ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door tantan »

ik heb nu een bak met 15 liter koelvloeistof voor de auto en een vijverpomp. gister onbelast laten lopen en dan komt hij zo'n beetje op 37 graden, dat is eigenlijk heel mooi volgens mij. de fabrikant geeft een temperatuur van 20-30 graden aan. dus 37 is een beetje aan de hoge kant. toch kunnen elektromotoren met gemak 70-80 graden halen en de wikkelingen nog een stuk hoger voordat de isolatie echt problemen gaat geven. ik heb ff gekeken naar zo'n chiller voor een aquarium die lijken 300 watt weg te kunnen koelen. als ik ervan uit ga dat een motor een rendement heeft van 90% (dat is al aan de lage kant althans als ik de rendementen van een elektromotor mag geloven, maar die chinese spindels zullen wat slechter zijn verwacht ik). dan kan ik toch in vollast die 300 watt wegkoelen, of werkt dat zo niet.
het nadeel van zo'n chiller vind ik dat het zo'n bakbeest is, en dan nog met een voorraadbak en pomp erbij.. :x
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door serum »

Meestal max 35a 40 graden ofzo, maar met de runout heeft het volgens niet veel te maken; meer de belasting van de lagers. Als de koelwatertemperatuur 35 graden is, is de temperatuur van de lagers en het anker al hoger. wbt het klemmen heb je helemaal gelijk; de lagers vervormen als je hem te laag inspant. Bij sommige atc spindels mag je deze zelfs niet laten draaien zonder toolhouder.

In onze hal is het 18 graden in de winter. 's ochtends nog wel een stuk kouder (nachtverlagin naar 12 graden). Als ik dan de warmup routine loslaat op de luchtgekoelde HSD is ie binnen no-time weer afgekoeld door die onbenullige flow met koude lucht.

Je hebt ook chillers/heaters met ingebouwde verwarming. Die helpen ook met het opwarmen van de spindel en voorkomen dat ie afkoelt als hij niet gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door andrefc101 »

P1-Engineering schreef: 14 dec 2020 18:11 Dit soort spindels hebben een zeer hoge nauwkeurigheid, runout van 1 micron, en dus voor optimale prestaties en levensduur komt alles vrij nauw.
Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar de producten die je maakt, als je zo’n hoge nauwkeurigheid voor je spindel nodig hebt....
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door P1-Engineering »

andrefc101 schreef: 15 dec 2020 17:47
P1-Engineering schreef: 14 dec 2020 18:11 Dit soort spindels hebben een zeer hoge nauwkeurigheid, runout van 1 micron, en dus voor optimale prestaties en levensduur komt alles vrij nauw.
Je maakt me wel erg nieuwsgierig naar de producten die je maakt, als je zo’n hoge nauwkeurigheid voor je spindel nodig hebt....
Op het moment nog vooral aan het spelen en leren. :lol:
Maar de machine is onder andere gekocht om hoogwaardige RC onderdelen te maken en onderdelen voor de petrochemie. Is een stalen portaal van Sorotec (ST0704).
De spindel is overigens gewoon een simpele 2,2kw ATC van Jian-Ken. Ze geven wel een dergelijk lage runout aan in de specs maar het was ver boven mijn verwachting dat dit ook daadwerkelijk gehaald werd. Zelfs met complete toolholder en 50mm stickout kom ik aan 2 micron runout. 8)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door serum »

Vertrouw niet blind op de runout icm een houder. Ervaring leert je de ene keer 0,001 meet kan het zijn dat wanneer je de houder een halve slag draait, andere collet gebruikt, of de collet een halve slag verdraaid, dat die runout ineens richting of voorbij de 0,02 gaat.

Spantangen gingen standaard in de ultrasoon, tools inmeten als de spindel op te eindtenperatuur zit die je met die tool wilt halen. Dat zijn slechts het puntje van de ijsberg voor enigszins nauwkeurig werken.

Het is de som van de totalen die je achteraf toch nog in je kont bijten. Heb je al eens een haarlineaal op de machine gelegd of verder ergens aan gemeten?

Ben erg benieuwd naar eerstehand ervaring van die stalen machine.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door Markus »

2 micron runout
In de spec van de Sorotec ST-Line 0704 (mooie machine !) zie ik alleen Ball screws staan, maar geen nauwkerigheidsklasse of omkeerspeling van die kogelomloopspillen genoemd. Nu maak jij hele kleine onderdelen, dus afwijking per afgelgde weg is minder belangrijk, maar ik ben toch benieuwd hoe nauwkeurig dat gaat met die machine ?

De meeste machines gebruiken Isel of Chinese kogelomloopspillen en die zijn meestal klasse C7 en das niet super nauwkeurig. De Isels hebben geloof ik een instelbare omkeerspeling , en de Chinese hebben meestal een backlash van tussen de 0,05 en 0,1mm.

22123


Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door P1-Engineering »

Markus schreef: 17 dec 2020 14:14
2 micron runout
In de spec van de Sorotec ST-Line 0704 (mooie machine !) zie ik alleen Ball screws staan, maar geen nauwkerigheidsklasse of omkeerspeling van die kogelomloopspillen genoemd. Nu maak jij hele kleine onderdelen, dus afwijking per afgelgde weg is minder belangrijk, maar ik ben toch benieuwd hoe nauwkeurig dat gaat met die machine ?

De meeste machines gebruiken Isel of Chinese kogelomloopspillen en die zijn meestal klasse C7 en das niet super nauwkeurig. De Isels hebben geloof ik een instelbare omkeerspeling , en de Chinese hebben meestal een backlash van tussen de 0,05 en 0,1mm.

22123


Greezt,

Markus
Ik heb hem laten bouwen met C5 TBI spillen en TBI wagens. Alles voorgespannen. Backlash heb ik eigenlijk nog niet gemeten, zal ik binnenkort een keer doen.
Onderdeeltjes komen binnen 0,01-0,03mm van de machine af. Carbon is het makkelijkst, dat is eigenlijk altijd exact op maat. Op een aluminium bodemplaat (350x80x3mm) zit ik op 0,03 als grootste afwijking.
Doel was maximaal 0,05 dus ben meer dan tevreden met de machine.
Ben nog aan het kijken om hem met een laser te laten ''mappen''. Bij Eding kan je dan een tabel aanmaken met de afwijking per positie. Eerste offerte was helaas €1500, dat was toch niet helemaal binnen budget. :lol:

Machine komt overigens hier vandaan, de stalen modellen maakt Sorotec niet zelf. Zou ze wel altijd via Sorotec kopen want de service van de fabrikant is niet bestaand.
https://www.maschinen-werkzeuge.com/de/ ... erung.html
serum schreef: 16 dec 2020 17:33 Vertrouw niet blind op de runout icm een houder. Ervaring leert je de ene keer 0,001 meet kan het zijn dat wanneer je de houder een halve slag draait, andere collet gebruikt, of de collet een halve slag verdraaid, dat die runout ineens richting of voorbij de 0,02 gaat.

Spantangen gingen standaard in de ultrasoon, tools inmeten als de spindel op te eindtenperatuur zit die je met die tool wilt halen. Dat zijn slechts het puntje van de ijsberg voor enigszins nauwkeurig werken.

Het is de som van de totalen die je achteraf toch nog in je kont bijten. Heb je al eens een haarlineaal op de machine gelegd of verder ergens aan gemeten?

Ben erg benieuwd naar eerstehand ervaring van die stalen machine.
Ja, dat is zeker waar. In het begin monteerde ik de tool gewoon in de houder en ging aan het werk. Maar nu meet ik standaard de runout, en corrigeer ik indien nodig. Alleen al daarvoor zou ik altijd een spindel met toolhouders/ATC nemen. Ook de moer met het juiste aanhaalmoment vastzetten is van groot belang.
Wil nu nog een complete opwarmroutine voor de machine maken, dat dus ook alle geleidingen op temperatuur komen ipv alleen de spindel op te warmen.

UIteraard, heb eerst de machine waterpas gezet (machine raamwaterpas) en vervolgens het geheel gecontroleerd op uitlijning met de grote granieten geodriehoek.... :lol:
Bed is gefreesd na montage op het stalen frame.
Moest alleen de Z-as uitlijnen aangezien ik zelf de verdere montage heb gedaan van de spindel en alle besturing.
Heb destijds ook zelf de machine opgehaald, zag het niet zo zitten om em met een standaard pallet vervoerder te laten komen.

Als ik iets meer tijd heb zal ik een topic openen over de machine, ben nu druk met het upgraden van de besturing naar een 760 om de uitschuifbare ATC te kunnen gaan gebruiken. 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door benkr »

P1-Engineering schreef: 18 dec 2020 01:16 Als ik iets meer tijd heb zal ik een topic openen over de machine, ben nu druk met het upgraden van de besturing naar een 760 om de uitschuifbare ATC te kunnen gaan gebruiken. 8)
Welke besturing gebruik je nu?
En wil je daar van af, ik zoek wellicht nog iets?
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door P1-Engineering »

benkr schreef: 18 dec 2020 09:29
P1-Engineering schreef: 18 dec 2020 01:16 Als ik iets meer tijd heb zal ik een topic openen over de machine, ben nu druk met het upgraden van de besturing naar een 760 om de uitschuifbare ATC te kunnen gaan gebruiken. 8)
Welke besturing gebruik je nu?
En wil je daar van af, ik zoek wellicht nog iets?
Ik heb nu een Pro controller van Sorotec met de CPU5A4E.
https://www.sorotec.de/shop/Fertigsteue ... ngCNC.html

Weet alleen nog niet of ik deze weg doe, of bewaar voor een tweede machine die er binnen een jaar wel gaat komen.
Als ik het verkoop is het dan wel als de complete controller.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door tantan »

even wat testjes met de vierde as..https://youtu.be/E24zX8ncf9Q
Kjelt
Donateur
Berichten: 6325
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ATC Spindel op mijn EMCOtje......

Bericht door Kjelt »

tantan schreef: 30 dec 2020 12:56 even wat testjes met de vierde as..https://youtu.be/E24zX8ncf9Q
8)
Plaats reactie