Deckel FP3A EEprom

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12042
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Mooi zo te zien heb je de hoofdprijs. :lol:
Dus niet een van z'n opvolgers maar gewoon de allereerste model 3A met punt besturing.
Kunnen we eindeloos over gaan babbelen, maar het gaat het echt niet worden. Verlies nemen, en winst pakken bij het oud ijzer.

Dit soort dingen zijn alleen voor de hobby haalbaar, er gaan zowiezo veel te veel uren in zitten, linksom of rechtsom.

En dan start ie op, o ja die uitlezing deed ook raar blijkt er een lineaal stuk (die maat is niet meer te krijgen, nieuwe is waarschijnlijk dikker)
Vervolgens blijken die koppelingen niet betrouwbaar...
Zitten waarschijnlijk gewoon trapezium spillen in, dus zorgen dat de spil kan draaien, vervolgens kun je aan de wielen draaien.

Best een leerzaam project om te retrofitten en er zelf een controller voor te maken. 1 as positioneren moet toch te doen zijn lijkt me. Staat wel leuk op je CV.
Je hoeft alleen dat moederboard maar te simuleren, alle schema's zitten er bij, dus een groot deel is al klaar. Zullen ook wel wat verrassingen uit komen, maar zonder verrassingen is er niets aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door VDFman »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2020 17:33 Verlies nemen, en winst pakken bij het oud ijzer.
Ik heb al tijden het idee om zo'n machine eens op te doen om te verbouwen naar manuele machine. Inderdaad was de elektronica af fabriek al hopeloos slecht maar daardoor zijn die machines vaak mechanisch nog best in goede staat . Ze zijn doorgaans een heel stuk gunstiger geprijsd dan de conventionele Deckels. Dus wat mij betreft nog maar even geen oud ijzer van maken.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door Caesar »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2020 17:33 Mooi zo te zien heb je de hoofdprijs. :lol:
Dus niet een van z'n opvolgers maar gewoon de allereerste model 3A met punt besturing.
Kunnen we eindeloos over gaan babbelen, maar het gaat het echt niet worden. Verlies nemen, en winst pakken bij het oud ijzer.

Dit soort dingen zijn alleen voor de hobby haalbaar, er gaan zowiezo veel te veel uren in zitten, linksom of rechtsom.

En dan start ie op, o ja die uitlezing deed ook raar blijkt er een lineaal stuk (die maat is niet meer te krijgen, nieuwe is waarschijnlijk dikker)
Vervolgens blijken die koppelingen niet betrouwbaar...
Zitten waarschijnlijk gewoon trapezium spillen in, dus zorgen dat de spil kan draaien, vervolgens kun je aan de wielen draaien.

Best een leerzaam project om te retrofitten en er zelf een controller voor te maken. 1 as positioneren moet toch te doen zijn lijkt me. Staat wel leuk op je CV.
Je hoeft alleen dat moederboard maar te simuleren, alle schema's zitten er bij, dus een groot deel is al klaar. Zullen ook wel wat verrassingen uit komen, maar zonder verrassingen is er niets aan.
Dat gaf ik ook al tussen neus en lippen door aan hem door. Naast dat ik een andere machine op dit moment aan het ombouwen ben voor iemand hier op het forum, denk ik dat je gelijk hebt m.b.t deze machine, maar het zal mijn tijd en interesse niet waard zijn en voor zover ik begreep ook niet die van de eigenaar.

het zou leuk geweest zijn dat als we die Eproms zouden kunnen vinden/laden/kopiëren, maar ik begreep dat dat ook de laatste oplossing zou zijn waar de eigenaar tijd in wou steken (ik dus :shock: ). Hij heeft hem destijds gekocht voor de zaak voor simpel werk; rechte lijnen met een geprogrammeerde ijlgang (autofeed dus). Hij had er ook niet meer van verwacht maar wel gehoopt om die functies i.i.g nog terug te krijgen.

Ik hoop nog op een reactie/input van andere kennis hier anders zal ik hem het slechte nieuws vertellen en moet hij de markt op als conventionele machine.
VDFman schreef: 03 dec 2020 22:37
hugo stoutjesdijk schreef: 03 dec 2020 17:33 Verlies nemen, en winst pakken bij het oud ijzer.
Ik heb al tijden het idee om zo'n machine eens op te doen om te verbouwen naar manuele machine. Inderdaad was de elektronica af fabriek al hopeloos slecht maar daardoor zijn die machines vaak mechanisch nog best in goede staat . Ze zijn doorgaans een heel stuk gunstiger geprijsd dan de conventionele Deckels. Dus wat mij betreft nog maar even geen oud ijzer van maken.

mocht het zover komen, kan ik je misschien wel in contact brengen. Er hoeft weinig omgebouwd te worden om hem conventioneel te laten werken. de handwielen zitten er al op en werken gewoon. Je moet alleen wat elektronica implementeren om de ATC te kunnen bedienen zonder het controle paneel en eventueel een DRO installeren. Maar ik ken verder niet alle details van deze machine.
VDFman
Donateur
Berichten: 140
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Deckel FP3A EEprom

Bericht door VDFman »

Ik houd me aanbevolen, dank je wel.
Plaats reactie