Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Kjelt »

Muis schreef: 16 apr 2021 13:01
Ik spreek inmiddels liever over "de nul volt dus 0V" retourleiding van de DC voedingen dan van ground omdat er dan meteen ook aan de aard aansluiting van de netspanning gedacht wordt door sommigen en dat is heel wat anders.
Kjelt, kan jij uitleggen of voorbeeld geven waarom de 0 en aarde mekaar niet mogen zien?
Ik snap dat als er gewerkt wordt met b.v. DC / DC dat het uitkijken is.
Maar buiten dat is het toch geen probleem om de 0 van div spanningen en voedingen en aarde verbonden te hebben.
Met de “0” bedoel ik uiteraard NIET de “0” van het lichtnet.
Tja lastig ik weet dat velen het doen ook in de industrie en als het alleen qua voeding dus DC rails is dan zou het gewoon kunnen en mogen hoor.
Bij een PC of pro audio versterker doen ze het tenslotte ook.

Waar ik zelf huiverig voor ben is in mijn voorbeeld bv de externe signaal en stuurdraden, denk bijv de 0-10V richting de VFD. Die zit bij mijn in een eigen kast met eigen voeding.
En ook als je een cnc machine hebt met veel storing zoals een plasma of HF las kop die zetten die rommel op de aardleiding en dus dan ook op je 0V vd DC leiding. Of dat ellende oplevert hangt van iedere situatie af.

De 0-10V naar de VFD zou altijd goed gaan als die ingang van de VFD geisoleerd is, bij pro VFD's zou dat het geval moeten zijn. Of dat bij onze meest gebruikte chinese versies ook het geval is ? Kan er niets over terug vinden in de manual.
Je zou misschien rare effecten kunnen krijgen door de zwerfstromen die er gaan lopen, fluctuatie van spindelsnelheid afhankelijk van het vermogen. En misschien valt het allemaal 100% mee.

Wel vraag ik me af wat de schade is als bv een 230VAC draad losspringt en tegen de aarde komt dichtbij bv je dure controller kaart.
Schakelt de aardlek dan op tijd af om schade te voorkomen ? Hoeveel schade wordt er aan de controllerkaart aangericht ?
Dat hangt van zoveel factoren af.
Dus het zou gewoon moeten kunnen en wordt ook wel gedaan.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Mijn nieuwe (oude) Emco Compact 5 CNC

Bericht door Muis »

Kjelt, ja ben het wel eens en nee ik heb er niet voor doorgeleerd maar had dit idee van een collega die ruime ervaring heeft in besturing techniek.

De vraag die jij ook eigenlijk heb is wat nu als de fase de kast raakt! Volgens de de wet van ohm zou die keurig via de aarde weg vloeien en zou het geen probleem moeten zijn maar wat als de aarde niet 100% is, dan is de fase zoekende en dat wil je uiteraard niet.

Een ding heb ik wel geleerd bij twijfel trek nooit de “0” weg dat heeft mij een Eding print gekost (eigen schuld uiteraard ) via via kwam er ineens 24v op ipv 5v op de print.

Kortom bij mijn machine hangen alle voedingen met de “0” aan het chassis inclusief de aarde en werkt inmiddels 2 jaar zonder probleem.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Plaats reactie