Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Pouln »

Ik heb kortgeleden een C5 CNC gekocht die al omgebouwd was.
Gekocht in België van een technische school.

Hij draait op Mach3, met een Leafboy77 bob.

22908

De steppers voor de z-as en x-as zijn:

22907

De motordrivers voor z-as, x-as en atc zijn:

22909

De spindelmotor is nog origineel.

Wat ga ik doen met dit bankje?
Ik ga hem gebruiken voor onderdeeltjes voor modelbouw, hoofdzakelijk messing, alu en kunststoffen.
Ik verwacht weinig of geen staal. Meestal kleine diameters.

Ik heb een paar vragen.
1. de stappenmotoren voor z- en x-as, zijn die sterk genoeg?
2. raden jullie aan om de spindelmotor te vervangen en zo ja wat zou er dan in de plaats moeten komen? (ik las dat Arie regelmatig met veel plezier :-( de motor moet openen om hem schoon te maken).

Ik kreeg er een oude op W-XT draaiende pc bijgekregen, met scherm en toetsenbord. Die gaat overboord, omdat ik inmiddels een gebruikte Intel NUC met i5 processor, 8GB geheugen en 128GB SSD voor weinig gescoord heb en daarbij een 15 inch ELO touchscreen.

Ik heb hem inmiddels uit elkaar gehaald en wil eigenlijk de aanpassingen doen voor ik hem in elkaar zet.

Dus ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Oeps, ik zie dat ik hem in de freesmachine sectie heb gezet. Kan een moderator deze verhuizen naar de draaibank sectie?
Later, Poul
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door benkr »

Kopieer de XML en de Lic file uit de oude Mach3 directory, installeer W10 op je nieuwe PC en installeer ook een verse Mach3 die je van het mach3 forum / website download. Plaats dan de veiliggesteld XML en lic file terug in de Mach3 directory en het zou weer gewoon moeten werken.

Je hebt er een Leafboy77 USB kaartje in zitten, die werken echt probleemloos met W10 en Mach3. Ook de USB kabel heeft van die dikke knotsen op de kabel zitten, perfect, niet aan doen.

Gewoon aan de slag gaan, je merkt vanzelf wel waar er nog wat tekortkomingen zitten, maar als het goed is kun je zo aan de slag.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Pouln »

Dankjewel, Ben.
Hij zal het doen want hij is gebruikt op de school en hij werkte toen ik hem kocht. Daar heb ik geen twijfels over.
Ik heb vooral twijfels over de spindelmotor en vraag me af of ik die niet beter kan vervangen nu hij toch uit elkaar ligt.
Vraag is dan wat voor motor ik er het best in kan zetten: 3 fasenmotor met vfd of servo.

Jij doet nog wel eens wat met servomotoren begrijp ik. Is het voor een redelijke prijs te doen? Wayt gaat zoiets kosten, mocht ik dat besluiten.
En aan wat voor specs moet ik denken bij een dergelijke ombouw?
Later, Poul
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door benkr »

Je hebt een 4 assen Leafboy77 kaartje dus waarschijnlijk kan zowel aansturen met Step/Dir als 0 - 10 V.

Aansturen met een VFD kan, maar dan heb je maar een beperkt regelbereik, zeg van 25 tot 200 % van het initiële bereik van de motor.
Het motortje van zo'n Compact 5 is 440Watt als ik het goed heb gevonden.
Deze motor is een DC motor, dat betekent dat deze over een groot bereik een goed koppel heeft (mits dat goed geregeld wordt)
Een draaistroommotor heeft vooral bij lage toerentallen een slecht koppel, bovendien moet je die dan extern koelen.
Een servomotor heeft over zijn hele toerenbereik een vrijwel constant koppel en is vaak zowel met Step / Dir als met 0 - 0V t e regelen.
Ik zelf heb nu 2 Lichuan servo motoren, eentje zit op mijn Emco Compact8 draaibankje. Die regel ik met een potmeter. (0 - 10V signaal)
De andere wil ik op het draaibankje wat ik aan het ombouwen ben gaan gebruiken, ik denk die aan te gaan sturen met Step / Dir sturing maar ik heb dat nog helemaal niet uitgeprobeerd, ik weet dus ook niet of dat goed gaat werken, anders kan ik altijd nog naar 0 - 10V sturing terugvallen.
Het grote voordeel van die Step / Dir sturing is dat je weet wat de stand van de motoras (klauwplaat dus) is, dat is belangrijk bij draadsnijden.
Maar omdat die servo ook een encoder uitgang heeft kun je ook daar de actuele positie vandaan halen.

