CNC machine defecte XHC controller

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

A1325 schreef: 14 feb 2021 14:09 Ik zal morgen eens een filmpje opnemen als dat lukt. Daarin kun je zien dat het niet alleen de z as is, ook de andere assen haperen maar blijven verder wel goed hun programma uitvoeren. Alleen de z as komt niet genoeg omhoog. Dus mijn gevoel zegt dat het de xhc controller is. Maar ben al blij dat jullie meedenken. Hoeveel werk is het om een xhc controller te wisselen. Het omwisselen zal alleen een kwestie van draadjes overzetten zijn, maar ik bedoel software matig.
Ik heb het net nog even nagezocht, de hele configuratie wordt in een XML bestand weggeschreven, in de Mach3 directory.
Je kunt dus de controller zonder problemen omwisselen, natuurlijk wel met precies dezelfde controller.
Maar ik zou als eerste naar de voeding kijken, zal wel een 36 of 48V voeding zijn.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 869
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door zeeschuim »

De voeding van de controller en IO is 24 volt, van de drivers waarschijnlijk 110 volt. De XHC kaart kun je zo wisselen met een van het zelfde type, daar is voor de rest niets voor nodig. stekkertjes om pluggen en klaar.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 14 feb 2021 14:36
andrefc101 schreef: 14 feb 2021 14:30 Is het ook mogelijk om antwoord op de gestelde vragen te geven?
Andre, ik snap je opmerking niet, de man vraagt om hulp, dat is precies wat er hier gebeurd.
Maar de machine staat in Oudenbosch, dat is zo ongeveer bij jou om de hoek, misschien kun jij de man persoonlijk de helpende hand gaan geven.
Net zoals Zeeschuim heb ik gevraagd of de assen voldoende gesmeerd zijn, ook heb ik gevraagd of er een smeringsysteem op de bank zit. Is het dan echt teveel gevraagd om hier antwoord op te geven? Ook wij proberen een oplossing te vinden voor de man Ben. Of ben jij er ook van overtuigd de het een elektronisch probleem is?
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door Piet Versleijen »

Bedankt voor de reactie. De assen zijn gesmeerd en worden door middel van een pomp 1x per week gesmeerd.
Het lijkt erop dat de machine stopt tijdens een programma en dan weer doorgaat om even later weer een seconde stil te staan.
Dus mijn vermoeden is dat de XHC controller op een of andere manier niet goed communiceert met Mach 3. Of andersom kan natuurlijk ook.
Was al eerder gemeld dat er gesmeerd word.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door andrefc101 »

Piet Versleijen schreef: 14 feb 2021 15:55 Was al eerder gemeld dat er gesmeerd word.
Sorry, overheen gelezen. Dan zal het toch iets electronisch zijn, Mach3 is helaas niet mijn ding....
A1325
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2020 15:29
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door A1325 »

andrefc101 schreef: 14 feb 2021 15:17 Net zoals Zeeschuim heb ik gevraagd of de assen voldoende gesmeerd zijn, ook heb ik gevraagd of er een smeringsysteem op de bank zit. Is het dan echt teveel gevraagd om hier antwoord op te geven? Ook wij proberen een oplossing te vinden voor de man Ben. Of ben jij er ook van overtuigd de het een elektronisch probleem is?
Er zit een smeringssyteem op de geleiders.
Zelf heb ik een vermoeden dat het toch een elektronische probleem is. Aangezien het de afgelopen week best koud is geweest, vermoed ik ook dat de elektronica daar slecht tegen kan.
Maar ik weet dat er een xhtml bestand wordt opgeslagen aan het einde van iedere mach 3 sessie. Dus het wisselen van de xhc controller zou het euvel verhelpen?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 869
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door zeeschuim »

ik denk het niet.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door andrefc101 »

Wanneer met de hand de assen verplaatst in ijlgang, gaat het dan ook fout?
A1325
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2020 15:29
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door A1325 »

andrefc101 schreef: 14 feb 2021 18:28 Wanneer met de hand de assen verplaatst in ijlgang, gaat het dan ook fout?
Ik heb net even de x en y as weggeduwd met de hand terwijl de machine uit staat. Dat lukt gewoon. De Z as kan ik niet naar boven of naar beneden bewegen omdat deze anders wordt aangedreven.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door andrefc101 »

Ik bedoel met de controller, niet met de hand. Dus via mach3 op de pijltjes en dan in de ijlgang, dus de snelle gang.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 14 feb 2021 15:17 Net zoals Zeeschuim heb ik gevraagd of de assen voldoende gesmeerd zijn, ook heb ik gevraagd of er een smeringsysteem op de bank zit. Is het dan echt teveel gevraagd om hier antwoord op te geven? Ook wij proberen een oplossing te vinden voor de man Ben. Of ben jij er ook van overtuigd de het een elektronisch probleem is?
Nee, Andre, dat heb ik verkeerd begrepen dan, ik dacht dat je op mij zat te katten, vandaar mijn opmerking.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 14 feb 2021 19:35 Nee, Andre, dat heb ik verkeerd begrepen dan, ik dacht dat je op mij zat te katten, vandaar mijn opmerking.
Nee, daar zie ik het nut niet van in.... beetje sarcasme mag, afkatten niet!
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door tokas98 »

Je hebt een PB
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En Ben, onbedoeld loskoppelen van motoren gebeurt op het moment dat het niet bedoeld is, en dat is het geval bij kabelbreuk, waar jij op wees.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie