Takisawa moderniseren?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Takisawa moderniseren?

Bericht door lblade »

Hoi allemaal. Mijn naam is Leo Bes.
Ik maak al heel lang allerlei onderdelen voor vooral oude racemotoren.
Denk aan versnellingsbakken, koppelingen, krukassen en carters.
Zeven jaar geleden besloten om de CNC wereld te verkennen en heb ik een weinig gebruikte Takisawa MAC V1E uit 1990 gekocht.
Het is een grote stabiele nauwkeurige machine met 10 gereedschappen en Fanuc besturing. Helaas maar 3 assen.
Heb er al veel plezier van gehad maar ben nu ah einde van de mogelijkheden.
Zou graag macro's willen toepassen, pocket milling willen doen en een vierde as kunnen gebruiken.
Maak nu schakelwalsen dmv kopiëren. Koppel dan een voorgedraaide wals aan een oiriginele en tast deze af.
Dit zou met een vierde as nauwkeuriger en makkelijker moeten kunnen.....

Er zijn wat ideeën om dit te verwezenlijken met een budget van ongeveer 5000 Euro:
1) een moderne kleine vierassige freesbank kopen. Het aanbod zijn meestal grote, wat oudere machines. En wat koop je dan.....
2) een kleine vierassige freesbank zelf bouwen. Dit is wel erg veel werk en ben gewend ad Japanse gereedschapwisselaar en kracht en nauwkeurigheid.
3) alle electra van de Takisawa verwijderen en vervangen door een nieuwe besturing. Dit zou ook betekenen dat de servo motoren nieuw moeten worden? En de wisseleaar? En de sterke spilmotor (6000 RPM max, MAS BT40 opname)?

Graag zou ik jullie mening willen horen. Heb al contact gemaakt met Bert van EdingCNC.
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door HD13 »

Zou gewoon uitvogelen of je huidige servo's en hoofdmotor sturingen niet kunt combineren met een nieuwe 4 assen sturing.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door DaBit »

De vraag is hoe goed je bent in draadjes, motoren en besturingen. Als je daar redelijk je weg in kunt vinden dan is het ombouwen naar een andere besturing 'maar' 100+ uur werk.

Vergeet niet dat je te maken hebt met een 'echte' machine. Behalve de assen heb je ook nog bergen hydrauliek, pneumatiek, sensoren, gereedschapswisselaar, koelpomp, automatische smering, enzovoorts waar je allemaal wat mee moet doen. In dat licht bekeken lijkt EdingCNC me niet de meest handige keuze; met Mach of LinuxCNC kom je verder. Misschien dat Eding met een losse PLC nog een optie is, maar dat zal Bert je wel kunnen vertellen.
Of je servo's bruikbaar zijn? Doe eens wat foto's van de besturingskast en/of bedradingsschema's.


Voor de rest van je opties kom je er niet met 5000 euro vrees ik.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door lblade »

Dank voor jullie reacties tot nu toe!

Bij ombouw denk ik het volgende tegen te komen:
- kan ik de hoofdspilmotor blijven gebruiken?
- kan ik de huidige 3 servomotoren blijven gebruiken?
- hoe zit het met de ijlgang van nu?
- en ik wil kunnen 'nullen', alle assen hebben eindswitches.
- de koeling moet schakelbaar zijn. Als nieuwe optie zou mist-koeling interessant zijn?
- de 10-voudige wisselaar moet gebruikt kunnen worden.
- de machine heeft geen automatische smering.
- mbv perslucht wordt de spil inwendig schoon geblazen voor een wissel. Er is geen hydraulica aanwezig.
- nu kan ik alles handmatig sturen of met een programma. Handmatig is soms erg handig bijv om gereedschap lengte te bepalen.

De besturing zal 4 of 5 assen aan moeten kunnen. Een kop met servomotor als vierde as lijkt me leuk om zelf samen te stellen.

