Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door FSSF »

Zou niet mijn keus zijn, dat 2e hands machientje hierboven heeft wellicht meer potentie mits een beetje goed gebouwd. Daar zul je echter wel eerst nog wat aan moeten klussen wat betreft drivers etc. voordat het werkend is.
Anderzijds, zo een Stepcraft die nieuw en compleet is kan ook weer z`n voordelen hebben ondanks dat deze geen stijfheidsprijs zal winnen. Kun je waarschijnlijk best lol van hebben en tegen de tijd dat je tegen de limieten aanloopt ben je in ieder geval wat meer thuis in het CNC gebeuren en weet je ook wat meer over wat je (niet) meer wilt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door hfjbuis »

javanree schreef: 17 feb 2021 18:30 Hmm voor dat geld zou ik eerder voor een 3040 gaan , als je geen haast hebt werken ronde geleidingen ook wel. Ik frees er hier ook diverse metalen mee, hardste tot nu toe was C45 en zilverstaal en dat ging mits ik rustig werk ook prima
Voor 1000 euro heb je een 3040 met een goede 800W aircooled spindel. Hier draait zo'n machine , enige grote aanpassingen waren home switches en een betere tafel. Kleine aanpassingen waren een PWM -> 0-10V converter en wat aanpassingen in de bedrading zodat de VFD nu ook via G-code gestuurd wordt.

Hier de machine aan het werk :
https://www.youtube.com/watch?v=LnM8alynh4A
Wat is dat voor machine (merk/type) waar jij dit mee doet?
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door javanree »

OmnioCNC 3040 machine met standaard 800W luchtgekoelde spindel. Alleen tafel is vervangen door een mooie alu tafel van vakuumtisch

Het platte vlak waar ik op graveer is er voor gefreesd op dezelfde machine , in dezelfde opspanning met uit mijn hoofd een 6mm 4-snijder VHM , 0.25mm snedediepte
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Pouln »

benkr schreef: 17 feb 2021 19:01 Ik denk dat dit een leuke machine is voor het beoogde doel:

https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-ze ... ousPage=lr
Die is niet meer te koop. Ik heb hem namelijk gekocht. Ziet er degelijk uit hoor. Is ook behoorlijk zwaar.
Alleen idd die lange riem en ja, er moet wat gebeuren voor je ermee kunt frezen. Motorisch is het sowieso een beetje een allegaartje.
Ik ga er eens rustig over nadenken hoe ik hier een bruikbaar machientje van ga maken. Zal ongetwijfeld bij jullie te raden gaan, want voor mij is dit allemaal nieuw.
Later, Poul
MadeInRu
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 mar 2020 19:29

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door MadeInRu »

Trouwens,

Heft iemand nog een advies over een passende spindle.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor kunststoffen, Micarta en dergelijke?..en af en toe misschien een stukje staal?.. Gewoon een Kress of een Suhner pakken..
'k heb zelf jarenlang een Kress op mijn machine gehad, nu een Suhner, omdat die een wat lager minimum toerental heeft, wel zo fijn voor titanium en gehard staal.

die dingen zijn niet heel duur, hebben plenty vermogen, makkelijk aan de machine te knopen want ze hebben een ø43 mm hals, en bijna elke "CNC winkel verkoopt adapterplaten die je met 2 boutjes aan je machine knoopt..

Nadeel.. Spindeltoerental is niet via de besturing te regelen.. is dat een groot nadeel?.. Neuh.. maar wel een Nice-to have
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Ballegooijen »

Als je een Kress neemt koop er dan wel een hoofdtelefoon bij :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoezo?.. als de teringherrie je teveel is.. dan ga je toch de werkplaats uit?.. Koffie drinken ofzo?..

Daar is CNC tenslotte voor bedoelt.. Progje induimen, of laden, Stukkie materiaal erop, instellen, grote groene knop een optater geven.. Koffie..

'k heb zelf freesklussen van 16 uur gehad.. nou.. daar blijf ik echt niet met mijn neus bovenop staan.. zeker niet als ik dezelfde dag ook een werkbank bij een klant kan afleveren.. de machine genereert knaken, en ik dan ook.. "lamagaan dat ding.. ik kom wel terug als ie klaar is.. "
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Ballegooijen »

Hoezo?.. als de teringherrie je teveel is.. dan ga je toch de werkplaats uit?.. Koffie drinken ofzo?..
Nou, als de freesmachine draait dan heb ik ook nog wat andere dingen te doen in de werkplaats :roll: En dan luister ik liever naar de radio dan naar dat gekrijs van een Kress :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Arie Kabaalstra »

Machine isoleren?.. Duhh..

de meesten nemen amper de moeite om een deftig kastje om hun machines heen te bouwen..
maar zelfs die simpele plaatstalen kast om mijn Beagle scheelt al de nodige decibelletjes en- toeters

Deurtje dicht.. grote groene knop.. 'k heb een simpel radiootje, en die komt daar nog wel bovenuit..
Wat denk je?.. als ik in mijn werkplaats de draaibank, én de freesbank aan heb staan?.. en in de nabije toekomst komt daar nog een EmcoTurn 120 bij.. , en de Draadvonkmacine.. die vol zit met Fans.. 't vonken zelf maakt ook best wel herrie..

Daar heb ik een paar puike oordopjes voor.. Muziek is "nice to have" maar geen Must
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door andrefc101 »

Ik zou er zeker ook niet zo’n herriemakend onding aanhangen. Je koopt voor nette prijsjes een spindel met vfd, al dan niet met waterkoeling. Dan ga je er toch nog van die troep aan hangen!
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 19 feb 2021 15:00 Nadeel.. Spindeltoerental is niet via de besturing te regelen..
Laatste versies van Kress, nu AMB zijn wel aan te sturen

"Component features:

- Integrated digital interface for stepless speed control by your CNC-controller"
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door FSSF »

Ik zie weinig tot geen redenen om voor een Kress te gaan, interne opbouw is even ''beroerd'' als bij een (boven)frees van vijf tientjes met bijbehorende herrie. Gewoon lekker een chineesje halen, geen herrie, toerental goed aan te sturen, en bij een beetje stevige versie ook nog eens meer vrijheid wat betreft freesdiameter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13460
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine Freesmachine voor hout, G10 en Mikarta

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. da's waar ook.. 'k heb er de afgelopen tijd niet naar gekeken.. omdat ik blij ben met mijn Suhner.. er was ooit iemand (Dabit?) bezig met een toerenregelig voor dergelijke motoren.. als dat nog eens mogelijk wordt, dan knoop ik mijn Suhner daar eens aan..
Plaats reactie