Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sjors Schoenmakers
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 22:38

Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door Sjors Schoenmakers »

Hoi allen,

We hebben een Personal Router van het merk SEI gekocht via marktplaats. Een mooie upgrade ten opzichte van het gammele machientje dat we tot nu toe hebben gebruikt. De besturing er van werkt niet zover we weten en er zijn een aantal zaken die we aan het ding willen opknappen. Het plan is om een moderne besturing, Linux CNC, te installeren en de machine weer werkend te krijgen.

Punt 1 is de motor drivers. Alle stappers zijn uitgevoerd met een incrementele encoder. Nu vraag ik me af of de feedback loop via linuxcnc moet, of een driver waarin de feedback loop loopt.

punt 2: We hebben hier een pc'tje waarop we linux hebben geïnstalleerd. Daarop zal dus de besturing draaien. Voor hardware zitten we te denken aan een mesa kaartje die via ethernet kabel verbindt met de pc. Hebben jullie daar ervaring mee, en zoja, welk kaartje dan? Vooral als de encoders op worden gebruikt zullen er denk ik veel i/o nodig zijn.

Verder gaan we maar eens aan de slag met de boel schoon te maken en eventueel van een likje verf te voorzien. Ook is de spoilboard een grote zooi, dus die wordt ook verwijderd en eventueel een nieuwe gemaakt.

Hier staan een aantal foto's, hopelijk werkt de link. https://photos.app.goo.gl/zCjbbiBcEtjxfYkZA

Met vriendelijke groet,

Sjors & Wout
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door benkr »

Hallo, welkom hier.

De machine lijkt me best een leuk ding, de besturing heb ik zo geen idee van, maar die motoren zien er niet uit als de meest moderne.
Kennelijk willen jullie best wel wat investeren, dan zou ik gaan voor nieuwe motoren, hier op het forum zijn de JMC servomotoren momenteel erg in trek. Ik heb er zelf ook een aantal 400W exemplaren liggen liggen voor een machine in wording. Zeker als je gaat voor een dubbele KO spindel voor de portaal beweging dan kun je met de JMC 180W servomotoren een leuke en snelle machine bouwen, je hebt daarbij nog een 36 of 48V voeding nodig van een redelijk vermogen, denk aan minimaal 1000W voor 4 motoren, dat is omdat de motoren een piekvermogen hebben wat die 180W ruimschoots overstijgt.

Het lijkt er sterk op dat de machine slechts één KO spindel heeft om het portaal te verplaatsen. Als je een snelle en nauwkeurige machine wilt hebben dan raad ik je aan om dit om te bouwen naar 2 KO spindels, eentje aan de linkerkant en eentje aan de rechterkant.

Waarom kies je voor Linuxcnc, is dit omdat je dit al kent, of is het omdat dit een van de weinige platforms is die helemaal gratis is.
Ja, met Linuxcnc kun je hele mooie dingen voor elkaar krijgen, maar dan moet je daar wel gevoel en tijd voor hebben, Met Linux kan eigenlijk alles, maar alleen de echte basisdingen zijn geregeld, wat je al roept, die motoren hebben losse encoders, Linux ondersteunt dat zeker, maar het werkt niet met een paar muisklikken.

Hier op het forum is Eding cnc aardig populair, dat is een relatief goedkoop totaal pakket, hardware controllerkaart én software kosten samen vanaf 400 Euro zo ongeveer.
Ik zelf werk tot op heden met Mach3 en Pokeys57CNC als controller platform.
er zijn denk ik nog minstens 10 andere platforms te noemen die de klus ook doen voor je.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door bbg »

Sjors Schoenmakers schreef: 02 jan 2021 15:02 Punt 1 is de motor drivers. Alle stappers zijn uitgevoerd met een incrementele encoder. Nu vraag ik me af of de feedback loop via linuxcnc moet, of een driver waarin de feedback loop loopt.

punt 2: We hebben hier een pc'tje waarop we linux hebben geïnstalleerd. Daarop zal dus de besturing draaien. Voor hardware zitten we te denken aan een mesa kaartje die via ethernet kabel verbindt met de pc. Hebben jullie daar ervaring mee, en zoja, welk kaartje dan? Vooral als de encoders op worden gebruikt zullen er denk ik veel i/o nodig zijn.
Ik gebruik voor mijn machine in aanbouw linuxcnc waarbij de feedback loop van de steppers in linuxcnc gesloten wordt. Persoonlijk sluit ik de loop liever in LinuxCNC dan in een driver omdat het meer mogelijkheden geeft (feedback over linealen etc). Voor 1 as heb ik het werkend in een breadboard opstelling. Ik gebruik een Mesa 7i76e (ethernet) in combinatie met een mesa 7i85S (die via expansiepoort is aangesloten op de 7i76e). De 7i85s heeft (hardware) encoder ingangen voor alle assen. De 7i76e heeft alle stepper, spindel en digital IO aan boord. Tot nu toe ben ik zeer tevreden.

