Grotius freesmachine blokkeerd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

22284
22283
22282
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door serum »

Zou Hugo dan toch gelijk krijgen? trek als je wilt eens zo'n plug los in de drives en controleer eens of de draadeindjes niet toevallig vertind zijn in die schroefterminals? Ik zie keurige kaberhulsjes aan de kant van de breakout en de relays, maar die pluggen die de drives ingaan zijn hopelijk voorzien van aderhulsjes zonder kraag. (of vertind, in dat geval, amputeren, strippen, kabeleindje erom krimpen en opnieuw vastschroeven).

Waarop staat de acceleratie van de X/Y en de Z assen?
Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

de draadjes van de breakout naar de drives zijn van massieve aders... ja echt... zeer vervelend.. vertinnen lijkt me dan niet zo aannemelijk.

ik hoop er morgen weer langs te gaan. met mn oude scope...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door serum »

Als je de stappenmotoren hoort joelen dan is dat een teken dat ze de pulstrein prima binnen krijgen. Het is niet dat het pulsje 'te zwak' is. Zit er geen rem op die niet goed bekrachtigd wordt door een haperende voeding oid? Anders echt eens naar de acceleratie kijken. Succes morgen, ik lees wel wat je ontdekt.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ian »

Toen het probleem begon
Is er toen ledverlichting in de buurt gemonteerd?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Acceleratie zou wel heel merkwaardig zijn. Ik neem aan dat het een werkend systeem was en dat het langzaam deze problemen is gaan geven.
Maar voor het geval dat, hoop ik wel dat er een copy van het linux systeem is met alle instellingen.
Storing bij een nieuwe machine is iets anders dan bij een langer (goed?) draaiende machine.

Die Break out boardjes die ik zie, heb er wel es eentje met een ontplofte condensator gehad, geen idee hoe hier de voeding naar die optocouplers of driver chipjes geregeld wordt. Drivers waarschijnlijk want de optocouplers zijn ingangen dacht ik)
Dus ook een reserve USB voeding mee nemen. Want een nieuw breakoutboardje had je al geprobeerd.
En dat er geen kabelbreuk in de rups kan zitten is ook nog niet uitgesloten, als is het dan wel erg toevallig bij 2 kabels.

En misschien even de verlichting uitzetten voor de zekerte, Ian heeft vast ervaring. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 880
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door zeeschuim »

lineaire karren gesmeerd?
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door DaBit »

Van die breakoutbordjes krijg ik hoorntjes en een rode waas voor de ogen, maargoed, het heeft altijd gewerkt.

Los daarvan is het inderdaad overduidelijk LinuxCNC. Ik kan daarmee lezen en schrijven, maar ik heb ook nog werk te doen en kinderen te thuisonderwijzen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door serum »

Lijkt erop dat je dezelfde gevoelens hebt voor die bordjes als ik voor de haarliniaal. (hoewel die haarliniaal volgens mij voorzien is van de rode krulstaart en de hoorntjes)..
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 06 jan 2021 21:27 Van die breakoutbordjes krijg ik hoorntjes en een rode waas voor de ogen, maargoed, het heeft altijd gewerkt.

Los daarvan is het inderdaad overduidelijk LinuxCNC. Ik kan daarmee lezen en schrijven, maar ik heb ook nog werk te doen en kinderen te thuisonderwijzen.
Laat ik er nu toch pas 2 besteld te hebben voor mijn CNC draaibankje in wording.
Ik was niet van plan hoorntjes te gaan kweken, en die rode waas lijkt me nou ook niet echt handig dus die laat ook maar zitten.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door DaBit »

Het zal ook wel uitmaken welke Chinees die dingen nou precies maakt en van welk stuk afval ze de componenten gerecycled hebben, maar ik heb met 3 stuks de meest wazige problemen gehad.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ardjan vR
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jan 2021 15:51
Locatie: Ederveen

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door Ardjan vR »

ik ben er gisteren geweest, en heb het een en ander geprobeerd.
het puls signaal scopen lukt natuurlijk wel, met met zon oude heb je geen geheugen... dus resultaat daarvan viel beetje tegen.
er is geen led verlichting geïnstalleerd, ook geen zonnepanelen of frequentieregelaars...
verder hebben we de usb-kabel van de break-out naar de PC vervangen > mocht niet baten.
als laatste heb ik de 24V voeding van de Break-outs vervangen. > Hugo bedankt voor de tip!

tot nog toe heeft tie namelijk geen problemen meer gegeven.
Allen bedankt zover voor de moeite.

PS. kan iemand mij vertellen wat ik op moet slaan voor een backup van de instellingen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door DaBit »

De configuratie-directory, dezelfde waar ook de INI file in staat.

Maar ik raad je zowiezo aan om een image van de hele disk te trekken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Grotius freesmachine blokkeerd

Bericht door John Sellis »

ik heb een paar keer gesleuteld aan deze machine's. heb een paar keer driver problemen gehad. wellicht kunt je er 2 uitwisselen en nog eens porberen. het zat hem toen in de uitgang van een driver die er half uitlag. het is het proberen waard
Plaats reactie