Deckel FP3A EEprom

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Deckel FP3A EEprom

Bericht door Caesar »

Iemand stelde me vandaag een vraag of ik toevallig weet waar/hoe je aan een deckel Eeprom kan komen omdat ik regelmatig op het forum vertoef. Helaas zijn deze technieken gebruikt toen ik nog in de luiers zat, maar ik zag dat e.e.a. m.b.t. een FP3A op dit forum was langsgekomen en daarom is hier misschien wat kennis aanwezig om misschien een antwoord te vinden.

Ik begreep van hem dat de machine helemaal is nagekeken door een 'oude rot in het vak' en na het vervangen van verscheidene printplaten e.d. en tot de conclusie is gekomen dat de Eeproms defect zijn. Hij heeft zijn handen kunnen leggen op een andere set, maar deze zijn niet juist 'ingeladen' met de juiste instellingen (als ik het goed begreep).

Nu is mijn concrete vraag, waarvan ik begreep dat dit de oplossing zou zijn: is er iemand op dit forum, of weet je iemand die een Deckel FP3A heeft staan waarvan de Eeproms gekopieerd mogen worden, of misschien extra heeft liggen? De techneut heeft blijkbaar de kennis en gereedschap om de EEproms te kopiëren van ene naar de andere.

Ik heb een foto bijgevoegd. Ter verduidelijking zijn dit de eeproms die het niet doen. De laatste 2 cijfers van iedere Eeprom moet juist de versie zijn die op het hout erachter staat geschreven, dus:

Code: Selecteer alles


44201-929.20 --> 44201-929.28
44201-929.21 --> 44201-929.29
44201-929.22 --> 44201-929.30
44201-929.23 --> 44201-929.31
Als iemand anders een ander idee heeft hoe dit op te lossen is, hoor ik het graag. Echter retrofitten naar iets gangbaars zoals Mach3/EdingCNC is niet gewenst, dus helaas is dat geen optie.

alvast bedankt!

Afbeelding
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door DaBit »

Aan de bron-EPROM's kan ik je niet helpen, maar ik heb volgens mij nog wel diverse types leeg liggen (wel de OTP, One Time Programmable variant, dus zonder venstertje). En een programmer als het goed is ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door henkzelf »

Ik heb ook 2x 27256's liggen (met venstertje) Dus als Dabit type niet heeft ...
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door tuonov4 »

om welke besturing gaat het bij deze machine? En weet je ook welke software stand er aan boord is?
Groet:Fred
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 120
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door PE1BEY »

Aan het formaat van de chip en aantal pootjes denk ik dat je hier niet met 27256's terecht kunt.
Denk eerde aan 2704 of 2708, hoogstens 2716. Haal eens één van die stickers eraf en kijk wat het type van de eprom is ( is géén EEPROM )
en kijk eens of je die nog kunt vinden én iemand die er nog een programmer voor heeft.....

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door Kjelt »

Volgens mij is TS grootste probleem dat hij de software (nog) niet heeft.
Als hij die heeft valt er wel wat te regelen.

Ik heb nog wel een eprommer die die oude goud/keramische kevers die vreemde Vpps hebben van 21V en zelfs 25V, en ook nog van de 25xx serie aan kan.
Ik heb er ook vast wel een aantal nog ergens in het archief liggen maar die dingen zijn inmiddels vijfenveertig jaar oud dus of ze er nog zin in hebben is een tweede.

Maar ik zou als TS de software heeft aanraden even de print goed te bekijken en al die eproms te combineren tot één moderne OTP of eeprom of desnoods een flash versie met een levensduur van 50+ jaar. Anders kan je over vijftien jaar weer opnieuw aan de slag.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoals tuonov4 al zegt, welke besturing.
De fp3a is in vele generaties gebouwd, met allemaal verschillende besturingen.
Zorg dus dat je de komplete machine definities hebt, machine nummer, serie nummer.
Software vinden die in die eprom moet lijkt mij onmogelijk. Een 2e machine vinden met identieke erom / dus zelfde type machine zal al zeer moeilijk worden. Maar met de complete info is er misschien iemand die je kan helpen. ;