DaBit gebruikt ook mesa kaarten en leest de encoders in via een expansiepoort (zonder extra 7i85s). Maar dan heb je wel een specifieke bitfile nodig. Ik gebruik voor de 7i76e + 7i85S een standaard bitfile van Mesa.

Maar er zijn natuurlijk genoeg andere opties die ook voldoen.
Sjors Schoenmakers
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 22:38

Re: Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door Sjors Schoenmakers »

Ik heb even onderzoek gedaan. De feedback loop via linuxcnc laten lopen lijkt me inderdaad de beste optie. Ik zal waarschijnlijk ergens deze week de mesa bordjes kopen.

Wat benkr zegt; Ik ben het met je er over eens dat servo's beter zouden zijn, en ook een dubbele KO spindel zou stabieler zijn. Maar... dat gaat extra tijd en geld kosten. Op zich kunnen we dat wel opbrengen, maar we willen nu het liefst deze machine binnen niet al te lange tijd werkend hebben, en dat moet denk ik met het huidige plan wel lukken. Mocht het later blijken dat het echt niet goed genoeg is, dan kunnen we die upgrade altijd nog maken. Dit wordt overigens meer een hobby machine dan een productie machine, dus snelheid is niet echt super belangrijk. Ook de stabiliteit valt denk ik mee ondanks dat er een enkele KO spindel zit. De machine is met dikwandig staal gebouwd, best goede kwaliteit dus voor het geld. De reden voor aankoop is overigens dat we eerst een stalen portaalfrees wilden bouwen, maar voor de tijd die je besteed aan het ontwerpen alleen al ben je bijna duurder uit dan dit "karkas" te kopen.

Verder hebben we gisteren de plastic platen van het bed verwijderd, en daaronder troffen we een hoop lijmtroep aan. Nou hebben we wat oplosmiddelen geprobeerd en met een plamuurmes de boel geprobeerd weg te hakken, maar met niet veel succes. Ik ben van plan morgen op het werk te vragen of iemand die aluminium extrusies even kan vlakken voor een kratje bier ofzo. Kijken of er tijd voor vrij is op een van de freesbanken. Dan moeten we nog even kijken wat we dan weer op het bed leggen, maar is het tenminste vlak en schoon. Misschien kunnen we weer zo'n soort plastic spul gebruiken of mdf ofzo. Geen idee, ik ben maar een draaier en heb van frezen van hout en zachte materialen geen verstand :lol:

Verder willen we dus de hele electro kast opnieuw opbouwen dus die zal van de week een keer leeg moeten. We hebben nog stepper drivers van de vorige machine liggen, en die zijn plenty powerfull, dus die zullen denk ik gebruikt gaan worden. Ook de 24V voedingen en noodstoppen, schakelaars etc zullen we hergebruiken.

Nog even over Linuxcnc. Ik snap dat het een opensource programma is en niet echt een kant en klaar product is met support etc. Maar de vorige machine draaide op mach3. Nou ben ik misschien verwend met de Okuma op het werk, maar die besturing vond ik niet bepaald spectaculair. Ik wil best wel wat moeite moeten doen om alle software en hardware draaiend te krijgen, en ik denk dat er met linuxcnc best veel mogelijkheden zijn tot zover ik heb gelezen op het internet. Dat het gratis is, is denk ik bonus.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door DaBit »

Sjors Schoenmakers schreef: 03 jan 2021 19:35 Dat het gratis is, is denk ik bonus.
Zo denk ik er ook over. Als LinuxCNC evenveel zou kosten als Mach4 dan zou ik het nog steeds gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Sjors Schoenmakers
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 22:38

Re: Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door Sjors Schoenmakers »

Grote Update!!! Dat hadden we veel eerder moeten doen.

In de afgelopen maand is er wel het een en ander gebeurd. Tussendoor zijn af en toe foto's filmpjes gemaakt die ik toe zal voegen aan het album in mijn eerste post.