Ik heb zelf deze Lichuan servo motoren:

https://nl.aliexpress.com/item/33047236 ... 5616%23707

Die van mij zijn 1,2 kW maar ik denk dat voor jou de 750 Watt versie ruim voldoende is.
Mocht je ze daar willen kopen vraag dan om verzending via een EU land, dat is ietsje duurder maar je bespaart extra BTW en invoer heffing.

Ik zie dezelfde motoren ook hier aangeboden worden, ze zijn daar iets goedkoper, maar of dat ook aan het einde zo zal zijn weet ik niet:
https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... web201603_
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Pouln »

Dankjewel, Ben. Ik ga eens verder lezen over deze motoren.
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13462
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het motortje van zo'n Compact 5 is 440Watt als ik het goed heb gevonden.
Ik meen dat het slechts 300 Watt is, in elk geval heeft ie genoeg koppel om tot 0.25 mm snedediepte in staal te halen (als het niet te groot is) en ik hou meestal 0.1 mm aan in titanium, rond de 500 toeren ( ongeveer 90m/min) met VHM gereedschap bij ø64 mm

de afgelopen jaren heb ik ondanks toch een veel grotere gebruiksfrequentie de motor niet meer open hoeven maken..
Desondanks, wil ik bij de enige Emco Compact 5 CNC die ik nog heb, de motor vervangen voor een Servo en die met Step/Dir aan gaan sturen..
hoe je de originele motor kan aansturen vanuit de besturing, zou ik zo niet weten.. de kans is groot dat die ook een soort Step/Dir signaal krijgt, net als de EMCOturn 120 , maar dat is een "blinde gok" van mijn kant..

Qua stappenmotoren.. momenteel heb ik er open loop Nema 23 2Nm op zitten, en een 0.5 NM Nema 17 op de ATC..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

(als het niet te groot is) : dat is bij Arie zo'n beetje kleiner dan 2.5mm. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Pouln »

Arie Kabaalstra schreef: 05 mar 2021 00:08
Het motortje van zo'n Compact 5 is 440Watt als ik het goed heb gevonden.
Ik meen dat het slechts 300 Watt is, in elk geval heeft ie genoeg koppel om tot 0.25 mm snedediepte in staal te halen (als het niet te groot is) en ik hou meestal 0.1 mm aan in titanium, rond de 500 toeren ( ongeveer 90m/min) met VHM gereedschap bij ø64 mm

de afgelopen jaren heb ik ondanks toch een veel grotere gebruiksfrequentie de motor niet meer open hoeven maken..
Desondanks, wil ik bij de enige Emco Compact 5 CNC die ik nog heb, de motor vervangen voor een Servo en die met Step/Dir aan gaan sturen..
hoe je de originele motor kan aansturen vanuit de besturing, zou ik zo niet weten.. de kans is groot dat die ook een soort Step/Dir signaal krijgt, net als de EMCOturn 120 , maar dat is een "blinde gok" van mijn kant..

Qua stappenmotoren.. momenteel heb ik er open loop Nema 23 2Nm op zitten, en een 0.5 NM Nema 17 op de ATC..
Dank voor de input, heren.

Qua stappenmotoren hou ik het nog maar even bij de huidige gemonteerde. Als die niet sterk genoeg zijn, zijn ze vrij makkelijk te vervangen.
Nu zitten ze met een tule-doorvoer rechtstreeks op de printplaat aangesloten. Ik heb airplugs in bestelling om die tule doorvoer te vervangen, wat, mocht het nodig zijn om die steppers te vervangen, de procedure veel makkelijker maakt.

