller met ook wat meer mogelijkheden de CNC720 4 Axes.
https://www.edingcnc.com/products.php?productid=126.
Kijk eens of dat wat is voor jou.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door P1-Engineering »

boeld schreef: 03 dec 2020 11:02
P1-Engineering schreef: 02 dec 2020 14:59 Solderen is vooral een kwestie van een goed soldeerstation,
Snap waarom je dit zegt, maar ht is niet zaligmakend. Ik heb mensen met een JBC zien harken en zowel hun werkstuk als de bout zien verknoeien. En ik ben begonnen met een een lompe, eenvoudige Weller bout en met wat oefening kun je daar best wel wat mee solderen. Maar ik ben wel blij dat ik iniddels wat beters heb staan.

Belangrijk is: de juiste temperatuur instellen. Niet te koud, dan vloeit je soldeer niet goed en duurt het te lang voordat je tin smelt, waardoor de kans op schade aan je componenten groter wordt. Maar zeker ook niet te heet, dan verbrand alles. Daarvoor is een station inderdaad noodzakelijk) en zorgen dat je het soldeer op je werkstuk laat smelten. Ik heb vaak gezien dat mensen proberen het soldeer op de bout te smelten, om het dan op het werkstuk aan te brengen. Zo werkt het dus absoluut niet. Werkstuk verhitten en daarop je tin laten smelten, zodat het vloeimiddel zijn werk goed kan doen.

Qua temperatuur: pas deze aan, aan je werk. Ik zit vaak tussen de 300 en 400 graden. Kan kouder, maar dat hangt ook een beetje af van wat voor soleeer je gebruikt. Kleine componenten soldeer je bij lagere temperaturen, dan wanneer je grotere oppervlakken moet verhitten. Het zelfde geldt voor je soldeertip. Zorg dat je minimaal een tip hebt voor grovere werk en een andere voor de fijne componenten.

Ik onderschrijf dat dat Aoyue leuk spul is voor het geld. Die boutjes zijn leuk, heb er ook wel een mee gewerkt en voor het geld presteren ze goed. Ik heb een hetelucht apparaat van het zelfde merk (handig voor krimpkous!) en een vacuumapparaat. Moet er wel bij zeggen dat die hetelucht apparaten wel wat haperingen kunnen vertonen. Bij mij doet de led verlichting het niet meer en bij een andere die ik heb gezien, schommelde de temperatuurmeting nogal.
Uiteraard moet je daarna nog leren solderen, maar daar zijn de Youtube filmpjes dan weer voor. ;-)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Beginner met beginnersvragen: aanschaf cnc frees

Bericht door P1-Engineering »

Baard schreef: 04 dec 2020 11:02 Bedankt voor de soldeertips, maar zoals ik al zei ga ik er niet aan beginnen, ik heb in ieder geval besloten om dat uit te besteden.

Ik denk dat het de sorotec gaat worden. De m-hoch-5 en het verslag erover heb ik ook bekeken, maar niet iedereen is onverdeeld enthousiast en al met al gaat de prijs rap omhoog bij dat ding. Bovendien heb ik er bij Sorotec meer vertrouwen in dat er heldere Engelstalige handleidingen bij zitten en goede hulplijnen beschikbaar zijn. Ook heb ik de ospf van marktplaats nog even overwogen, maar zo’n ding schrikt me toch net te veel af. En hij is duurder. (Dat hij hem niet verkocht lijkt te krijgen voor een prijs die gelijk aan of kleiner is dan de materiaalkosten lijkt het argument over de waardevastheid van zo’n machine wat onderuit te halen trouwens.)

Op zich heb ik wel vertrouwen dat deze machine het graveerwerk wat ik er mee wil doen wel voor elkaar krijgt. Mijn grootste twijfel is nog steeds of ik met deze machine genoeg nauwkeurigheid kan verwachten. Maar dat is geen twijfel uit ervaring, maar uit het gebrek daaraan. Ik heb wat mensen benaderd met de vraag of ik eens zou kunnen komen kijken naar hun machine, om een beetje een idee te krijgen. Maar dat is nog niet gelukt.

Hoe zit dat eigenlijk met de nauwkeurigheid: Als een machine niet erg stijf is, helpt het dan om langzamer te frezen of ondieper zodat er minder krachten ontstaan die de zaak vervormen? Dat kan betekenen dat je freesmotor ook langzamer moet draaien neem ik aan.

En als er een afwijking zit in de machine (niet haaks of een afwijking op de x of y as), kun je dat dan softwarematig corrigeren? Hoe werkt het kalibreren en afstellen eigenlijk?


Roy van Sorotec heeft ondertussen een pakket voor me samengesteld. Het is een nette offerte met prijzen bij elke optie. Ik heb al wat zitten zoeken op verschillende onderdelen. Hier en daar heb ik nog wel wat vragen en bedenkingen.

Het volgende staat nu op de lijst:

Basic-Line 1007 als compleet bouwpakket.
o Inclusief ‘performance kit’ bestaande uit extra wagentjes en versteviging van de Z-as (raden ze aan voor aluminium eigenlijk, maar wat extra stijfheid is nooit weg lijkt me).

3 stappenmotoren 3NM 4,2A DS
o ‘NEMA 23 compatible frame Hybrid Stepping Motor with a holding torque of 2,4/ 3,3 Nm and doube shafts.’
o De getallen zeggen me nog weinig: maar het zal wel voldoende zijn?
o Ik ga er een beetje vanuit dat stappenmotoren goed genoeg zijn, omdat ik lees dat deze in de meeste gevallen voldoen. Met closed-loop voorkom ik stappenverlies, maar hoe groot is het risico daarop eigenlijk? Kan ik later eenvoudig upgraden naar closed-loop stappenmotoren of servo’s? Of is het het nu waard om wat meer te investeren omdat open loop weggegooid geld is?

Steppermotor DIY control box
o O.a. Leadshine DM542EU
o Afgemonteerd door Sorotec

EdingCNC V5A-4E
o Sorotec adviseert EdingCNC en het lijkt een veel gekozen optie op het forum, dus dat lijkt me prima. Zonder ervaring heb ik weinig reden om voor iets anders te kiezen.
o V5A-4E lijkt een prima allround optie als ik het zo zie. Klopt dat? Ik kan een vierde motor aansluiten begrijp ik, zou ik toch ooit een tweede spindel op de x-as willen bijvoorbeeld.

EdingCNC pendant.
o Met kabel, handwiel en twee knoppen. Lijkt me een handig ding. De duurdere draadloze variant heeft allerlei extra opties, maar lijkt me dat dat ook prima met de pc geregeld kan worden.

AMB FME-P 1050 freesmotor
o 5000-25000 rpm. Ik geloof dat dat een redelijk bereik is voor het frezen van hout?
o Er is ook een versie waarbij je de RPM softwarematig kan controleren. Is dat het extra geld waard in jullie ervaring?

Tool length sensor
o Handig of overbodig?

Een magnetische ‘schoen’ om de stofzuiger op aan te sluiten
o Mooi ding lijkt me.

Een set met spantangen van 1-10 mm
o Ik dacht dat freesjes een paar standaard maten schacht zouden hebben, maar blijkbaar is het zinnig veel spantangen te hebben.

Een vetpistool
o Handig of overbodig?

- Als optie heeft hij een T-slot plaat maar die is ontzettend duur, hij oppert in plaats daarvan zo’n bruine multiplexplaat. Dat lijkt me eigenlijk voldoende. Voor het opspannen moet ik wel iets kunnen bedenken lijkt me.
- Voor de levering heeft hij 115 euro staan als stelpost, vraag me af of dat niet meer wordt.

Dit alles voor 4400 euro ex btw.

Als ik het goed heb hoef ik dan alleen nog een pc of laptop met ethernet uitgang aan te schaffen. En freesjes.

Wat denken jullie? Dingen vergeten of juist overbodig? Betere opties?

Bedankt nogmaals!
De controller en steppers kan je gewoon vanuit gaan dat dit goed werkt icm de machine.
Of closed-loop of servo beter is hangt af van wat je wilt gaan doen met de machine. Het verlies van stappen wordt vooral een ding als je de motoren zwaarder gaat belasten. Zelf heb ik de JMC servo's genomen vanwege de mogelijkheden en extra snelheid. Het is wel een stuk meer werk om deze goed te krijgen, en het is lastig om er goede hulp mee te krijgen.
Als je gaat graveren zijn de standaard steppers meer dan voldoende om mee te beginnen lijkt mij.
Ik zou dan eerder de AMB freesmotor vervangen voor een spindel met VFD. Deze kan je dan door Eding laten aansturen, en de toerentallen in CAM programmeren. Een spindel is ook vele malen stiller. Als je heel fijn graveerwerk gaat doen wil je ook een lage runout van je gereedschap, bij een echte spindel zal dit stukken beter zijn.

Handwiel is erg fijn om te hebben, maar niet essentieel. Is ook iets wat je eenvoudig later kan toevoegen.

Toolsensor zeker doen, icm de macro's van Sorotec maakt dit het werk stukken makkelijker. Op Youtube kan je wat filmpjes vinden over de werking. Zonder toolsensor moet je gaan klooien met voelermaatjes of een stukje papier om te bepalen of je frees bijna tegen het werkstuk aanligt bijvoorbeeld.

Vetspuit kan je altijd later kopen, gebruik je eens in het halfjaar. Had die van mij tegelijk met de machine gekocht maar kwam er net achter dat er standaard geen vet bij zit, haha.

T-slot plaat hangt er vanaf wat je wilt doen. Voornamelijk hout bewerken zou de betonplex plaat gewoon voldoen. En het is niet zo'n ramp als je door de plaat boort vanwege een programmeer foutje. :mrgreen:

Set spantangen is altijd handig, maar als je heel specifiek weet welke maten je nodig hebt kan je ze ook los kopen. Zelf koop ik die overigens via Aliexpress, en dan de hoge precisie uitvoering. Dat scheelt behoorlijk qua runout.
Plaats reactie