3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Bericht door xander janssen »

Heb je wat foto's, zowel overzicht met de hele spil als details van gebied rond de lagers? Dan kunnen we zien hoe het in elkaar zit en advies geven.

Nu is het wat gokken.

Algemeen, lagers altijd met beleid verwijderen en plaatsen. Drukken/trekken/persen met opbouwende kracht, niet gaan slaan met hamer. Daarnaast alle vlakken waar het lager over schuift goed schoon maken, vooral in de afschuining tussen lagercups en cilindrische vlakken van assen en huizen en alles met dunne olie invetten. Zeker ook voor de demontage. Je wil niet het lager over een vuil stuk as eraf schuiven. Het zijn nauwkeurige passingen en als daar vuil tussen komt kan dat gaan vreten en krijg je het lager er bijna niey meer vanaf. En al helemaal niet zonder schade aan het as-oppervlak.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Bericht door herbieferbie »

de foto' s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Bericht door herbieferbie »

Nou zoeken zoeken, filmpje gezien en die kerel had op het forum in de usa geïnformeerd, min of meer handvast en een klein stukje extra met een tang, alleen deed hij erg weinig vet op de lagers, ik dacht dat je die altijd lekker vol moet proppen met vet maar misschien is dat wel niet de bedoeling
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: 3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Bericht door motormuis »

herbieferbie schreef: 04 apr 2021 12:51 Nou zoeken zoeken, filmpje gezien en die kerel had op het forum in de usa geïnformeerd, min of meer handvast en een klein stukje extra met een tang, alleen deed hij erg weinig vet op de lagers, ik dacht dat je die altijd lekker vol moet proppen met vet maar misschien is dat wel niet de bedoeling
nee te veel vet kan net zo slecht zijn als te weinig
bij mij heeft na een storm waarbij een deel van het dak weggevlogen is en de cnc in de regen stond de spindelmotor nieuwe lagers gekregen en de hoeveelheid vet die bijgeleverd is met de lagers had ik gezegd dat is net zo veel als geen vet maar er mocht absoluut niet meer vet in
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: 3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Bericht door xander janssen »

Teveel vet zorgt voor oververhitting en fase-scheiding van de dikke en dunne component. Lokaal op microscopische schaal (tussen de rollen en de schalen) verlies je dan smerende werking, dat in combinatie met extra druk door teveel vet en het loopt kapot.

https://www.maintworld.com/Applications ... ubrication

Je kunt eens proberen de moeren met 4 inkepingen los te draaien en alles goed schoon te spoelen met bijvoorbeeld diesel of benzine en dan opnieuw te vetten.

Anders moet je de as eruit persen en met deze lengte as heb je daar wel wat tools voor nodig. Ik gok namelijk dat de lagers eerder een (lichte) perspassing dan een schuifpassing hebben.

Heb zelf hetzelfde met mijn draaibank. Vet is uitgehard en krijg/durf de lagers er niet uit te halen tenzij echt nodig. Eerst geprobeerd het vet op te lossen en alles schoon gemaakt. Dat gaf dusdanig resultaat dat ik de lagers voorlopig laat zitten
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Bericht door herbieferbie »

Nooit te oud om te leren das duidelijk, dank voor jullie info.
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: 3 toeren motor flott , hoe aansluiten

Bericht door herbieferbie »

Nou 2 moeren verwijderd maar krijg het niet uit elkaar, in tegenstelling tot wat huvema beweert, die had ik even berichtje gestuurd of dat met de hand te doen zou zijn ). Paar klopjes met kunststof hamer geen resultaat.}
Ga er niet op staan beuken, niet de bedoeling.
Denk nou dan uitspoelen, echter daar ze in de behuizing blijven zitten is het een feit dat als je de ene zou spoelen het afval in de andere terecht komt grommmm. Ik voel geen speling en hoor niks geks, den maar beetje leeg peuteren met een kwastje voor zover mogelijk en volproppen met lagervet, zijn open hoekcontact lagers en die kun je wel gewoon vullen met vet begreep ik teveel komt er vanzelf uitzetten.
Garage pers zou handig zijn :-(
Plaats reactie