Om te beginnen, ik heb de aluminium delen van het bed op de grote cnc freesbank bij ons op het werk laten vlakken. Een fluitje van een cent volgens mijn collega, en het kon mooi even tussen twee andere (echte/ betaalde) dingen door.

Het volledige machineframe is geschilderd in bedrijfskleuren. We moeten nog even afwachten hoe de verf het houdt in daadwerkelijk gebruik, maar het ziet er in ieder geval vele malen mooier uit dan toen we hem kochten (vind ik).

Dan zijn we druk bezig geweest met de elektronica. Zoals eerder gezegd was het plan om alles te upgraden naar een modern systeem en hebben we dus de hele elektro kast "from scratch" opgebouwd. Al het 230 spul is netjes aangelegd door Wout, zodat het veilig is. Ook worden voedingen één voor één getimed ingeschakeld, zodat de inschakelstroom niet gigantisch is. Dat is met de vorige machine nog wel eens een probleem geweest. Gelukkig passen alle onderdelen er in, maar dan is er verder ook niet veel ruimte meer over.

We hebben eerst wat testjes gedaan met de mesa kaartjes los, en een stappenmotor met zn encoder losgeschroefd van de machine. Dit gewoon om te kijken hoe alles werkt, en of we alles goed aan kunnen sluiten, voordat we alles op de machine vast hebben bekabeld. Daarbij hebben we zo nu en dan wat kleinigheidjes gehad, maar met een beetje googelen en manuals doorspitten kwamen we er wel uit. Een van de raadsels was dat de mesa 7i76 een power fail (rood ledje) gaf zodra we de encoder inplugden. We dachten toen dat we misschien iets verkeerd hadden aangesloten en mogenlijk wel iets kapot hadden gemaakt. Alles nog maar een keer checken dan, maar de aansluitingen zouden toch echt goed moeten zijn. Uiteindelijk bleek het een voeding probleem. Het telefoonladertje wat de 5v gaf voor de mesa kaartjes had genoeg vermogen, maar na meten bleek er maar iets van 4.3 volt over te blijven bij de input van het mesa kaartje. Het fragiele usb kabeltje van ruim een meter lang dat we hadden opgeofferd voor de testopstelling had blijkbaar zulke dunne draadje dat er bijna één volt spanningsval over het kabeltje staat wanneer enkel het mesa bordje aanstaat. Wanneer de encoder daarbij wordt gezet is de spanningsval groot genoeg om een power fail te triggeren. :lol:

Ok dat werkte dus toen is alles in de electro kast geschroefd. Dit weekend hebben we de x-as aangesloten en begonnen met testen. Het ging eigenlijk best vlot, en we maakten de hele tijd kleine stapjes voorwaarts. Een voorbeeld was dat toen we begonnen de x-as zijn eerste stapjes te laten zetten deze vervolgens een tering geluid gaf. Eerst dachten we dat het misschien de pulslengte en timing was die Linuxcnc naar de stepperdrivers stuurt, maar die zou eigenlijk goed moeten zijn. Na wat redeneren heen en weer bedacht ik me dat het misschien die feedback loop was die moeilijk zat te doen. Eigenlijk heel logisch, want zodra je een stapje zet, en de encoder een andere waarde geeft dan de wenswaarde, wil de pid loop ervoor zorgen dat de stepper een stapje terug zet. Daardoor overshoot je de wenswaarde weer en moet er volgens de pid loop weer een stapje in de andere richting worden gezet enzovoorts. Je kunt in de parameters ook een deadband toevoegen. Dat hebben we gedaan en het probleem is opgelost. Er valt nog wel aan de pid regelaar te schroeven, want op het moment doet ie volgens mij niet veel. Wel geeft linuxcnc mooi een error als de volgfout te groot wordt. Ideaal voor als je de machine crasht!! :lol:

Maar met de eerste stapjes dus op een gecontroleerde manier gezet werd het tijd om de snelheid op te voeren. Uiteindelijk bleek de limiet voor ijlgang op de x-as 6500 mm/min te zijn. We hebben de max nu op 6000 gelegd. Dat ding vliegt dus echt, voor een stappenmotor aandrijving. Ik moet zeggen dat ik er blij verrast door ben. Acceleratie ligt nu op 4000mm/s2, wat ons voorlopig goed leek. Hoger hebben we nog niet getest, en ik weet ook niet of dat nodig is. Wout is onder andere bezig geweest met het bekabelen van de E-stop, en die werkt nu ook. Deze middag ben ik bezig geweest de z-as aan te sluiten. Tot nu toe doet de encoder het, maar de stappenmotor zelf is nog niet bekabeld. Verder hebben we ook de vfd voor de spindel kunnen aansturen, dus dat werkt ook over zijn hele toerenbereik. En toen was het tijd voor een pilsje en voor de avondklok weer thuis.

