Entry-level Europese CNC machine?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

tuonov4 schreef: 08 jan 2021 11:02 bekijk dan ook de nieuwe DMGMORI M1 eens, lijkt me ook een goed alternatief zeker voor een Haas
22312
Mooie machine, vast bed echt ideaal, kun je de boel ook makkelijk misbruiken als je profieltjes per ongeluk een meter of 6 zijn. (dat mee zwiepen door de werkplaats is best lastig) :lol:
Maar er is natuurlijk veel meer mogelijk, heel simpel pallets doorschuiven of zo.
Alleen die wisselaar, moeten ze van vertikaal naar horizontaal, lijkt me niet stupid simple, maar zal vast wel over nagedacht zijn.

En over dat ABC toetsenbord, ze gaan er stiekum van uit dat je ooit het alfabet geleerd hebt :mrgreen: , en aangezien het typen van XYZ en cijfertjes nu eenmaal core business is op een besturing is dat intypen van tekst een klein beetje ondergeschikt.
Dat Heidenhain dan weer extra XYZ nodig heeft terwijl ze al op het toetsenbord ook zitten vind ik dan weer flauwekul. (en al die andere 'toetsen zonder funktie', typisch geval van niet kunnen kiezen softkeys of echte toetsen.)
(Je weet toch hopelijk wel waar die QWERTY indeling vandaan komt?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Persoonlijk vind ik Fanuc niet de fijnste controller om mee te werken, maar zou ik een Robodrill kunnen kopen, jahoor.. pakt u em maar in..
d'r zitten softkeys op.. daardoor is de bediening toch snel een vorm van "muscle-memory" verder zit er alles op wat je zo'n beetje nodig hebt.

Afbeelding

hier kan ik tenslotte ook prima mee uit de voeten.. (Brother HS-100 draadvonkmachine)
ook een voordeel van Fanuc is dat de G-code op die besturingen de facto de standaard is.. dat wil zeggen, tenopzichte van de eerste gedeponeerde definitie van G-Code door MIT, is er bijna geen verschil, en ELKE Cam software heeft een Fanuc Postprocessor, die je eigenlijk doorgaans zonder enige aanpassing kan gebruiken.
da's als je hoofdzakelijk met CAM gaat programmeren een pré

de Sinumerik die bij Knuth gemonteerd wordt, ach.. ik verwacht dat als je daar een nieuwe machine koopt, dat er ook wel wat ondersteuning is bij het al dan niet aan moeten passen van een Postprocessor.
voor zover ik kan zien, is Sinumerik ook gewoon een G-Code Controller.. Heidenhain heeft zijn eigen taal.. daar zijn ook posts voor, maar het is toch even wat anders..
Je weet toch hopelijk wel waar die QWERTY indeling vandaan komt?
als ik het goed begrepen heb, stamt dat nog uit de tijd van de mechanische typemachine, waar letters die veel in combinaties worden gebruikt aan het andere end van het toetsenbord zitten, zodat de hamertjes niet achter elkaar bleven haken..
Hoe het ook zij.. da's ook het geval op een Cyrillisch toetsenbord

Afbeelding

Niet dat ik daar blind op kan typen.. nog niet.. maar 'k begin de indeling aardig onder de knie te krijgen..

Maar.. laten we mijn persoonlijke voorkeuren omtrent toetsenbordindelingen niet de hoofdmoot van deze discussie worden.
't is gewoon dat ik niet begrijp waarom je als machinefabrikant, wanneer je een volledig toetsenbord op je machine plaatst, daar een andere dan gangbare indeling op zou zetten.. Heidenhain, een Duits bedrijf notabene, hanteert ook de US indeling op haar Keyboards terwijl een Duits keyboard ook een andere indeling heeft.. (ik moet op mijn laptopje niet naar mijn toetsenbord kijken.. want dan ga ik de mist in.. :lol:

de Fagor 800/8050/8055 controllers waar ik mee gewerkt heb, hadden niet meer dan een Keypad waar je met toetscombinaties bepaalde karakters kon invoeren.. de Letters die je voor G-Code nodig hebt, kon je direct indrukken.. de andere waren met een toetscombi.. iets wat volgens mij bij Sinumerik en Fanuc ook zo werkt.. je hebt op die dingen geen Qwerty toetsenbord, dus 't is nie anders..
Alleen die wisselaar, moeten ze van vertikaal naar horizontaal, lijkt me niet stupid simple, maar zal vast wel over nagedacht zijn.
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen waarom dat zo gedaan is.. dat komt op meer en meer machines zo voor.
de Bridgeport VMC 800 waar ik heel wat vlieguren op gemaakt heb, had een "paraplu" wisselaar.. de meest simpele constructie, gewoon een schijf met nesten waar je je tools in hangt.. tooltje wisselen, dan gaat de kop omhoog.. de schijf pakt je tool vast, de spindel lost em, schijf draait het volgende tool onder de spil, die pakt em vast, en de schijf schuift terug..
Nadeel is wel.. als je lange gereedschappen hebt.. dan hangen die een eind je werkruimte in te bungelen..
Als je dan hoog werk hebt (met dientengevolge ook lange gereedschappen in je wisselaar.. dan moet je er goed om denken dat je voor een wissel eerst je werk naar de andere kant van je machine schuift, zodat je kan wisselen..(je moet dan ook eerst je kop helemaal omhoog trekken.. omdat je anders bij een wissel alsnog je gereedschap op je werk beukt..

zet je die schijf op zijn kant.. dan heb je meer ruimte in de machine..
ruimte is ook wel een punt bij die Robodrills.. net als bij een draaibank moet je de indeling van je wisselaar afstemmen op het werk wat je aan het doen bent..anders kom je bij groot werk in de knoop.

die DMG Mori is wel een "Geil machientje" (een ander voordeel van die carrousel aan de zijkant.. je kunt er makkelijker bij, via een deurtje in de zijkant..
(ik ben zelf doende met een machine ontwerp waar de wisselaar achter de werkruimte komt, 't is een portaalmachine met eveneens een vaste tafel (of.. als je die eruit haalt een 4de/5de as), door een opening in de zijkant kan ik dan ook bij mijn wisselaar.('t zal wel moeten, want omdat ie achter de werkruimte komt, kun je er langs de voorkant niet bij.. daar komt een schuifdeurtje om de vuiligheid in de werkruimte te houden.

Wat zo'sn DMG Mori M1 gaat kosten.. da's alleen de vraag..
Kern maakt ook mooie kleine machines.. alleen geen mooie kleine prijsjes


Mijn visie: gezien het beperkte budget, zijn er een aantal opties:

een Knuth Xmill 400 , die zit zo ik begrepen heb aan de bovengrens van het budget, maar is NIEUW, fabrikant zit in de buurt (447 Km van mijn voordeur) er zit een gangbare besturing op, de machine heeft een kleine "footprint" (2100 x 1200) een Gietijzeren onderstel, 480 mm Z-slag
gangbare Gereedschapshouders (BT40)

of

een tweede hands machine,
Kandidaten:

Fanuc Robodrill, prijzen lopen redelijk uiteen, maar met een beetje zoekwerk is er wel een geschikte te vinden,
machine heeft ook een gietijzeren onderstel, gangbare besturing, gangbare gereedschaphouders, is redelijk modern
Fanuc staat goed bekend, onderdelen zullen ook het probleem niet zijn.

EMCO VMC 200, doorgaans wat minder pittig geprijst, ook een goede machine, maar met een niet echt gangbare besturing,
de VMC 200 is een professionele machine, dus ook gietijzer wat de klok slaat, eigenlijk vergelijkbaar met de Robodrill

