Avid cnc

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Crimptonite
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2021 13:43

Avid cnc

Bericht door Crimptonite »

Hallo beste mede cncers! Ik ben nieuw op dit forum en ben aan het kijken voor een nieuwe cnc machine voor mijn productie voor houten klimsport artikelen. Ik kom nu van een Hammer HNC maar ik ben nu serieus een het kijken om een Avid cnc uit Amerika te halen. Ik was benieuwd of hier iemand zo’n machine bezit of iemand kent die een machine van Avid bezit? Wat mij vooral trekt om een machine van Avid te kopen is de mogelijkheid op uitbreiding qua formaat van het werkblad en de mogelijkheid om de machine makkelijk naar een andere locatie te verplaatsen.Uiteraard ga ik jullie op de hoogte houden hoe de machine bevalt mocht de koop door gaan. Alvast vriendelijk bedankt 🙏🏼 groetjes Stephan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Avid cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je zou ook een OSPF kunnen overwegen, dezelfde mogelijkheden, maar waarschijnlijk veel goedkoper, en vele leden hier hebben een dergelijke machine.

bovendien, is er over de OSPF waarschijnlijk meer nagedacht dan over een Avid CNC.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Avid cnc

Bericht door serum »

Wat voor werkbereik zoek je? Heb je ervaring met verspanen, cad en cam?

Ik zou geen groot (1,5M+) formaat machine uit aluminium profielen willen zonder gevlakte referentievlakken.

Sorotec heeft ook machines uit aluminum, wel met gevlakte delen.
Crimptonite
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2021 13:43

Re: Avid cnc

Bericht door Crimptonite »

@Arie, Ik heb dit idd overwogen en het lijkt mij heel erg leuk om te doen, maar aangezien hoe druk wij het nu hebben in ons bedrijf is dit helaas geen optie.

@serum, Ik heb zelf ervaring met Ironcad en Vectric software. wij kijken nu naar de Avid cnc Pro 4x4 of 4x8 deze hebben een werkvlak van iets groter als 1250x1250 en 2500x2500 mm. De voorkeur gaat uit naar de 1250x1250 met de optie om deze in de toekomst te vergroten. Ik zie niet zo goed waar sorotec de gefreesde vlakken gebruikt die jij bedoeld ? en wat mij niet erg aanspreekt bij de sorotec is de kogelomloop aandrijving. Na onze slechte ervaring met de Hammer HNC ben ik aardig allergisch geworden voor dit systeem aangezien de HNC extreem veel problemen had met het zogenaamde ''spindlewhip'' . En in de afmetingen waar wij nu naar kijken zou dat alleen nog maar meer problemen op kunnen leveren. Ook vervalt hier de optie voor evt verlenging van het freesbed.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Avid cnc

Bericht door serum »

De vlakken waarop de lineaire geleiders gemonteerd zijn zijn bij de sorotec machines op een grotere machine gevlakt. Dat is bij de avid niet aan de orde, daar zit de lineaire geleider rechtstreeks op de aluminium profielen. Als die past bij je gewenste nauwkeurigheid, is dat natuurlijk prima.

Als budget een stopfactor is om de grotere machine aan te schaffen, zou ik het persoonlijk simpel benaderen en de productie eerst uitbesteden. Als het goed loopt, koop je dan meteen de grote machine.

Spindle whip is mij vreemd op een CNC machine. Wat bedoel je precies?

Als ik naar die hammer kijk lijkt het mij een instabiele constructie met de twee lineaire geleiders op een aluminium profiel(etje) zo dicht bij elkaar. De lange hefboom die hij heeft door het hoge portaal helpen ook niet mee aan te stabiliteit. Jammer, had Felder aardig hoog zitten. Dit is een zolderkamerhobbyding (zonder iemand te willen beledigen) ipv een serieuze machine.

Voor grotere afstanden is een KO een minder goed plan, tenzij je een roterende moer pakt. Gebruikelijk is een rack/pinion, liefst helical. (schuine tanden) om het wat soepeler/stiller te laten lopen. En dan het liefst met planetaire reductie ipv een snaar, hoewel een snaar ook prima kan. Tot 1m25 kan je een KO toepassen, let er alleen op dat je een hogere kwaliteits KO hebt; ik heb TBI's op mijn kleine machine en die zijn binnen 0,02mm recht over 1050mm. Heb je een grotere afwijking dan heb je grote kans op onbalans bij een snel draaiende spindel. Andere optie is om een 10 of 15mm stijging te nemen. Je KO heeft dan minder toeren nodig om toch vlot te bewegen.

Over 2500mm zou ik geen KO gebruiken, tenzij je de moer laat roteren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Avid cnc

Bericht door Arie Kabaalstra »

Spindle whip is mij vreemd op een CNC machine. Wat bedoel je precies?
Onbalans in de leispindels.. die gaan klapperen bij hogere voedingen.. remedies hiertegen kunnen zijn. meelopende kunststof geleideblokken (glijlagers), Dikkere spindels, of de lengte beperken.
een andere optie is Spindels stationair monteren, en een roterende moer gebruiken.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Avid cnc

Bericht door skillalot »

of een grotere spoed nemen, of een andere manier van lagering (twee vastlagerblokken en de spindel er tussen opspannen, etc).
Voor mijn machine heb ik gekozen voor 20mm spindels met een spoed van 10mm, tussen de lagerblokken is deze 1500mm. Door de grotere spoed hoeft de servo niet zo'n hoog toerental te draaien om een bepaalde snelheid te halen, en dus ook minder kans op klapperen.
Crimptonite
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2021 13:43

Re: Avid cnc

Bericht door Crimptonite »

Ik denk zelf dat een stationaire spindel en een aangedreven moer een aardige oplossing was geweest voor de HNC net zoals bij de stepcraft machines.

Mijn interesse ging zoals jullie weten uit naar een Avid machine uit de VS. Echter is deze optie van de baan aangezien we achter elke mail aan moesten bellen om te bedelen of ze AUB wilde reageren op de mail. Na onze slechte ervaring met Felder/Hammer zagen we het niet zitten om weer een klantenservice nachtmerrie aan te gaan..

We zijn nu aan het kijken naar een Bleu Elephant machine uit China. Aangezien de prijs hier veel lager is kunnen we met hetzelfde budget naar een aanzienlijk grotere machine kijken. Gelukkig is voor ons Ruimte voor de machine ruim aanwezig. Aan klantenservice in de verkoop stage ligt het iig niet in china. Tot nu toe zijn we uiterst vriendelijk en behulpzaam geholpen.

Zijn er mensen in dit forum aanwezig die ervaring hebben met de import van een machine uit China ?

Afbeelding
Plaats reactie