Nogal een wensenlijst......
HD13
Berichten: 691
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door HD13 »

Dat wordt dus googlen voor manuals van je huidige controllers voor servo's en hoofdspil.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door Arie Kabaalstra »

In dat licht bekeken lijkt EdingCNC me niet de meest handige keuze; met Mach of LinuxCNC kom je verder
ik denk niet dat daar wat betreft EdingCNC beperkingen zijn.. er zitten behoorlijk wat IO's op de iCNC600 Kaart, en daarnaast kun je er nog extra IO Kaarten aanhangen voorzover ik begrepen heb..
Toolchanger kun je ook gewoon aansturen. hetzij met een stappenmotor als "as" hetzij op een andere manier..
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door benkr »

Plaats eens wat foto's van de hele machine, van de verschillende motoren en hun drives, de huidige besturing etc.
Vertel ook wat je momenteel aan documentatie hebt.
Zonder deze gegevens is het allemaal wat wazig en zal er dus ook geen bruikbare detailinfo komen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door DaBit »

lblade schreef: 07 feb 2021 13:41 - kan ik de hoofdspilmotor blijven gebruiken?
- kan ik de huidige 3 servomotoren blijven gebruiken?
Wij hebben geen kristallen bol.
Vertel wat erop zit, eventueel vergezeld van foto's van de typeplaatjes van de motoren en ander beeldmateriaal, en dan kunnen we wat meer.
- hoe zit het met de ijlgang van nu?
Bij ombouw bepaal je of je die zo wil houden of eventueel sneller of minder snel. Die keuze is geheel aan jou; kwestie van motorvermogen en overbrenging.
- en ik wil kunnen 'nullen', alle assen hebben eindswitches.
- de koeling moet schakelbaar zijn. Als nieuwe optie zou mist-koeling interessant zijn?
Uiteraard, uiteraard, en mistkoeling is altijd wel ergens in te passen.
- de 10-voudige wisselaar moet gebruikt kunnen worden.
Dat is een van de minst triviale zaken in de ombouw; er is geen 'zo werkt een wissselaar altijd', dus 'klik vinkje aan en het werkt' is er ook niet. Eventuele transmissies op de hoofdspindel hebben last van hetzelfde euvel.

Het kan allemaal, maar het kost een hoop tijd.
- mbv perslucht wordt de spil inwendig schoon geblazen voor een wissel. Er is geen hydraulica aanwezig.
En tegen de tijd dat je alles bekeken hebt dan is het stiekum nog een aardige lijst met 'als actie X onder conditie A, dan actuator Y'.
- nu kan ik alles handmatig sturen of met een programma. Handmatig is soms erg handig bijv om gereedschap lengte te bepalen.
Dat kunnen de 'hobby-besturingen' ook.
De besturing zal 4 of 5 assen aan moeten kunnen. Een kop met servomotor als vierde as lijkt me leuk om zelf samen te stellen.
Meer dan 3 assen is zelden een probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door lblade »

Hier zijn wat foto's
22612
22611
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door lblade »

22613

Zo is ie nu 8)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Zo eentje dus.. Ijlgangen zullen 't probleem niet zijn.. zo groot is de machine niet..
voor het gebruik van die Toolchanger, zul je even moeten achterhalen of er al schakelaars of sensoren opzitten die registreren of de Pullstud Ingedrukt is voordat je de spindel verder omhoogtrekt om je gereedschap te lossen, dan is het zaak om uit te vlooien hoe de Turret gedraaid wordt, da's ook wel op te lossen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En er ligt niet toevallig een schema van die machine in de schakelkast? Dat is eigenlijk wel gebruikelijk.

Jij zegt motoren aansturen, maar eigenlijk wil je de drives aansturen.
Die willen dus ook een vrijgave signaal gestuurd krijgen en geven op hun beurt ook weer een ok signaal retour, moet allemaal in opstartcircuits, maar die zitten er al, je moet alleen achterhalen waar je dat gaat interfacen.
Z-as motor is misschien met rem, moet ook op het juiste moment wakker worden.
Dan de postitie terugmeling er zullen wel encoders op de assen zitten (in de motor) die wil je natuurlijk in je regellus op nemen, ik denk niet dat die takisawa op stappenmotoren werkt.
Dus daar moet je even uitkijken of de keus die je maakt dat wel kan. Een aantal besturingen die veel door zelfbouwers gebruikt worden kan daar niet mee omgaan.

De orginele bedrading zoveel mogelijk gebruiken is best handig, maar dan moet je wel over een schema beschikken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: Takisawa moderniseren?

Bericht door lblade »

Ik heb besloten om mijn Takisawa in te ruilen op een Fehlmann Picomax 55 uit 1999 met 4e en 5e as!
Deze bank is compacter dan de Takisawa en de spindel draait max 9,000 rpm.
Besturing: HeidenHain TNC 430.
Geen wisselaar.....

Bedankt voor jullie reacties!
Plaats reactie