Nieuw project

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Wat is je plan met de absorptiedroger als je de nieuwe droger hebt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

Is die 100L echt bij bij 8 bar? (gezien het vortex systeem zou dat kunnen) in dat geval heb je een dikke compressor nodig! die 365L is volgens mij bij atmosferische druk. Richting de 5 a 8 bar gaat het comprimeren met wat grotere verliezen dan bij atmosferische druk en red je 8 bar met 100L niet met een 800L/min compressor.

Hmm, zou nog wel eens mee kunnen vallen ook. het is een 2.2kw spindel zie ik. Waar heb je die 100L/8 bar vandaan?
Laatst gewijzigd door serum op 05 mar 2021 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

RoBie schreef: 05 mar 2021 19:21 Wat is je plan met de absorptiedroger als je de nieuwe droger hebt?
Die mag wat mij betreft de verkoop wel in. :) interesse?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project

Bericht door Kjelt »

Is dat echt nodig zo’n droger als je de ketel iedere keer na het afslaan van de motor een seconde afblaast oftewel water op het laagste punt leegt ?
Ik heb eigenlijk nooit hier last van gehad, op de drie plekken waar een waterscheider en filter zit is die altijd helemaal leeg, nog nooit iets in gezeten. Moet er wel bij zeggen dat deze ruimtes nooit onder de 12 graden komen dus altijd geisoleerd en passief meeverwarmt.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Zeker heb ik interesse! Die specs heb ik van Isel, vind het ook rijkelijk veel. Ik heb de machine getest op een Aldi lellebel met een 50 ltr tank en die draait niet continu maar ongeveer 75%.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Kjelt schreef: 05 mar 2021 19:37 Is dat echt nodig zo’n droger als je de ketel iedere keer na het afslaan van de motor een seconde afblaast oftewel water op het laagste punt leegt ?
Ik heb eigenlijk nooit hier last van gehad, op de drie plekken waar een waterscheider en filter zit is die altijd helemaal leeg, nog nooit iets in gezeten. Moet er wel bij zeggen dat deze ruimtes nooit onder de 12 graden komen dus altijd geisoleerd en passief meeverwarmt.
Ik heb geen idee of het echt nodig is. Wat ik weet zijn de specs van HSD en daar probeer ik mij aan te houden gezien de prijs van de spindle :mrgreen:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 05 mar 2021 19:37 Is dat echt nodig zo’n droger als je de ketel iedere keer na het afslaan van de motor een seconde afblaast oftewel water op het laagste punt leegt ?
Ik heb eigenlijk nooit hier last van gehad, op de drie plekken waar een waterscheider en filter zit is die altijd helemaal leeg, nog nooit iets in gezeten. Moet er wel bij zeggen dat deze ruimtes nooit onder de 12 graden komen dus altijd geisoleerd en passief meeverwarmt.
Dat vocht kan daar het minst kwaad Kjelt. Dat is al gecondenseerd in de ketel. Als je 800L lucht in een 100L takje propt zit er in die 100L dezelfde hoeveelheid vocht als in de eerdere 800L.

Dat afblazen van de compressor is niet dat hij zijn vocht eruit gooit, maar daarbij haalt hij de druk van de cilinders, omdat de compressor bij stilstand niet op gang kan komen met die druk op de cilinders.

het gaat juist niet om het water dat je van de aftappunten haalt, het gaat om de vochtdamp dat met de lucht meegevoerd wordt je apparatuur in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

RoBie schreef: 05 mar 2021 19:39 Zeker heb ik interesse! Die specs heb ik van Isel, vind het ook rijkelijk veel. Ik heb de machine getest op een Aldi lellebel met een 50 ltr tank en die draait niet continu maar ongeveer 75%.

Owh! dan moet het zeker goedkomen.

Die compressor van je keuze is wel een lawaaimaker.

Ik heb deze;
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... r-230-volt

Ik zal aan je denken als ik hem weg doe; zal je een PM sturen als het zover is. Misschien is het iets voor je.

Ik zag trouwens op youtube ook diy luchtdrogers met koperen leidingen. geen idee of dat toereikend is.
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Voor die absorptiedroger hou ik mij zeer aanbevolen! Die compressor met snaar aandrijving is een betere optie, stuk stiller en gaat ook langer mee verwacht ik door het lagere toerental van de pomp en heeft gelijke netto opbrengst.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 05 mar 2021 19:50 Dat afblazen van de compressor is niet dat hij zijn vocht eruit gooit, maar daarbij haalt hij de druk van de cilinders, omdat de compressor bij stilstand niet op gang kan komen met die druk op de cilinders.
Ja verkeerde term afblazen, sorrie mijn fout. Ik bedoel de extra klep die op het aftappunt van de tank zit. Die wordt iedere 5 minuten een seconde geopend en daarmee wordt het gecondenseerde water uit de tank geblazen. Best wel een lawaai 12 bar die water wegblaasd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuw project

Bericht door Kjelt »

Ik kan de juiste niet vinden maar zoiets, sluit je aan op het laagste punt van je tank.

https://www.amazon.nl/Automatisch-afvoe ... 07F25N5J3/
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Dat is een zeer goed betaalbare klep. Mooi in te stellen. Condens aftappen is iets dat ik in ieder geval vaak vergeet. Die ga ik zeker plaatsen op de nieuwe compressor.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Nieuw project

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 05 mar 2021 20:04 Ik kan de juiste niet vinden maar zoiets, sluit je aan op het laagste punt van je tank.
Als er schroefdraad op de uitgang zit, zou ik er een gesinterde demper inschroeven? of een koppeling/slang en die afvoeren naar een gedempte plek oid?
RoBie
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 sep 2020 19:29
Locatie: Purmerend

Re: Nieuw project

Bericht door RoBie »

Serum, hartelijk dank voor de input. Het gaat die Michelin VCX 100/3 worden. De filters van Alie en hopelijk de luchtdroger van jou :P
Die klep voor condensaftap dan ook maar meteen met gesinterde demper.
Nog 1 vraag welke filterpatronen, hoeveel mu, gebruik je in de filters?
Plaats reactie