en dan nog een resem machines van diverse makelij, met verschillende afmetingen.
wat je doorgaans bij machinehandelaren tegenkomt, zijn allen professionele machines, maar met een grote diversiteit aan besturingen.
Zeker bij oudere machines zit je met de communicatie met de PC als je programma's over wilt zetten..
Zelfs bij de door mij regelmatig hier bewierookte Bridgeport-van-de-zaak VMC 800 uit 1998 ging de communicatie nog met RS 232, terwijl we op kantoor al met USB sticks tussen de PC's heen en weer liepen, of de boel gewoon via het netwerk overzetten.
Waar je met oudere besturingen ook rekening mee moet houden (en ik meen me te herinneren dat dat bij HAAS ook het geval is) dat Ijlgangen zich nog wel eens anders gedragen.. de eerste besturing op mijn eigen freesbank, en de Fadal VMC 15 waar ik mee gewerkt heb deden dat ook:

bij een ijlgang beweging van X0 Y0 naar X400 Y200 steekt de machine eerst diagonaal over van X0 Y0 naar X200 Y200 om vervolgens naar Y400 te lopen..
als je net een kikker middenop de achterkant van je werk hebt staan. is het "KRAKBOEMHO" omdat de assen bij die machines in ijlgang altijd 100% ijlang lopen en niet interpoleren.

een Nieuwe Knuth, die knoop je ook gewoon aan het netwerk.. dus als je met CAM op je kantoor in alle rust je programma maakt.. kleun je die gewoon op de machine als het klaar is.. je moet dan alleen nog even naar de machine lopen om fysiek een stuk materiaal op zijn rug te knopen
tuonov4
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door tuonov4 »

DMGMORI M1 vanaf 49900 euro (zie de site voor meer info)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

tuonov4 schreef: 08 jan 2021 13:37 DMGMORI M1 vanaf 49900 euro (zie de site voor meer info)
Ik ga alvast sparen.. :lol:

Maar.. serieus.. 't is een mooie machine.. die zou in mijn werkplaats niet misstaan.. al zal ik tegen die tijd waarschijnlijk wel in een grotere werkplaats zitten.. de ruimte begint nu al krap te worden.. 32m² lijkt heel wat.. maar 't is zo vol..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 08 jan 2021 10:36 (mijn vriendin was duitse)
Oh.... is ze nu niet Duits meer dan ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 08 jan 2021 12:44 een Nieuwe Knuth, die knoop je ook gewoon aan het netwerk.. dus als je met CAM op je kantoor in alle rust je programma maakt.. kleun je die gewoon op de machine als het klaar is.. je moet dan alleen nog even naar de machine lopen om fysiek een stuk materiaal op zijn rug te knopen
Ik dacht dat jij zo'n tegenstander was van machines in het netwerk plaatsen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. omdat mijn machines nog op XP draaien.. met op kolen lopende PC's.. je bent het waarschijnlijk met me eens dat dat niet handig is..

als ik een netwerk heb dat verder niet aan het internet hangt.. is het ook geen ramp.. zolang de netwerkbende maar niet te veel aan de PC zit te melken
Bij professionele CNC Machines is de boel ook wel beter afgeschermd denk ik..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 08 jan 2021 15:05
Arie Kabaalstra schreef: 08 jan 2021 10:36 (mijn vriendin was duitse)
Oh.... is ze nu niet Duits meer dan ;-)
dat wel, maar dat weet niet iedereen hier.. ze is helaas overleden..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3732
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 08 jan 2021 20:14
andrefc101 schreef: 08 jan 2021 15:05
Arie Kabaalstra schreef: 08 jan 2021 10:36 (mijn vriendin was duitse)
Oh.... is ze nu niet Duits meer dan ;-)
dat wel, maar dat weet niet iedereen hier.. ze is helaas overleden..
Oh..... sorry, dat was dit dus een misplaatste grap. Het gaat niet altijd zoals je denkt... mijn excuses!
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 08 jan 2021 20:13 Bij professionele CNC Machines is de boel ook wel beter afgeschermd denk ik..
Vergeet het maar :cry:

Bijvoorbeeld Mazak is gewoon plain Windows 9X/2000/XP/whatever file sharing , firewall niets behalve Windows default
(Fusion 32/64 in elk geval, nieuwere ken ik niet, laatste Fusion 640MT was op XP)

Dus gewoon een apart netwerkje bouwen alleen voor filesharing en apart netwerk voor internet connected spul, zorgen dat je nooit van ene naar het andere netwerk kunt 'hoppen'
HerrieHenk
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 jan 2021 01:11

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door HerrieHenk »

Super gaaf om alle reacties en ervaringen hier te lezen!

@JanSr

Dat is een goede opmerking en ik heb me ook al zitten bedenken hoe ik hiermee om kan gaan. Iets meer achtergrond: Mijn studie heeft me opgeleid tot WO elektrotechnieker. Sinds mijn eerste studiejaar heb ik als nevenactiviteit een softwarebedrijfje gehad. Hierbij heb ik me vooral op backend webdevelopment en embedded systems voor derden gefocust. Hieruit kwam op een gegeven moment ook het ontwikkelen van eigen hard- en software producten. Van het meest succesvolle product heb ik ~1500 stuks verkocht en het minst succesvolle product rond de 700. Het zijn allemaal producten uit dezelfde nichemarkt waardoor de winstmarge iets hoger ligt dan gemiddeld waardoor ik het me kan permitteren om af en toe te experimenteren. Ik verwacht in 2021 ongeveer tussen de 750 en 1000 fysieke producten te verkopen met een gemiddelde retailwaarde van 100-150 euro. Ik werk met ZZP'ers uit mijn omgeving voor ontwikkelingen waar ikzelf weinig tijd of kennis van heb. Personeel heb ik (gelukkig nog) niet. Ik probeer de vaste lasten van mijn bedrijf zo laag mogelijk te houden en de mogelijkheid te behouden om minimaal 6 maanden zonder inkomsten vooruit te kunnen komen.

Productie van onderdelen laat ik voornamelijk in China doen bij een vaste leverancier (CNC, spuitgietwerk, lasersnijden, metaalbuigen, etc). Printplaten laat ik ook bij Assemblage doe ik meestal zelf of met hulp van ZZP'ers om zeker te zijn dat een product werkt voordat deze in een doos gaat. Hopelijk verklaart dit waar ik vandaan kom :-).

Het grootste voordeel van een cnc machine voor mij zou toch het itereren van meerdere prototypes met een kleinere marginale kostenpost en wachttijd zijn. Wat ik uit je opmerking begrijp is dat het niet enkel om het financiele plaatje gaat, maar ook om alle extra verantwoordelijkheden die erbij komen kijken. Als ik ervan uit ga dat eigen productie uitvoeren enkel een mooie bijkomstigheid zou zijn (die ik pas minimaal een jaar na het in bedrijf nemen van het apparaat zou uitvoeren), zou ik meeste verantwoordelijkheden toch al kunnen uitstellen. Mijn grootste angsten bij eigen productie zou de kwaliteitsbehoud, nabewerking en het werken met personeel zijn. Alle drie zou ik aan de hand van trail en error op peil moeten brengen alvorens ik er echt afhankelijk van wil zijn.

Mijn focus zal hoe dan ook veranderen. Het is voor mij nu ook een gok of dit mijn werk ten goede komt of niet. De knoop voor dit project zal ik naar verwachting pas in de zomer doorhakken. Er zijn nog een hoop dingen die ik vooraf moet uitzoeken om uberhaupt een goede keuze te maken over een investering van dit formaat. Niet alleen de aankoop van de machine, maar ook de uitbreiding van het kantoor, de materialen/tools en de tijd die ik in het leren van nieuwe skills zal moeten steken wegen zwaar op. Ik denk dat ik in drie jaar tijd dan al de aankoopprijs van de machine twee keer betaald heb. In de tussentijd kan ik hier nog genoeg over nadenken en zien of het slim zal zijn of niet. Wellicht dat ik al vooraf met een mogelijke exit strategie kan komen voor als het niets wordt :-).