Ik gok dat we het hier over 35 jaar oud hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 28 nov 2020 22:29 Zoals tuonov4 al zegt, welke besturing.
De fp3a is in vele generaties gebouwd, met allemaal verschillende besturingen.
Zorg dus dat je de komplete machine definities hebt, machine nummer, serie nummer.
Software vinden die in die eprom moet lijkt mij onmogelijk. Een 2e machine vinden met identieke erom / dus zelfde type machine zal al zeer moeilijk worden. Maar met de complete info is er misschien iemand die je kan helpen. ;

Ik gok dat we het hier over 35 jaar oud hebben.
Hi Hugo,
In de flipperkast wereld (pinballs) en oudecarcade game kasten is het heel gewoon dat de inhoud van de eproms op het internet te vinden zijn.
Is er niet zoiets als een retro cnc firmware database ? Wordt tijd dan, die eproms gaan nu allemaal aan geheugenverlies lijden dus denk dat er meer slachtoffers zijn en komen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 28 nov 2020 22:47 Hi Hugo,
In de flipperkast wereld (pinballs) en oudecarcade game kasten is het heel gewoon dat de inhoud van de eproms op het internet te vinden zijn.
Is er niet zoiets als een retro cnc firmware database ? Wordt tijd dan, die eproms gaan nu allemaal aan geheugenverlies lijden dus denk dat er meer slachtoffers zijn en komen.
Ja, dat zou misschien kunnen, maar in tegenstelling tot flipperkasten, zijn er denk ik heel weinig mensen die zo'n oude freesbank in de woonkamer willen zetten en ook nog dat antieke stuk besturing willen gebruiken. (ik heb eens zo'n verzamelaar geholpen met het koppelen van 2 flipperkasten, toen bleek dat de noodzakelijke interface chip er niet in zat, had ie via via en een aktief forum zo een chip geregeld die dwars door het land met taxi-diensten bij hem terecht kwam, er was haast bij, kwam een landelijk flipper weekeind aan :lol: , leuk om dat enthousiasme te zien)
Er was vroeger een website dialog5.com, dat was een fanatieke hobbyist die zo'n beetje alles van Deckel verzamelde en ook met een groepje bezig was te onderzoeken om een vervangende besturing voor de oude Deckel-dialog besturingen te ontwikkelen. (De laatste Dialog was nummer 4, vandaar die 5) Helaas heeft ie een factuur van de provider gemist toen die in het buitenland werkzaam was, en was z'n domein-naam kwijt. Maar dat idee van die nieuwe hardware had ie toen al verlaten.
Mijn besturing van 1986, stuk of 30 eprom's, stuk of 8 (dubbel?)VME formaat multilayer printen, als daar iets stuk gaat, kan ik alleen maar hopen dat er nog een betaalbare vervangingsprint te krijgen is. En dan heb je ook nog de Bosch AC servo motoren met bijbehorende versterkers van het eerste uur.

Als je dan bedenkt dat de besturing waar het hier om gaat hoogstwaarschijnlijk een zeer vroeg model is, met een besturing met 24kb geheugen. En mogelijk ook geen freesradiuscompensatie. Ik vraag me trouwens af of dit de enige 4 eproms in die machine zijn.
Daartegenover staat dat zo'n FP3A eigenlijk heel goed te retrofitten is met LinuxCNC, analoge aansturing en encoder ingangen. De uitdaging van die versnellingsbak met 3 ruitenwissermotoren hebben er al een paar gedaan. Volgende storing is dan waarschijnlijk een Bosch-versterker die stuk gaat....
Kortom, als je aan zo'n antieke machine wilt beginnen moet je van alle markten thuis zijn en zelf een plan B en C kunnen uitvoeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2020 08:16 Mijn besturing van 1986, stuk of 30 eprom's, stuk of 8 (dubbel?)VME formaat multilayer printen, als daar iets stuk gaat, kan ik alleen maar hopen dat er nog een betaalbare vervangingsprint te krijgen is.
Ik neem aan dat je daar al een backup van hebt gemaakt ?
Mooie van die elektronica is dat er altijd nog wel componenten rondzweven om het in leven te houden en dat je de software (firmware) nog zelf kunt uitlezen en bewaren.
Probeer dat met de generatie microcontrollers na 2000 maar eens, gaat je niet lukken.
De huidige (kleine) flashgeheugens hebben vaak 35 ,50 soms wel 100 jaar retentietijd gespecd maar die van begin deze eeuw beginnen soms ook al digitaal dement te worden :cry:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 29 nov 2020 08:36 Ik neem aan dat je daar al een backup van hebt gemaakt ?
Nee dus. :roll:

Misschien is hier iets te achterhalen.
https://www.scnct.de/shop/Deckel/CNC-23 ... ::175.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Geniet even van het prachtige plakwerk van deze pcb, ik zie het m'n 1e baas nog doen achter de tekentafel, en dat waren dan nog kleine (euro) printjes.

Afbeelding
Dat is ongeveer het formaat van een A3 denk ik, zet er even een GRBL controllertje tegen over die ongeveer hetzelfde doet. :mrgreen:
Afbeelding
En dat is dan nog inclusief eindtrap voor de motoren. (weliswaar wat kleinere stappenmotoren)

ik ben bang dat er niemand de behoefte heeft om het onderstaande met een antieke besturing te doen.
https://youtu.be/mBiQgLlgcnA
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door Caesar »

Dit topic gaat veel sneller dan ik had gedacht! Ik zie wat vragen/details, daar kom ik morgen op terug. iK zal proberen in contact te treden met de onderhoudsmonteur/techneut om te vragen of hij meer details heeft omtrent zijn probleem/oplossing.

Ik had niet verwacht dat er zo snel zoveel feedback zou zijn. Ik zit er nu niet makkelijk voor, maar ik kom zeker terug met wat meer details. Dit is duidelijk buiten mijn comformzone, maar ik probeer e.e.a. bij elkaar te sprokkelen!
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door Caesar »

Heren, terugkomend op het probleem en gewapend met iets meer informatie.

Allereerst zie ik een paar reacties m.b.t. de ombouw naar iets moderns. Normaliter ben ik daar groot voorstander van (nu ook bezig om een machine van oud naar nieuw omte bouwen), maar gezien deze machine op basis van 1 motor 3 assen d.m.v. een clutch-pack (voor zover ik begreep) aandrijft, is de ombouw niet zo 1.2.3. te regelen en waarschijnlijk de investering ook niet waard.

Ja er kunnen motoren op de assen gemonteerd worden, maar al met al gaat dat een project worden waar de eigenaar geen geld/tijd in wil investeren. Immers was zijn laatste informatie dat als hij die 4 'chippies' vind, dan zou hij moeten werken volgens de techneut; een stuk goedkoper (maar moeilijker?) dan een volledige ombouw.

Nu heb ik opnieuw contact met de eigenaar gehad, maar hij gaf aan dat de techneut zo'n 2 jaar geleden eraan gewerkt heeft, m.a.w. of hij de details nog uit zijn hoofd kent is maar de vraag.

Ik heb vervolgens maar een paar foto's gemaakt (zie hieronder bijgevoegd) in de hoop dat jullie een passend antwoord hebben om dit op te lossen. Ook heb ik voor me liggen de originele documentatie:

-CNC 2101 lijnbesturing handleiding (verschillende documenten)
-Elektrische schema's (als ik zo zie redelijk compleet: zo'n 100 pagina's schat ik in)

Zie bijgevoegd een aantal foto's (o.a. van het 'moederbord') ik hoop dat er wat informatie tussen zit waar iemand misschien een antwoord in kan vinden. Zoals gezegd, dit is een ver van mijn bed show. Ik kan gerust door de elektrische schema's snuffelen en begrijpen, maar ik weet niet waar je eventueel naar op zoek bent. Als ik een richting heb, dan zal ik mijn best doen of ik een antwoord kan vinden in de schema's

AfbeeldingP1138420 by Verkoop1, on Flickr

AfbeeldingP1138424
AfbeeldingP1138423
AfbeeldingP1138421
Plaats reactie