Wat er de komende tijd nog moet gebeuren. De z en y as moeten worden aangesloten en getest. Dan moet het hele bed worden vastgeschroefd, maar dat is misschien nog niet zo'n makkelijke klus aangezien de delen ten opzichte van elkaar en het x-y vlak recht moeten liggen. Om het erger te maken zit de stappenmotor met lagerblok van de y-as aan twee van die aluminium profielen vastgeschroefd, en die wil je nou juist gebruiken om met een klokje te meten of alles recht ligt en waar je moet opvullen. Maargoed daar komen we wel uit. Dan nog wat kleinigheidjes en het verder tunen van de machine. De machine staat nu nog een stukje van de muur af zodat we er nog makkelijk omheen kunnen, maar uiteindelijk zal ie iets verder in het hoekje komen en moet alles waterpas worden gesteld. Misschien dat we in linuxcnc nog wat dingetjes willen stroomlijnen en dan zal het wel tijd zijn voor de eerste productjes denk ik.

Tot slot, Ik zal in het vervolg proberen vaker een update te geven, gewoon omdat het leuk is om te delen. Nogmaals, check even het linkje naar het foto album in de eerste post.
Sjors Schoenmakers
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 apr 2019 22:38

Re: Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door Sjors Schoenmakers »

De machine werkt! We hebben de eerste productjes gemaakt, wel zijn er nog een paar dingetjes die moeten worden gedaan om alles goed te krijgen.

Het toerental van de spindel is nog niet regelbaar. Ik heb een paar dingen geprobeerd maar de spindel staat nu vol aan of uit. Wel kan ik het max toerental instellen in de .ini file via de output scale, maar dan nog is het niet regelbaar via het programma. Misschien dat jullie de oplossing weten...

.ini file:
[SPINDLE_0]

MAX_OUTPUT = 20000.0
OUTPUT_SCALE = -20000
OUTPUT_MIN_LIMIT = 0
OUTPUT_MAX_LIMIT = 20000

.hal file:
#*******************
# SPINDLE
#*******************

# ---digital potentionmeter output signals/setup---

setp hm2_7i76e.0.7i76.0.0.spinout-minlim [SPINDLE_0]OUTPUT_MIN_LIMIT
setp hm2_7i76e.0.7i76.0.0.spinout-maxlim [SPINDLE_0]OUTPUT_MAX_LIMIT
setp hm2_7i76e.0.7i76.0.0.spinout-scalemax [SPINDLE_0]OUTPUT_SCALE

net spindle-output => hm2_7i76e.0.7i76.0.0.spinout
net spindle-enable => hm2_7i76e.0.7i76.0.0.spinena
net spindle-ccw => hm2_7i76e.0.7i76.0.0.spindir

# ---setup spindle control signals---

net spindle-vel-cmd-rps <= spindle.0.speed-out-rps
net spindle-vel-cmd-rps-abs <= spindle.0.speed-out-rps-abs
net spindle-vel-cmd-rpm <= spindle.0.speed-out
net spindle-vel-cmd-rpm-abs <= spindle.0.speed-out-abs
net spindle-enable <= spindle.0.on
net spindle-ccw <= spindle.0.forward
net spindle-cw <= spindle.0.reverse
net spindle-brake <= spindle.0.brake
net spindle-revs => spindle.0.revs
net spindle-at-speed => spindle.0.at-speed
net spindle-vel-fb-rps => spindle.0.speed-in
net spindle-index-enable <=> spindle.0.index-enable

# ---Setup spindle at speed signals---

sets spindle-at-speed true

Verder is er een probleem met de spindel zelf. Er zit extreem veel slingering in, bijna 0.1 mm. Misschien zit het in de spantang of de moer, want de spantang zit erg strak in de moer. Ik neem van het weekend even een meetklokje mee van het werk en dan kan ik de konus van de spindel zelf meten om te zien of die krom is.

Ook zijn we op zoek naar een betere GUI voor Linuxcnc. De standaard Axis is naar mijn mening drie keer niks. We zijn van plan om een mooi controle paneel (fysiek) te maken (met behulp van de machine natuurlijk. Machines die machines maken 8) ). Daarop komen dingen als cycle start, feed hold, noodstop, feedrate override, encoder handwiel met selectieknop voor xyz, knopjes als single block, spindle start en stop. Misschien ook iets van een spindle speed override. In de GUI wil ik vooral mijn actuele positie, doel positie en distance to go zien, de nc code en dingen als feedrate, spindle speed en eventuele actieve G en M codes. Een beetje dus zoals je op een professionele besturing hebt. Achter een tabblad of iets dergelijks mag wat mij betreft die grafische toolpad simulatie staan, puur om van tevoren te kijken wat de machine gaat doen, maar in principe simuleer je dat.

Als gebruiker van een mill-turn machine op het werk is opspannen redelijk simpel voor mij normaal gesproken. 9 van de 10 keer gewoon harde klauwen of zachte klauwen uitdraaien. Frezen is voor mij nieuw(ish). Op deze machine zit een bed met voorbereiding voor vacuüm, dus we moeten kijken hoe we dat gaan gebruiken zonder in het bed te frezen. Ideeën zijn welkom. Ik had gehoord van iemand die in een bedrijf werkt waar ze met plastics werken dat ze daar een soort MDF op het bed gooien wat dan het vacuüm doorlaat. Met gewoon MDF gaat dat volgens mij niet lukken, dus als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag. Machine klemmen gaan denk ik niet echt werken op deze machine aangezien de slag op de z-as maar klein is dus dat is geen optie. Verder zitten er T-sleuven in het bed, en die willen we dan ook graag gebruiken om producten vast te kikkeren, of om speciale fixtures te maken voor bepaalde productjes. Dit wordt ook nog even experimenteren. Ook wil ik wel de mogelijkheid bekijken om een of andere plaat te maken met allemaal M8 (bijvoorbeeld) inserts er in, die we dan als opspanplaat/spoilboard gebruiken. Liever wil je niet in je mooie opspanplaat denk ik dus moet daar misschien weer een dun laagje spoilboard op. Tips zijn wederom welkom en verder experimentelen we wel.

Verder gaan we nog dingen als afzuiging regelen. Dat is voornamenlijk het aanleggen van buizen. Ook de grote compressor komt op zolder en met wat leidingwerk hebben we straks lucht om de machine schoon te blazen en weet ik wat. Voor de afzuiging willen we trouwens nog wel zo'n borstel achtig ding om de spindel hebben zodat niet de hele werkplaats vol stof komt.

Nou de volgende update komt van het weekend wel weer, dan gaan we een aantal klemmetjes maken. Houdoe!
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Revisie/ombouw S.E.I. Personal Router

Bericht door Tolp2 »

Sjors Schoenmakers schreef: 24 feb 2021 21:49 Ook zijn we op zoek naar een betere GUI voor Linuxcnc. De standaard Axis is naar mijn mening drie keer niks. We zijn van plan om een mooi controle paneel (fysiek) te maken (met behulp van de machine natuurlijk. Machines die machines maken ). Daarop komen dingen als cycle start, feed hold, noodstop, feedrate override, encoder handwiel met selectieknop voor xyz, knopjes als single block, spindle start en stop. Misschien ook iets van een spindle speed override. In de GUI wil ik vooral mijn actuele positie, doel positie en distance to go zien, de nc code en dingen als feedrate, spindle speed en eventuele actieve G en M codes. Een beetje dus zoals je op een professionele besturing hebt. Achter een tabblad of iets dergelijks mag wat mij betreft die grafische toolpad simulatie staan, puur om van tevoren te kijken wat de machine gaat doen, maar in principe simuleer je dat.
Ik kan Gmoccapy wel aanraden als screenset. Is gericht op een touchscreen bedieining, maar alle buttons op het scherm kun je ook verbinden met externe controls, zolang je MESA maar voldoende pins nog over heeft.

Eventueel heb ik ook nog code beschikbaar voor een gebruikerspaneel via USB. Daar draait nu mijn pendant op van mijn machine. De code is eigenlijk bedoeld voor mijn draaibank waar heel veel met knoppen wil doen, maar gelimiteerd ben door mijn LPT-poort. Maar ach, mijn pendant ging eerst stuk ;) ...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie