tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
harkman
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:24

tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door harkman »

dag,

Ik ben nieuw op dit forum als berichter, als nieuwsgierig lezer kom ik hier vaak terecht.
Al lang ben ik aan het kijken en zoeken naar manieren om tandwielen te maken, of met mijn emco c8 draaibank (met freeskolom) of op mijn redelijk recente (goedkoop gekochte) sieg kx3 (edingcnc versie). (waar ik zeer tevreden over ben.)

In mijn zoektocht koop ik af en toe iets bij een garageopruiming, of rommelmarkt wat er uit ziet als bruikbaar. zo heb ik laatst deze indexer/verdeler/tandwiel-maker?) gekocht.

22000
21999
21998

Ik hem het apparaat vrij, draaiend, en schoon gemaakt, en wil het ook wel compleet maken, en leren kennen en gebruiken.
Is er iemand die enig idee heeft van fabrikant, werking of iets dergelijks.
Het lijkt mij een fabrieks-apparaat, geen zelfbouw, gezien de uitvoering en bewerkingen. Zeer stabiel, omkeerbare indexplaat, met andere verhouding, ook de eind-as kan worden geblokkeerd in een geindexeerde plaat met twee verschillende zijden (24 en 30 gaten).
Het "tool"gedeelte (compound-slide? cross-slide?)) is mij onduidelijk. Heeft hier een frees gezeten, een steekbeitel?
Veel vragen, maar er moet toch iemand zijn die het herkend.
Google is vaak mijn vriend, maar ik weet geen naam of omschrijving van het apparaat.

Iemand die kan helpen?
Groet,
Mies
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vermoed een differentiaal verdeel apparaat. Kun je onmogelijke verhoudingen mee verdelen.
De gaatjesschijf zit, gekoppeld via die kegeltandwielen, teruggekoppeld naar de verdeelas. Dus zodra je gaat verdelen verplaatst de gaatjesschijf ook een heel klein beetje, wat je dan weer regelt met die tandwielen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door Kjelt »

harkman
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:24

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door harkman »

Ik ben er net mee aan het prutsen geweest,
als ik de indexeerhendel verdraai, draait het wormwiel altijd mee, de hoekvertanding ook.
Als ik de tandwielen “aansluit” van de ingaande naar de uitgaande, zitten zowel de worm, als de tandwielen, op dezelfde uitgaande as. Beiden in een andere overbrenging, dus geblokkeerd.

Nu zit er een stelschroef, waarmee je de indexer-as kan kantelen en de worm uit zijn tandwiel licht.
Dan gebruikt hij, via de hoekwielen, alleen de tandwielen om de uitgaande as aan te drijven.

Via het wormwiel is de overbrenging 50:1
Via de tandwielen is dit te kiezen.

De uitgaande as heeft een soort huls, met spanschroef, waar je volgens mij een “blanco tandwiel” In klemt.
Detailfoto’s volgen morgen
harkman
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:24

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door harkman »

Ik ben voornamelijk benieuwd wat de “tool” die in de slider/toolholder (Laatste foto, links onderin) hoort te zitten zal zijn.
Er zit een fijnafstelling op, en een eindaanslag.

Alvast bedankt voor het meedenken
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door xander janssen »

Inderdaad een verdeelapparaat die naast de "standaard" verdelingen ook meer exotische kan. Horen wel nog meer gatenschijven bij te zitten dan deze 2.

Basisplaat en extra compound horen er volgens mij niet bij. Normaal gaat hij zo op het bed van een freesbank.

Lijkt erop dat iemand iets zelf gemaakt heeft. Met een klein freesje (dremelachtige) of een scherpe beitel kun je hiermee gaatjes verdelen haaks op een product of deelstreepjes krassen/steken op instelwieltjes. Zo heb ik nauwkeurigere noniussen gemaakt op de handwielen van mijn draaibank.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door Hessel Oosten »

Van nut ?



Hessel
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hessel Oosten schreef: 29 nov 2020 10:59 Van nut ?
Geen idee, maar wel leuk.
Dan heb je je eerst een slag in de rondte gerekend, kom je bij tand 113 aan en ziet dat het toch net niet helemaal uitkomt. :evil: :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
harkman
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:24

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door harkman »

Zeker van nut, al is het voor mij (nog) nutteloos.

Ik vond inderdaad een mogelijkheid om de indexeerplaat te ontgrendelen, en dan met tandwielcombinaties anders te laten draaien. Zal het wel nog vaker moeten bekijken om het helemaal te snappen, maar heel interessant.
Gecompliceerd beginnen om iets simpel te willen doen (moeilijker maken dan nodig). Overkomt me wel vaker.
harkman
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:24

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door harkman »

Over het geheel als samengesteld of zelfbouw,


Het lijkt mij een fabrieks-apparaat. Of door een bedrijf samengesteld
Basisplaat op maat gegoten, geslepen, En de delen passen te exact bij elkaar qua stijl en uitvoering..



22006

22007

Dus blijf ik me afvragen wat er in die slide/ heeft gezeten.
Zeker door het ontbreken van zijwaartse beweging.
Maar dankzij de voorgaande verduidelijking, weer wat zoektermen, dus misschien kom ik verder
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door Hessel Oosten »

Zoals je al schrijft zit de gear-blanc natuurlijk op de uitgang van het verdeelapparaat.

Als er nou op je "cross-slide" een (eventulee afneembaar) spindeltje wordt vastgezet (aangedreven door een (groen polyurethaan) snaartje met een motortje) dan kun je zelf met je cross-slide de diepte regelen waarmee het tandwielfreesje de gearblanc ingaat.

Praat hier niet uit voorgaande of bekende kennis over dit ding, maar zo kan het zeker wel gebruikt worden, denk ik.

Hessel
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door Danny »

JanSr
Berichten: 583
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door JanSr »

Als ik dat videootje van die Amerikaan zo bekijk, lijkt het op een mechanische list om "onmogelijke" aantallen gaten/tanden/merktekens over een steekcirkel te verdelen.
Met de simpelste DRO is dat al kinderspel.
Maar ja, Amerikanen zijn dol op lastige sommetjes, met hun inches en breuken.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: tandwiel indexer? voor mij een onbekend apparaat

Bericht door pa3gmi »

Het is precies wat Hugo al aangeeft, een verdeel apparaat voor normaal (onmogelijke verdelingen) ik heb ooit bij de cursus gezel machine bankwerken wel eens berekeningen voor moeten maken. Zo te zien is dit een special op bestelling gemaakt voor een bedrijf met een zeer speciale toepassing. En dat van voor het CNC tijdperk.
Plaats reactie