Ik denk wel dat ik gelijk de spindelmotor ga vervangen. Verder zit ik nog te denken over twee handwieltjes voor handmatig draaien.
Bij mij zit de originele motorbesturing er nog in. Ik heb begrepen dat de encoder op de spindel alleen bij de vroegere modellen gemonteerd was. Bij mij zit deze erop, maar hij is wel gemodificeerd. Daar waar op de binnenste ring 1 gaatje zat is een groter gat gemaakt. Zal wel met de pulsduur te maken hebben. Ik moet nog bekijken hoe de sensor is aangesloten op de besturing (op de Leafboy of op de motorbesturing) en of (en zoja hoe) de Leafboy aan de motorbesturing hangt.
Dat laatste is niet zo heel interessant als ik overstap naar een servomotor.
Later, Poul
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Pouln »

Ik ben inmiddels toe aan het opbouwen van de elektronische/elektrische kant van deze machine.
Ik heb een servomotor als vervanger voor de originele motor aangekocht. Deze week in huis gekregen met de bijbehorende controller.

Ik heb een 5V en een 24V voeding in de besturingskast zitten.
Vraag die ik heb is of het verstandig is om de ground van alle voedingen aan elkaar te hangen, zodat er een gemeenschappelijke ground ontstaan.
Is dat nodig of handig of is de consensus dat iedere voeding zijn eigen ground heeft voldoende is en is het juist af te raden?

Ik hoor graag jullie mening hierover.
Later, Poul
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Muis »

Bij mij is het advies geweest hang alle voedingen met de “min” aan de aarde !
Eerder eens een z.g. zwevende 0 gehad met als gevolg 24v op een 5v ingang en rook krijg je niet meer terug in het onderdeel.

Gr.ût
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Kjelt »

Pouln schreef: 11 apr 2021 15:39 Ik heb een 5V en een 24V voeding in de besturingskast zitten.
Vraag die ik heb is of het verstandig is om de ground van alle voedingen aan elkaar te hangen, zodat er een gemeenschappelijke ground ontstaan.
Is dat nodig of handig of is de consensus dat iedere voeding zijn eigen ground heeft voldoende is en is het juist af te raden?
Ik spreek inmiddels liever over "de nul volt dus 0V" retourleiding van de DC voedingen dan van ground omdat er dan meteen ook aan de aard aansluiting van de netspanning gedacht wordt door sommigen en dat is heel wat anders.

Zelf hang ik de 0V van de DC voedingen aan elkaar als het verder geen kwaad kan. De uitzonderingen hierop zie je niet zo vaak in cnc kasten zoals aparte analoge en digitale voeding voor bv ADC converters of bij galvanisch geisoleerde schakelingen waarbij je dus juist gemeenschappelijke 0V leidingen wilt voorkomen.
Dus je kunt dit gewoon doen bij de standaard voedingen met geisoleerde uitgangen.
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Pouln »

Dank voor de input.
Ik had ook al het gevoel dat een gemeenschappelijke “0” voor de diverse voedingsspanningen beter zou zijn.
En ja, verwarren met de aarde van de AC omgeving zou niet handig zijn 😉
Later, Poul
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Muis »

Ik spreek inmiddels liever over "de nul volt dus 0V" retourleiding van de DC voedingen dan van ground omdat er dan meteen ook aan de aard aansluiting van de netspanning gedacht wordt door sommigen en dat is heel wat anders.
Kjelt, kan jij uitleggen of voorbeeld geven waarom de 0 en aarde mekaar niet mogen zien?
Ik snap dat als er gewerkt wordt met b.v. DC / DC dat het uitkijken is.
Maar buiten dat is het toch geen probleem om de 0 van div spanningen en voedingen en aarde verbonden te hebben.
Met de “0” bedoel ik uiteraard NIET de “0” van het lichtnet.

Gr. ût Snits
Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door mjeuring »

Muis schreef: 16 apr 2021 13:01 Met de “0” bedoel ik uiteraard NIET de “0” van het lichtnet.
En ook die hangt, afhankelijk van je voedingskabel, of in de meterkast aan de aarde, of in de wijkcentrale aan de aarde.
Plaats reactie