Advies gevraagd

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Floorvs
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:59

Advies gevraagd

Bericht door Floorvs »

Goedenavond,

Vanuit mijn webshop verkoop ik magnetische pictogrammen, voor bijvoorbeeld kinderen met autisme. Op dit moment laat ik de afbeeldingen op een A1-magneetplaat drukken, waarna ik deze zelf met een bordschaar snijd in magneetjes van 4x4cm.
De verkoop gaat boven verwachting goed en het handmatig snijden wordt al gauw te tijdrovend. Ik ben dus op zoek gegaan naar een machine die het snijwerk van mij over kan nemen, maar ik kan niet goed vinden wat ik nodig heb. Ik heb gezocht naar plotters, maar ik heb het idee dat een plotter niet door de magneet van 0,9mm dikte heen komt.

Kan iemand hier mij adviseren over welk apparaat ik nodig heb? Ik ben een totale leek op dit gebied, dus ik heb een gebruiksvriendelijk apparaat nodig. Daarnaast is mijn budget beperkt en werk ik vanuit mijn zolderkamer, dus ook de ruimte is beperkt haha. Het gaat niet om ingewikkelde snijbewegingen (alleen rechte lijnen), dus ik hoop dat een eenvoudige machine genoeg is voor mij.

Bedankt voor de tips alvast!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Allereerst... Geweldig product, ik heb buren gehad met een autistisch zoontje die heel veel baat had bij pictogrammen.

je laat ze nu op magneetplaat drukken, is dat Aluminium, met een "koelkastmagneet" achterkant?
Ik neem aan dat je de hoekjes ook af moet ronden?.

zit er Tussen de afzonderlijke pictogrammen ruimte?.. mogelijk kun je het uitsnijden dan uitbesteden aan een bedrijf met een CNC Ponsmachine, die knabbelt het tussenliggende materiaal er wel uit..

Als je het toch zelf wilt blijven doen, zou je een knabbelschaar kunnen overwegen.. gewoon een hand-held apparaat om je materiaal te snijden.
Anders.. zou je kunnen kijken naar een Guillotine-schaar, dan kun je de plaat eerst in stroken snijden, en dan de stroken in afzonderlijke vierkantjes, de hoekjes.. dat zal dan handwerk bijven.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Advies gevraagd

Bericht door motormuis »

http://de.autocuttingmachine.com/hydrau ... chine.html

ik zou zoiets zoeken dit wordt veel gebruikt in de kunststof
het gereedschap is een plaat met ingezette messen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet niet of je met zo'n apparaat door de metalen plaat heen komt.
Floorvs
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:59

Re: Advies gevraagd

Bericht door Floorvs »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

De magneetplaat waar de picto’s op bedrukt worden, wordt vaak gebruikt voor reclame op auto’s. Het is dus geen stalen plaat, maar meer een soort flexibel rubber. Een magneetje van 4x4cm weegt ongeveer 4 gram, om een idee te geven.

Op dit moment gebruik ik een bordschaar, ik denk dat dat is wat bedoeld wordt met de guillotine maar dat is dus te arbeidsintensief. Ik ben al geblesseerd geraakt door het vele snijwerk, dus ik moet echt op zoek naar iets anders.

Zoals ik de documenten nu opmaak, zit er geen ruimte tussen de picto’s. Maar dat kan natuurlijk wel als dat handiger is.
Floorvs
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:59

Re: Advies gevraagd

Bericht door Floorvs »

O, en geen afgeronde hoekjes trouwens. Als ik een manier vind die dat mogelijk maakt zou dat mooi zijn, maar niet noodzakelijk.

En bedankt voor de complimenten, er wordt enthousiast gereageerd op het product dat ik heb ontwikkeld 😄
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Sven »

Die magneetplaten kan je ook met een gewone schaar knippen, en zo'n schwingenscheidemachine zal er wel doorheen komen. Maar mooi wordt het niet.
Ze zijn vooral bedoeld voor zachte materialen.

Kan je even een plaatje van je bordschaar laten zien?

Ik heb net een tijdje terug mijn grote bordschaar gesloopt en heb daar letterlijk tonnen karton mee gesneden. Misschien dat er nog wat aanpassingen op kunnen.
Ik denk namelijk dat je qua nauwkeurigheid en snelheid niet snel beter kan dan een bordschaar.

Een guillotine is heel andere koek.
Ik heb er ook een gehad een kleintje, die worden zelden aangeboden maar vaak wel betaalbaar en loeizwaar.
Ideal heeft aardige electrische, en oudjes kunnen dit denk ik prima aan.
Ik had er 200 voor betaald en ook weer voor terug gekregen.

Rondhoeken is lastig om mooi te krijgen.
Ik heb ze per stuk gehapt en stapels gefreest.
Maar voor frezen is dit formaat te klein.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Swake »

Dag,
Een kennis welke aan reclame en large format printing doet heeft zo'n machine staan om stikkers uit te snijden, er kan ook dikker materiaal in versneden worden zoals die magneetplaten. Alle vormen zijn mogelijk, er zit niet echt een beperking op. Gaat ook super snel en kost dus niet zo erg veel.

Vraag het eens aan je drukker, als hij stickers doet heeft hij zeker zo'n machine staan.
When it fits stop using the hammer.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Advies gevraagd

Bericht door motormuis »

Floorvs schreef: 26 feb 2021 19:58 O, en geen afgeronde hoekjes trouwens. Als ik een manier vind die dat mogelijk maakt zou dat mooi zijn, maar niet noodzakelijk.

En bedankt voor de complimenten, er wordt enthousiast gereageerd op het product dat ik heb ontwikkeld 😄
daarom dit machine
dit gebruiken ze om bvb vacuum gevormde producten uit te stansen en dan tot 3 mm dik
het gereedschap kan je ook zelf maken plaat MDF de contour met een 1.5mm frees uitfrezen een oud lintzaag knippen tanden wegslijpen
en in de contour kloppen
binnen opvullen met mos rubber om het product eruit te drukken
aan de bovenplaat monteren op de onderplaat een aanslag en klaar is kees :mrgreen: of pit
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou het eens proberen met een papiersnijmachine. Die heb je handmatig maar ook elektrisch. Die zijn gebruikt ook goed te koop. Was pas nog bij een handelaar en die had allemaal verschillende types staan.

https://papiersnijmachineshop.nl/


https://www.grafischemachinehandel.nl/s ... YkQAvD_BwE
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik was even in de veronderstelling dat het een metaalplaat was met een magneet achterkant.. maar het is dus.. juist.. ik ken dat spul als "magneetband"
ik heb daar in het verleden wel eens mee gespeeld.. met een klein ponsnippeltje gaatjes in geslagen.. dat spul snijdt makkelijk genoeg..

Dan is de machine die @motormuis aangaf, misschien wel een optie, bovendien, kun je dan ook de hoeken afronden.
bij dat soort machines leg je er een "stansplaat" op, een houten plaat met messen erin, die druk je er dan met die pers doorheen, en dan haal je die plaat eraf.. en haal je je magneetjes van de tafel (moet je wel schuimrubber op de stansplaat hebben zitten om de gesneden delen uit de messen te drukken.. 't is eigenlijk een heel grote koekjessnijder, waarmee je in één klap een hele rol koekjes uitsnijdt.
dit soort machines zijn ook in gebruik bij bedrijven die bijvoorbeeld motorpakken maken.. die gaan echt niet voor elk motorpak hun logo uit zitten knippen.. die leggen gewoon de Logo-stans op een restje leer.. Klap!.. volgende.. een voor de linker, en een voor de rechter schouder..
Fabrikanten van voetballen, schoenen, Rugyballen, en anderssoortige lederen massaproducten gebruiken deze machines..

en .. of je er nou 5 en 6 hoekjes, of vierkantjes mee uitsnijdt.. dat kukelt er ook niet tegenan..
Floorvs
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2021 11:59

Re: Advies gevraagd

Bericht door Floorvs »

Bedankt voor de vele reacties!
Het lukt me niet een foto van mijn bordschaar toe te voegen, ik krijg de melding dat het bestandstype niet wordt geaccepteerd. Hoe voeg ik deze foto toe? Het is deze: https://www.albyco.com/product/ideal-1058-bordschaar/

Het materiaal is inderdaad niet heel ingewikkeld te snijden, met een gewone schaar kom je er ook doorheen. Het gaat er meer om dat het proces wat wil vereenvoudigen; meer snijden in minder tijd en met minder moeite. En een eenvoudige plotter redt het dus net niet.

@motormuis en @Arie, kan ik ergens meer info vinden over dit soort machines? En dan liever niet in het duits hihi :-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies gevraagd

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wieso nicht auf Deutsch?.. dass soll doch ganz egal sein?.. du bis' doch ned auf der Brennsuppn dahergschwumma? 🤣

http://www.vanoversteeg.nl/nl/index.asp ... nsmachines

Da's de eerste die ik gevonden heb.. de machine die Motormuis toonde.. da's dus een zwenkarmstansmachine (zeker 3 keer woordwaarde!!)

'k weet zelf weinig van dat soort machines.. 'k heb wel met stansmachines gewerkt.. wat heet?.. ze zelf gebouwd, en de besturingssoftware ook nog zelf geschreven, maar dat was heel ander stanswerk.. dat ging om het uitstanzen van inkepingen voor medische instrumenten in stroken siliconenrubber.
maar het principe is hetzelfde..

Voor jouw product heb je dus zoiets:

Afbeelding

Nodig.. en een machine... bedenk dat legpuzzels ook op die manier gemaakt worden.. en probeer je dan eens voor te stellen hoe dat stansmes eruit ziet..
Martien1964
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 feb 2021 22:02

Re: Advies gevraagd

Bericht door Martien1964 »

Goedemiddag
op mijn Hemburg AI wil ik graag een camlock monteren
Welke adaptorplaat kan ik gebruiken ?
Groet Martien
Plaats reactie