@serum

Een Haas lijkt me hartstikke mooi, maar gezien de aankoopprijs ligt deze echt wel boven budget. De Vf-1 (met 15% korting, als ik die al zou kunnen krijgen) ligt rond de 37.500 Euro. Ik denk niet dat ik dit aan deze kant van het bedrijf kan besteden als er ook nog een hoop andere kosten bovenop komen. Overigens heeft Haas genoeg support in Nederland dat het me niet zo veel uitmaakt dat deze niet hier vandaan komt. Ik heb afgelopen jaren met Inventor van Autodesk gewerkt en ben onlangs overgestapt naar Fusion omdat dit eigenlijk al alles bevat wat ik nodig heb voor een kleinere prijs.

Een Tormach is voor mij nu wel volledig van tafel. Vooral omdat de bouwkwaliteit t.o.v. andere machines ondermaats lijkt te zijn.

Ik heb op machineseeker een aantal prijzen opgevraagd om te zien wat ik van machines kan verwachten. Voor een Fanuc Robodrill uit 2002 in prima staat vroegen ze ~15k voor. Mijn gevoel zegt dat een systeem van 18-20 jaar geleden niet meer van deze tijd kan zijn, en handleidingen/documentatie/ondersteuning voor dat model heb ik ook niet kunnen vinden. Wat is een gangbaar bouwjaar voor tweedehands machines waar je nog deugdelijke resultaten zonder al te veel gedoe/onderhoud kunt verwachten? Deze specifieke machine werd uitgebracht in een tijd waarin Windows XP nog niet eens bestond. Of zijn deze machines juist zo stabiel dat ze nog net zo lang mee kunnen in de toekomst?

Ik verwacht overigens niet veel kleiner te gaan dan 3mm. Roughing van ieder product kan wel met een 6-8mm endmill en de afwerking van meeste ronde hoeken met een ballnose endmill van ergens tussen de 3-8mm waarbij het meeste wel rond de 6mm zal zitten. De meeste rondingen die ik maak zitten op een convex oppervlakte, dus dan kom ik wel mooi weg met grote ballnose endmills. Bij het werken met hout heb ik 1mm freesjes nooit meer dan een meter aan hout kunnen laten frezen voordat deze overbraken. Ik verwacht deze dus enkel te (willen) gebruiken voor graveerwerk van batchnummers of andere teksten.

Omtrent je mach3 opmerking; ik vind het wel een heel fijn programma. Ik kan alles blind op een toetsenbord besturen en met shortkeys een programma starten zonder naar het scherm te hoeven kijken. Maar vooralsnog, dat is het enige programma dat ik ken. Ook het programmeerbare aspect spreekt me wel aan waarbij ik M codes of de procedure bij het zero'en kan programmeren vind ik wel fijn. Ik heb echt geen idee hoe standaard dat is bij andere partijen.

@Arie Kabaalstra

Wat me opvalt is dat veel mensen over gcode spreken als iets dat je handmatig aanpast. Mijn ervaring met Inventor was dat ik d.m.v. de CAM tool precies kon aangeven hoe mijn product uit een stock materiaal gefreesd moet worden en dat ik het vervolgens kan simuleren om mogelijke knelpunten, tijdswinsten en crashes kan herkennen. De gcode die uit de CAM komt zie ik persoonlijk als een stuk gecompileerde code die je enkel aanpast door de variabelen in de CAM tool aan te passen en opnieuw te compilen. Ik begrijp prima hoe de gcode commando's opgebouwd zijn, maar om fouten in de toekomst te voorkomen ben ik toch echt wel fan van alles over te laten aan de CAM tool. Is dit een doorgaans normaal geaccepteerde denkgang of hangt dit echt af van mijn generatie of mijn niet-ervaren afkomst?

Ik probeer mezelf tegen te houden om niet gewoon die offertecijfers te delen, maar zo een x-mill 400 zit ergens tussen mijn maximale budget en een zeer goed afgedingde Haas Vf-1.

Die Simunerik controller vond ik eigenlijk wel goed uitzien. Siemens die hem maakt en allerlei soorten documentatie aanbiedt inclusief youtube videos over het gebruik ervan. Daarnaast lijkt hij ook gewoon na levering via de software van Siemens over het netwerk opnieuw geprogrammeerd te kunnen worden. Iets dat ik niet snel verwacht te kunnen hoeven doen, maar zeker wel een welkome feature.

