CNC machine defecte XHC controller

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

A1325
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2020 15:29
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

CNC machine defecte XHC controller

Bericht door A1325 »

Sinds 2020 ben ik begonnen als houtbewerker en ik maak woondecoratie. Voornamelijk wandpanelen. Sinds 2020 ben ik in bezit van een CNC router A1325. de machine wordt aangestuurd door een XHC controller van het merk WIXHC en is aangesloten via ethernet kabel en wordt aangestuurd door Mach 3 op een windows 10 PC.
De machine is nu een jaar oud en liep voorheen prima. Nu de afgelopen week het wat kouder is in de loods ( weet niet of het er mee te maken heeft) komt de Z as op een gegeven moment niet meer omhoog en hapert de machine vaak. (lijkt net of hij het aantal berekeningen niet aan kan en stottert. De machine loopt dan ook vast in het hout, omdat de cyclus verder gaat en de z as niet omhoog gekomen is. Kan iemand mij helpen om het probleem op te sporen en te verhelpen.

22673


Dit is een foto van de XHC controller. mogelijk kan er iemand mij helpen.
22675
Laatst gewijzigd door A1325 op 14 feb 2021 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

Verder is het erg makkelijk als je in je profiel even verteld waar de machine woont, je vraagt hulp, maar als dat aan de andere kant van Nederland is dan doe ik niet mee, als het bij mij in de straat is kom ik morgen wel even langs. (op de schaatsen)
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door zeeschuim »

Z as smeren
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door andrefc101 »

zeeschuim schreef: 14 feb 2021 07:59 Z as smeren
Alle assen smeren.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door zeeschuim »

Z as motor kabel check, losse contactjes, breuk.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
A1325
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2020 15:29
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door A1325 »

andrefc101 schreef: 14 feb 2021 08:15 Alle assen smeren.
Bedankt voor de reactie. De assen zijn gesmeerd en worden door middel van een pomp 1x per week gesmeerd.
Het lijkt erop dat de machine stopt tijdens een programma en dan weer doorgaat om even later weer een seconde stil te staan.
Dus mijn vermoeden is dat de XHC controller op een of andere manier niet goed communiceert met Mach 3. Of andersom kan natuurlijk ook.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

Ik zie dat je er een 4e as bij hebt, sluit de haperende Z-as eens aan op de 4e as.
Doe dit een keer aan het einde van de kabel van de controller naar de motor, en een keer direct bij de controller, ik denk dat je dan meteen ziet wat en waar het misgaat.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 14 feb 2021 13:05 Ik zie dat je er een 4e as bij hebt, sluit de haperende Z-as eens aan op de 4e as.
Doe dit een keer aan het einde van de kabel van de controller naar de motor, en een keer direct bij de controller, ik denk dat je dan meteen ziet wat en waar het misgaat.
Dan is er ook nog een risico op kapot gaan van de stepper controller. (door het ongewild loskoppelen van de motor)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

Dat wisselen doe je natuurlijk wel als de hele boel uitstaat.
A1325
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 mei 2020 15:29
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door A1325 »

Ik zal morgen eens een filmpje opnemen als dat lukt. Daarin kun je zien dat het niet alleen de z as is, ook de andere assen haperen maar blijven verder wel goed hun programma uitvoeren. Alleen de z as komt niet genoeg omhoog. Dus mijn gevoel zegt dat het de xhc controller is. Maar ben al blij dat jullie meedenken. Hoeveel werk is het om een xhc controller te wisselen. Het omwisselen zal alleen een kwestie van draadjes overzetten zijn, maar ik bedoel software matig.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

Ik ken de hele controller niet, maar bij soortgelijke controllers zit de configuratie eigenlijk altijd in een extern bestand, bij Mach3 is dat b.v. een XML bestand.
Waarschijnlijk heb je ergens bij je machine ooit een manual van de controller gekregen (kan ook als PDF op de machine staan) daar kun je dit soort dingen in vinden.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

Nu ik er bog even over nadenk zou ik de voeding sterk gaan verdenken, als daar een of meerdere elko's hun capaciteit hebben verloren krijg je typisch dit soort problemen, en temperatuur speelt daar een flinke rol bij.
Je zou eens een ventilator kacheltje een half uurtje op de voeding kunnen laten blazen, idem op de controller.
Als je dit gaat proberen scherm dan de andere delen af voor die warme lucht, dan kun je meer gericht zoeken welk component gevoelig is voor die warmte. Je kunt zelfs spuitbussen kopen waaruit heel koude lucht komt, min 50 graden zo ongeveer, om dit soort fouten op te sporen, is in de elektronica branche een veel gebruikt tool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door andrefc101 »

Is het ook mogelijk om antwoord op de gestelde vragen te geven?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC machine defecte XHC controller

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 14 feb 2021 14:30 Is het ook mogelijk om antwoord op de gestelde vragen te geven?
Andre, ik snap je opmerking niet, de man vraagt om hulp, dat is precies wat er hier gebeurd.
Maar de machine staat in Oudenbosch, dat is zo ongeveer bij jou om de hoek, misschien kun jij de man persoonlijk de helpende hand gaan geven.
Plaats reactie