Entry-level Europese CNC machine?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door JanSr »

Sven schreef: 10 jan 2021 12:09
JanSr schreef: 10 jan 2021 11:10
Wel eens een kapotte iPhone gekocht? Hoeveel componenten zitten daar in?

Waar het om gaat is de poging om geen fouten in je product te stoppen. Zelfs het beginnen daar aan blijkt voor velen een uiterst lastige exercitie.
Heb je zelf, als individu, al eens vanaf nul een product ontwikkeld, geproduceerd en op de markt gebracht?

Want zoals je er tot nu toe over schrijft klinkt alles een beetje alsof je dit allemaal vanachter je buro, bij een enkele organisatie, als schakel in een compleet proces hebt deelgenomen aan grote serieproductie.
En dat sluit tekenen en laten maken zeker niet uit als onderdeel van het proces.
Ja, ik heb alle stappen van die reeks doorlopen en beleefd. Ik heb het geluk gehad om in het begin van mijn werkzame leven de hardhandige confrontatie met non-kwaliteit te beleven. Vanaf dat moment ben ik altijd waakzaam geweest op dat thema. Nu, 45 jaar later terugkijkend, kan ik zeggen dat ik de meeste stapjes en niveau's rond het thema kwaliteit wel eigenhandig heb doorgemaakt. Met schade en schande. Bij ruim 30 verschillende bedrijven. Bij de grootste werkte 7.000 man, bij de kleinste ca 6. In alle functies tussen medewerker en directeur. De laatste 20 jaar als adviseur.

Zie het nieuwe topic: Kwaliteit begint in je hoofd
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Markus schreef: 10 jan 2021 09:40
eerlijk gezegd snap ik dan niet dat je Knuth zonde van het geld noemt.. maar dan wel met SIEG en Syil als alternatieven komt.. beter een "te dure" machine van 2200 Kg, met een Sinumerik besturing, Kogelomlopen all over, en een ATC
Knuth is gewoon erg duur met hun versies van de gebruikelijke Chinese machines. Ik heb niets tegen Chinese machines, heb meerdere gehad, de prijs kwaliteit verhouding was prima. Kon zo snel de prijs van de kleine CNC frees niet vinden bij Knuth, maar vergelijk kan ook met een draabankje

Bij Knuth 19000 Euro

https://www.knuth-machinetools.com/com_ ... hes-880502

Uit de UK circa 11000 euro voor dezelfde machine

https://www.techsoft.co.uk/Products/Tur ... egCNCLathe

Rechstreeks uit China circa 8000 Euro

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 84233.html

Vind het voorstel van P1-Engineering om een gebruikte Haas (minimill) te kopen best een goed idee

https://www.maschinensucher.de/fy/inser ... s+minimill

https://www.landre.nl/verspaning/freesm ... -minimill/

Greezt,

Markus

Met dit verschil dat je bij Knuth waarschijnlijk een gedegen kwaliteitscontrole hebt, een gangbare CNC besturing erop, en een groot bedrijf achter die producten..
als Knuth te duur zou zijn, zouden ze nu niet meer bestaan.

Voor de hobbyist is het handig om een goedkope machine van de afhaalchinees te kopen, rekening houdend met het gegeven dat ie er zelf nog wat werk in moet stoppen om het goed te krijgen
Kijkend naar mijn eigen "chineesje" de HBM C1.. HBM is een dozenschuiver.. die kijkt echt niet elke machine na.. daarom kan ie goedkoop leveren.. en hobbyisten houden van goedkoop

Ik heb bij mijn C1 de hele machine schoon moeten maken.. resten Gietzand eruit , geleidingen afstellen, vaste kop stond niet in lijn met het bed, losse kop stond niet in lijn met de vaste kop, de spindellagers waren "gaar".. ben daar een dagje mee bezig geweest.. á 75,- per uur Ex BTW, da's bijna 750,- kosten..meer dan wat de hele machine me gekost heeft..
Bij Knuth (mag ik wel van uitgaan) doen ze dit voor je.. daarom kost een Knuth meer dan dezelfde machine van de afhaalchinees,
want.. een draaibank die niet cilindrisch, maar conisch draait, met rammelende lagers.. daar komt Knuth niet mee weg.. HBM wel.. die zijn daar eerlijk in.. we verkopen as-is.. je moet de machine zelf nog even af-en instellen.. hobbyisten weten dat, en houden daar rekening mee.. da's ook een deel van de hobby..

Als je een bedrijf hebt.. dan kun je je dat niet veroorloven.. dus ben je bereid wat meer te betalen, en een machine op de deurmat te krijgen die je meteen in kan zetten

't is als met Kitcars.. je kunt een Caterham als complete auto kopen, of als Kitcar.. koop je em als kit, is ie veel goedkoper.. maar zul je bijvoorbeeld op de sloperij een kachel uit een Opel Kadett, een achteras van een Ascona, de stuurinrichting van een Citroën CX en nog wat ander klein spul moeten regelen..
Koop je em compleet.. kost ie meer, maar je hoeft niet op jacht naar onderdelen.. zodra ie voor je deur staat, schroef je er de Kentekenplaten op, en je kunt op weg..
JanSr
Berichten: 582
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door JanSr »

Zee&Zee schreef: 09 jan 2021 13:32 In de praktijk is het vrij simpel. Zero defect wordt nergens niet gehaald. Zelfs spaceshuttles vallen uit de lucht door een defecte o-ring. Dus ongeacht hoeveel geld en tijd je er tegen aan gooit of mankracht...het blijft een streven. Dat is ook al onderkent eigenlijk in de opkomst van de term/methodiek destijds.
Het zoemt mij nog steeds door het hoofd.
Kogellagers, met een handvol wereldwijd opererende top fabrikanten. Zero defect.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Kjelt »

JanSr schreef: 14 jan 2021 10:46 Het zoemt mij nog steeds door het hoofd.
Kogellagers, met een handvol wereldwijd opererende top fabrikanten. Zero defect.
Dat geloof ik dus niet dat zou betekenen dat over de hele keten de yield 100% zou zijn. Dat kan gewoon niet.
Wat ze waarschijnlijk doen is het eindproduct dusdanig testen dat de goedgekeurde eindproducten gegarandeerd goed zijn.
De afkeur gaat naar de kliko of naar producenten met minder hoge eisen.

Een bedrijf dat van grondstof tot eindproduct een yield van 100% heeft, dan heb je een pepetuum mobile uitgevonden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Kjelt »

Even kort gegoogled en dat bevestigd mijn vermoeden.
Ze kunnen alleen een yield van 100% halen als ze een voorselectie van de balletjes doen en die moeten dan binnen bepaalde toleranties liggen.
Als ze de balletjes niet sorteren op afwijking halen ze nog geen 22% yield. Met de balletjes gesorteerd op 0,001% onderlinge afwijking halen ze 100% productie yield
https://www.researchgate.net/publicatio ... Production
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Sven »

Als ik me goed herinner dan zijn cpu's nooit zero defect maar komt elke versie, van i3 tm i9 uit hetzelfde proces.

Alles wordt getest en de beste worden i9, de slechtste weggegooid.
Alles daartussenin wordt dan i3 tm i7 of misschien nog wat andere varianten.

Dat is dan 10% zero defect of zo.

Maar het geeft een verkoop model dat haalbaar is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik was ooit bij een beroemde scheermesjes fabrikant.
Die doosjes die jij bij de supermarkt koopt zijn ook 100% foutvrij, bij deze ging het nog om het oude model. Dan zou je ook nog kunnen hebben dat het aluminium doosje te strak dichtgevouwen is waardoor het mesjes er niet uit wil. Ook die eindcontrole werd gedaan, niet ok, hele doosje met 10 goeie mesjes in de schredder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie