ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door tantan »

het lijkt een beetje een Fiat 500 met een V8 motor.....

https://youtu.be/mraLLvVz8kc
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door Kjelt »

Mooi 8)
Nu nog drie camera's en daarna de drie camerabeelden bij elkaar picture in picture afmonteren ipv op en neer te pannen ;-) :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door benkr »

Ik had gehoopt ook de toolchange te zien maar kennelijk werkt die nog niet of heb ik dat mis?
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door FSSF »

Zo te horen gaat dat niet helemaal best met de aanloop van je spindel? :roll: :|
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door serum »

Beste lange frees! :) Hoeveel bruikbare Z houd je nog over? In eding zit een functie dat ie weet wat de ramp-up tijd is van je spindel, (zodat ie pas begint te bewegen na x tijd dat de frees op toeren is) die optie zal in Mach3 ook zitten?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door andrefc101 »

Ik zou er zelf voor kiezen om de spindel op toeren te laten komen voordat je deze in het materiaal laat hakken 🙂
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door tantan »

Ja mijn ramp up is wat traag, daar moet mach volgens mij ook wel wat mee kunnen. Maar ik ga mijn regelaar eens wat meer gas geven.
Pneumatiek werkt al wel maar ik kan nog niet filmen en wisselen tegelijk... :shock: Zat nog wat te klooien met dubbel gebruik van uitgangen enzo, maar dat lijkt nu te werken.

ATC komt met kerst wel een keertje, een lockdown helpt dan ook wel natuurlijk. Maar ik wou eens zien wat de spindel doet met frezen. Ik heb pas ook mijn assen gekalibreerd en de nauwkeurigheid valt me zonder finish helemaal niet tegen. Ca 0.02 mm max afwijking in diameter. Volgende keer een finish pass er tegenaan smijten.

Het was een heel gepuzzel om deze enorme kneiter op de emco te krijgen, als ik de mount standaard zou gebruiken stond de spindel uit het center van de z-as. Maar dat is opgelost door hem links wat in te korten..

Er zit soms nog een wat raar geluid in de spindel alsof er iets van kunststof wat piept, maar het freesbeeld is echt heel mooi.

Deze frees is volgens degene waar ik hem van gehad heb speciaal voor aluminium, er is wel 1 puntje beschadigd maar het gaat toch wel heel mooi zo.

Met die waterkoeling loopt het wel heel mooi rustig, alleen de vijverpomp bromt we wat teveel. Ik denk erover om misschien een chiller erop te zetten maar daar heb ik geen ervaring mee. Iemand?
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door benkr »

Ik zelf gebruik op mijn 2,2kW Chinees dit pompje en ben daar erg tevreden over:

https://nl.aliexpress.com/item/32634652 ... 4c4dRaUciq

Ik heb daar een literfles koelvloeistof naast staan en dat wordt nooit meer dan handwarm, laat die van jou wat meer vermogen consumeren, dan zal het misschien 50 of 60 graden worden, maar ook dat is niet extreem veel.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door tantan »

dat flesje lijkt me wel heel klein voor een 3kw spindel.... ik wou hem eigenlijk op 40 graden houden of zo.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door benkr »

tantan schreef: 14 dec 2020 08:37 dat flesje lijkt me wel heel klein voor een 3kw spindel.... ik wou hem eigenlijk op 40 graden houden of zo.
Daarom heb ik er dan ook een literfles naast staan, die staat in serie met dat pompje.
En als je dat te weinig vindt dan neem je b.v. een 2 liter colafles of nog iets groters.
Het gaat er vooral om dat er circulatie is. Wat ook nog kan is een aktief koelradiatortje.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door P1-Engineering »

Voor zo'n spindel kan je het beste gelijk een echte chiller kopen.
Ben in eerste instantie ook begonnen met een simpele PC waterkoel oplossing maar bij een hogere buitentemperatuur en flink verspanen kom je lang niet aan het gevraagde koelvermogen.
Spindel mag niet warmer worden dan 40 graden, liefst niet meer dan 30 graden.

Check ook even de locatie van je spindelklem, bij mij waren ze heel specifiek in welk gebied je de spindel mag klemmen. Als je te laag zit kan het invloed hebben op de lagers.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door andrefc101 »

P1-Engineering schreef: 14 dec 2020 16:28.
Spindel mag niet warmer worden dan 40 graden, liefst niet meer dan 30 graden.
Ben eigenlijk wel benieuwd waar deze waardes op gebaseerd zijn, en waarom.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door mark3 »

Ik heb ook een 3kw atc spindel, in de zomer is een colafles niet genoeg voor koeling.
we hebben er een cw-3000 chiller op zitten, werkt perfect.
De chiller is wat duurder dan een colafles met pompje, maar dat is je atc spindel ook :mrgreen:
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door P1-Engineering »

andrefc101 schreef: 14 dec 2020 16:52
P1-Engineering schreef: 14 dec 2020 16:28.
Spindel mag niet warmer worden dan 40 graden, liefst niet meer dan 30 graden.
Ben eigenlijk wel benieuwd waar deze waardes op gebaseerd zijn, en waarom.
Waardes van de leverancier, in mijn geval Jian-Ken, maar ook bijvoorbeeld Mechatron geeft dit aan.
Dit soort spindels hebben een zeer hoge nauwkeurigheid, runout van 1 micron, en dus voor optimale prestaties en levensduur komt alles vrij nauw.
Die van mij blijft strak op 21 graden, toen het extreem heet was in de zomer maximaal 30 graden.
Zou alleen nog een verwarming willen toevoegen, nu duurt het vrij lang voordat de spindel volledig op temperatuur is. Beetje zonde om de spindel een uur te laten draaien puur om warm te worden. :mrgreen:

Het aanbod in chillers is ontzettend groot, kijk even goed, de goedkoopste hebben geen PID regeling. Die draaien dus altijd 100% en geven alleen maar de huidige temperatuur aan. Als je een beetje handig bent zou dit zelf nog aan te passen zijn denk ik.
Zelf heb ik een overjarige unit van Mechatron kunnen bemachtigen, werkt feilloos maar voor de nieuwprijs zou ik ze niet kopen, te duur.
Plaats reactie