storing aan mijn multicam freesmachine

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

HBM_R
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2013 20:42
Locatie: Papendrecht

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door HBM_R »

het is idd een machine met een tandheugel aandrijving, ik ga eens kijken wat ik kan demonteren.

de imbusbouten zijn allemaal verschillen, de ene draad is metrisch en de andere engels :roll:
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door bbg »

HBM_R schreef: 08 feb 2021 10:50 de imbusbouten zijn allemaal verschillen, de ene draad is metrisch en de andere engels :roll:
Zo'n auto hebben wij gehad toen we eind jaren negentig in de VS woonden. Zelfs op het zelfde bracket engels en metrisch door elkaar :evil: Altijd de verkeerde sleutel die je als eerste pakt :lol:
HBM_R
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2013 20:42
Locatie: Papendrecht

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door HBM_R »

update

afgelopen zaterdag de aandrijvingen uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, deze waren niet echt vies.
alles nagekeken maar geen dingen gevonden die mijns inziens een storing zouden kunnen veroorzaken.

een kennis heeft het een en ander doorgemeten en wat slechte contacten vervangen.

helaas geen resultaat :cry:

de motoren links en rechts omgewisseld, geen resultaat.

ook het portaal met maar 1 motor zowel links als rechts laten bewegen, geen resultaat.

op dit moment ben ik het spoor bijster, zijn er mensen die er wat meer verstand van hebben en die me verder kunnen helpen?????
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door Jantje2k »

Dus je kan de machine nullen? (Automatisch)?

En als je manueel beweegt krijg je een storing? Maar kan hij wel gewoon GCode gestuurd werken, of krijg je dan ook een storing?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door serum »

Zonder iets te weten roept iedereen maar dat alles ineens zwaar is gaan lopen?

Op welke as doet het probleem zich voor? zijn het alle assen of is het 1 as?

Als het meerdere assen zijn geloof ik er niet in dat alle assen spontaan zwaarder zijn gaan lopen (als er geen harde botsing oid is gebeurd voorafgaand aan het probleem).
Laatst gewijzigd door serum op 02 mar 2021 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
HBM_R
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2013 20:42
Locatie: Papendrecht

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door HBM_R »

ik kan de machine automatisch nullen, maar zodra ik deze manueel ga verplaatsen dan gaat hij na +/- 300 mm in storing.

als ik een programma ga draaien gaat ie ook in storing.
HBM_R
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2013 20:42
Locatie: Papendrecht

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door HBM_R »

Het probleem doet zich voor op de X as.

er is geen botsing of iets dergelijks geweest
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door Jantje2k »

Bedoel je met de X-as de as die het portaal beweegt, of bedoel je dan de motor die over het portaal van links naar rechts gaat? :P
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door serum »

Draai eens een driver/motor om met een andere as, indien mogelijk. Kan je bepalen of het in de motor/driver zit. Zitten er meerdere voedingen in de machine? kan je de voeding eens nameten met een min/max meting qua spanning?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door Jantje2k »

serum schreef: 02 mar 2021 12:09 Draai eens een driver/motor om met een andere as, indien mogelijk. Kan je bepalen of het in de motor/driver zit. Zitten er meerdere voedingen in de machine? kan je de voeding eens nameten met een min/max meting qua spanning?
HBM_R schreef: 02 mar 2021 09:29 update

afgelopen zaterdag de aandrijvingen uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, deze waren niet echt vies.
alles nagekeken maar geen dingen gevonden die mijns inziens een storing zouden kunnen veroorzaken.

een kennis heeft het een en ander doorgemeten en wat slechte contacten vervangen.

helaas geen resultaat :cry:

de motoren links en rechts omgewisseld, geen resultaat.

ook het portaal met maar 1 motor zowel links als rechts laten bewegen, geen resultaat.

op dit moment ben ik het spoor bijster, zijn er mensen die er wat meer verstand van hebben en die me verder kunnen helpen?????
Is al geprobeerd :lol:
HBM_R
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 mar 2013 20:42
Locatie: Papendrecht

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door HBM_R »

waar zitten de drivers.

in de besturingskast zit wel een soort pc behuizing waar alles op aangesloten zit, kan ik deze open maken?

foto van de kast staat in mijn galerij, want ik kan geen afbeelding toevoegen aan het bericht
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door serum »

Beter lezen Jantje. Motor en driver. Misschien zitten op deze machine geïntegreerde drivers op de motoren, lijkt mij niet. Maar kan.

En als er twee voedingen inzitten zijn die ook verdacht.

Mechanica is ook nog niet uitgesloten

Foto's toevoegen aan het bericht, zie mijn onderschrift.

Naar je foto kijkend lijkt het erop dat alles geïntegreerd zit in die kast. Als je mazzel hebt zitten er modules in die je uit kan wisselen met elkaar. Let op de instellingen van de drivers. Meestal zitten er jumpers op voor diverse instellingen. Die settings horen bij de betreffende as, mocht er verschil inzitten
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door keesfrees »

Altijd lastig, een diagnose op afstand.
Ik vermoed een geniepige kabelbreuk, die dan op een bepaald punt optreed, maar dat zou dan een home-sensor kabel moeten zijn in dit geval, de stappen motoren hebben geen terugmelding, alhoewel, bij de brug zitten er 2 motoren op, dus wat als een spoel van een motor even niet mee doet ? Maar dat zou je dan wel horen, en zou niet helemaal stoppen.

Probeer eens om de brug naar het uiterste te duwen, ver weg vd home schakelaars, machine uit en dan weer homen.

Hoe zien de kabels er uit ? Bij deze leeftijd wordt het plastic hard.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: storing aan mijn multicam freesmachine

Bericht door keesfrees »

Ik kijk eens naar deze foto :

22862

Het lijkt er sterk op, dan wel het is wel zeker dat de besturing is vervangen.
Hoe ziet het bedien kastje er uit ? Foto ?
Plaats reactie