@javanree

Bij een Fanuc Robodrill, welk uiterste bouwjaar zou jij overwegen? RVS zal voor mij niet nodig zijn. Als dat wel zo zou zijn in de toekomst, zal ik waarschijnlijk al veel meer afwijkende eisen hebben dan wat ik nu heb.

@tuonov4

DMG Mori ken ik enkel van hun 5-assige machines. Die M1 klinkt verrassend 'goedkoop' voor dat bedrijf, maar vooralsnog ver boven mijn budget!

--

Zoals het er nu uitziet is de hoop het grootst voor een Knuth xmill400 of een tweedehands bekende machine zoals een robodrill. Bij een tweedehands machine blijf ik wel het gevoel behouden dat de besturing op een verouderd medium draait en dus onhandig in gebruik is, of dat deze slechte documentatie voor gebruik heeft, of dat ik niet moet schrikken als ik na de kortste keren al vervangende onderdelen aan het bestellen ben. Ik denk dat als ik meer ervaring had met dit soort apparaten dat die risicoanalyse al veel gemakkelijker te maken is.

Aankomende maanden zal ik nog bezig zijn met uitzoeken of er andere aspecten zijn waar ik rekening mee moet houden. Wellicht nog even kort een (erg praktische) vraag; Hoe worden machines normaal binnen een ruimte geplaatst zonder garagepoort? Alle afmetingen die ik zie passen zelfs niet door een dubbele deur :| .
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6012
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Sven »

Laatst gewijzigd door Sven op 09 jan 2021 19:01, 2 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door javanree »

Ik zou niet naar bouwjaar kijken maar naar
- algemene staat : zuivere schone spindelconus, geleidingen schoon (de RVS beschermkappen zitten maar met 3-4 bouten vast, als het er onder schoon is en dik in de leibaan olie zit is het goed)
- nieuwere Fanuc machines houden sommige alerts permanent vast, check de alert history, veel meldingen van overbelasting of gebrek aan olie zijn een indicatie van misbruik
- lage draaiuren , liefst wil je een machine die maar paar uur per week heeft gedraaid en geen 24-7 productie machine

Neem een klokje en waterpas mee, een machine die niet waterpas opgesteld is is een indicatie van een beunhaas (mits machine nog in bedrijf is)

Als de machine aan kan doe dan wat testen om omkeerspeling en herhaal nauwkeurigheid in alle 3 de assen te bepalen op zowel midden als uiteinden van het bereik.
Luister ook of je geen rare geluiden hoort bij op hoge snelheid joggen van de assen als je van ene naar andere uiterste positie gaat

De toolchanger moet soepel en stil werken, als je klappen hoort bij in zetten van een tool is de afstelling niet goed (meer), mogelijke indicatie van een klapper in het verleden.
Als je er een kunt lenen is een lager stethoscoop een goeie, luister naar de spindel op diverse toeren of je geen kraken hoort.

Ik heb er toen ik er mee werkte de nodige ervaringen qua schade mee gehad, allen door overbelasting.
Meeste schades pik je er met bovenstaande lijst wel uit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Entry-level Europese CNC machine?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat me opvalt is dat veel mensen over gcode spreken als iets dat je handmatig aanpast. Mijn ervaring met Inventor was dat ik d.m.v. de CAM tool precies kon aangeven hoe mijn product uit een stock materiaal gefreesd moet worden en dat ik het vervolgens kan simuleren om mogelijke knelpunten, tijdswinsten en crashes kan herkennen.
klopt, ik kan niet voor anderen spreken, maar ik ben "opgegroeid" met aan de machine programmeren.. het feit dat ik dat op een Heidenhain gestuurde machine deed, heeft daar ook zeker aan bijgedragen, Heidenhain is daar specifiek voor ontwikkeld, en , als je tijdens het aflopen van een programma het volgende programma aan de machine kan schrijven, is CAM niet per definitie sneller.
bovendien heeft aan de machine programmeren het voordeel dat je aan de machine in de gereedschappentabel kan kijken wat erin zit..
Zeker in de omgeving waar ik werkte, was dat iets dat continu wijzigde, hetgeen betekende dat als je al eens met CAM aan de slag moest, omdat het onderdeel te complex was om aan de machine te programmeren (3D met dubbelgekromde vlakken), dan moest je sowieso voor het aflopen van dat programma de gereedschappen daarvoor in de machine plaatsen en ze inmeten.

in een meer op serieproductie toegespitste omgeving, zal de machine gereedschappen bevatten die voldoen voor 90-95% van de producten.

op mijn huidige Freesbank, die op EdingCNC draait, kan ik nog steeds van alles gewoon aan de machine programmeren, omdat ik zelf een Programmeertaal ontwikkeld heb, en een Programmeerapplicatie heb geschreven die naast EdingCNC op de machine draait.
op de draaibank hetzelfde verhaal, maar dan middels dialogen geintegreerd in de besturing.

Wat de machinekeuze betreft.. Sinumerik en Fanuc zijn veel algemenere besturingen, Manuals zijn daar wel voor te vinden, en veel mensen kunnen je daarmee wel helpen, Haas is nog wel een beetje een buitenbeentje wat dat betreft.

Fanuc is zeker niet achterhaald.. de Fanuc CNC controllers bestaan al 1½ eeuwigheid, maar omdat G-Code op zich een vrij starre taal is, verandert er op zich weinig aan besturingen.. de modernere hebben vaak wel meer opties en mogelijkheden, maar die zijn vooral voor het aan de machine programmeren.. als je je code altijd met CAM maakt.. dan zal je daar in de praktijk weinig van merken.

't in een netwerk op kunnen nemen, heeft wel als voordeel dat je niet met USB Stickjes heen en weer hoeft te lopen.
Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst die stap ook wel ga nemen, ondanks mijn eerdere weerstand daartegen.. 'k ben mijn bedrijf aan het opbouwen, en inmiddels staan er al 3 CNC machines met EdingCNC erop, een vierde zal niet lang op zich doen wachten..

Aankomende maanden zal ik nog bezig zijn met uitzoeken of er andere aspecten zijn waar ik rekening mee moet houden. Wellicht nog even kort een (erg praktische) vraag; Hoe worden machines normaal binnen een ruimte geplaatst zonder garagepoort? Alle afmetingen die ik zie passen zelfs niet door een dubbele deur :| .
Er zijn een aantal bedrijven in Nederland die gespecialiseerd zijn in het (ver) plaatsen van machines, HOP machines heeft een eigen vrachtwagen waarmee ze machines af kunnen leveren bij de klant, je zou, als je bij hen een machine koopt kunnen informeren, ik vermoed dat ze em niet alleen op de stoep zetten, maar ook naar binnen brengen.

Jan Van Dam is ook een "grote" op het gebied van machinetransport en plaatsing, bij verschillende bedrijven met hen te maken gehad.
Hoe krijg je een machine binnen.. bij het plaatsen van één machine ben ik daar zelf mee bezig geweest, de machine werd buiten het bedrijf gelost, op rollers gezet, en met een heftruck naar binnen getrokken.
toen de machine bijna op zijn plaats stond is ie verder met handkracht op zijn plek gerold, rollers eronder vandaan (opgetild met luchtkussens) neergezet en waterpas gesteld.

een machine zal zich in de eerste tijd vaak nog wat "Zetten", hou het gewoon in de gaten .. check elke week ofzo even met de machine waterpas, en stel zonodig bij.

Ik heb ooit in een werkplaats gewerkt waar de vloer bestond uit Stelcon platen, en dat in een Veen gebied.. dat betekende dat we 4-5 keer per jaar met de steeksleutel onder de machines moesten duiken, omdat de draaibanken weer Conisch begonnen te draaien..

de Tips van Javanree zijn goud waard.. 't is het altijd waard om even te testen als de machine bij aankoop nog in bedrijf is geluiden kunnen veel zeggen, mocht je geen stethoscoop hebben.. , met een schroevendraaier tegen je oor hoor je ook al heel veel..
Plaats reactie