ontbraam frees laskanten freesje

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door pieter dr200 »

soms ben je naar iets op zoek en kan je het niet naar je zin vinden, in mijn geval een ontbraam machientje die ook nog een beetje stand tijd heeft.
voor een project moet ik 300 gaten voorzien van een kleine (1x45 graden) afgeschuinde binnenkant.

na een aantal demo's gehad te hebben toch maar besloten om hem zelf te maken.

ook de laskanten freesmachines die je standaard kan kopen zijn voor mijn werk eigenlijk te grof.

de eerste demo, frees resultaat viel tegen op rvs, net zoals de hoogte verstelling van het apparaat.
verder best een handige en makkelijk te plaatsen op de werkbank.
Afbeelding

de tweede demo, deze machine heb ik in het verleden eens mee gewerkt. mooie degelijke Zwitserse machine, nadeel kan alleen aan een werkbank geklemd worden ook heb ik hier geen dealer van kunnen vinden.
Afbeelding

op een Duitse website (cncbote) kwam ik ook nog wat tegen, maar ook net niet helemaal naar mijn zin.
wel breed toepasbaar en handzaam, persoonlijk ben ik niet zo een fan van metabo.
Afbeelding
Afbeelding

tijdens de demo's kwam ik er wel achter wat de zwakke punten waren van de machines, zo bleek dat veel snijkanten het beste was.
uiteindelijk zelf maar wat gaan tekenen en gaan maken.

de basis fein gsz8-280pe. deze heb ik gekozen omdat ik dit prettige machines vind regelbaar toerental, weinig geluid t.o.v. andere merken, goede lagering en stabiel toerental onder belasting. voor mijn project de ideale basis.
Afbeelding

weer een hoop krullen.
Afbeelding

even 5 asig frezen op de ouderwetse manier.
Afbeelding

het resultaat van de eerste versie. nu kwam het volgende probleem, de standtijd van de frees deze bleek erg tegen te vallen. maar wel weer goed geschikt voor kleine contouren. met deze frees deed ik ongeveer 20 gaten ontbramen a €245,- voor een freesje, best prijzig.
Afbeelding

de tweede versie heb ik gemaakt van een 45graden wisselplaten frees, deze uiteraard wel aan moeten passen.
Afbeelding

voor de stabiliteit heb ik de spantang er buiten gelaten en de frees aangepast zodat hij direct in de machine gaat.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tijdelijk maar even aan de lastafel gehangen, hier ga ik nog een frame voor maken zodat hij ook op of aan een werkbank kan hangen.
Afbeelding

hier het resultaat met de wisselplaten frees, standtijd ruim 60 gaten in rvs 316. de wisselplaten kunnen 4 keer gedraaid worden, maar tot op heden heb ik ze nog niet hoeven draaien en dat voor €12,- ( €2,- per snijkant x 6 plaatjes) tov €245,-
Afbeelding
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat heb je weer mooi gemaakt, je doet blijkbaar ook nog iets anders dan machines ontzettend mooi groen schilderen. ;-) :lol:

Ik dacht dat die afbraamfreesjes eerder iets van €80.- waren, maar blijven lastig te vinden, en weinig leveranciers voor.

Ik heb zelf een keg250, ooit op een beurs tegen aan gelopen.
https://www.fwt-gmbh.de/kantenentgratge ... 0-1050watt
https://www.fwt-gmbh.de/entgratfraeser- ... =524026033
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 904
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door joopbos »

Reishauer zat vroeger bij Esmeijer in Rotterdam. Veel is overgegaan naar Gibas, misschien nu daar.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door pieter dr200 »

hugo stoutjesdijk schreef: 01 apr 2021 08:32 Dat heb je weer mooi gemaakt, je doet blijkbaar ook nog iets anders dan machines ontzettend mooi groen schilderen. ;-) :lol:
ik maak wel meer mooie dingen, maar werkstukken die ik voor mijn klanten maak zal ik nooit op een forum of een andere vorm van media plaatsen.
maar dat komt ook door dat mijn klanten zich hoofdzakelijk bezig houden met innovatie en engineering, hoofdzakelijk in de medische, industriële en civiele sector. vaak werk je dan samen aan een project waar later weer patent rechten op aan gevraagd worden. ook heb ik soms met geheimhoudingsafspraken te maken.

maar buiten deze tak van sport doe ik nog veel meer werkzaam heden, onder andere in de automotive. met name het herstellen van afgebroken aluminium delen, kapotte schroefdraden, afgebroken bouten en soms wat maat werk. vaak erg leuk om te doen en afwisselend.

van uit mijn hobby ben ik ook aardig actief in de oldtimer wereld met name oude motoren, maar daar heb ik gedeeltelijk een punt achter gezet in 2018. als hier werk uit voort komt doe ik dit alleen nog voor bedrijven.
hugo stoutjesdijk schreef: 01 apr 2021 08:32 Ik dacht dat die afbraamfreesjes eerder iets van €80.- waren, maar blijven lastig te vinden, en weinig leveranciers voor.
leveranciers zijn hier moeilijk in te vinden. al kan ik het door mij gebruikte freesje niet 1 op 1 vergelijken en misschien ook wel te veel betaald.
dit freesje is rond 14mm vhm ook met lager.
Afbeelding

op zich komt mijn idee aardig overeen met de keg 250, deze ben ik nog nooit tegen gekomen op beurzen. de prijs valt eigenlijk nog wel mee.
joopbos schreef: 01 apr 2021 12:41 Reishauer zat vroeger bij Esmeijer in Rotterdam. Veel is overgegaan naar Gibas, misschien nu daar.
klopt, gibas is een aantal jaren geleden falliet gegaan en het bedrijf heeft toen een doorstart gemaakt. maar met name de tooling afdeling is toen flink veranderd, ook zijn er toen de nodige verkopers ergens anders gaan werken. maar ook op de website van reishauer kom ik ze niet meer tegen.
hanh klob verkocht ze ook, maar een tijdje geleden werden ze verkocht onder een andere naam en uiteindelijk verkopen zij ze ook niet meer.

maar wat is jullie ervaring met de freesjes? met name op het gebied van standtijd.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door Kars-cnc »

pieter dr200 schreef: 01 apr 2021 23:48 op zich komt mijn idee aardig overeen met de keg 250, deze ben ik nog nooit tegen gekomen op beurzen. de prijs valt eigenlijk nog wel mee.
Zelf vind ik 1600 euro voor een stalen tafeltje met een gat in het midden waar alleen een router motor onder hangt toch nog niet niks...

Nu kan ik me voorstellen dat in dat simpele ding toch weer vele problemen opgelost zijn die je als leek zo niet aan ziet komen, maar mijn eerste reactie zou ook zijn, dat maken we zelf wel even ;-)

Even een vraagje over de wisselplaatfrees van Pieter: heb je nu niet, door de grotere omtrek van de frees, dat het werkstuk gemakkelijk gegrepen kan worden door de frees en vervolgens de werkplaats in geslingerd wordt?
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door tantan »

https://youtu.be/q4kaXRgUHGs
deze kwam ik tegen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

pieter dr200 schreef: 01 apr 2021 23:48 ik maak wel meer mooie dingen, maar werkstukken die ik voor mijn klanten maak zal ik nooit op een forum of een andere vorm van media plaatsen.
maar dat komt ook door dat mijn klanten zich hoofdzakelijk bezig houden met innovatie en engineering, hoofdzakelijk in de medische, industriële en civiele sector. vaak werk je dan samen aan een project waar later weer patent rechten op aan gevraagd worden. ook heb ik soms met geheimhoudingsafspraken te maken.
Heel herkenbaar.
Kars-cnc schreef: 02 apr 2021 07:59 Zelf vind ik 1600 euro voor een stalen tafeltje met een gat in het midden waar alleen een router motor onder hangt toch nog niet niks...

Nu kan ik me voorstellen dat in dat simpele ding toch weer vele problemen opgelost zijn die je als leek zo niet aan ziet komen, maar mijn eerste reactie zou ook zijn, dat maken we zelf wel even ;-)
Je geeft het antwoord zelf al, inderdaad, ik zou het voor die prijs denk ik niet kunnen maken.
Belangrijkste is een mooi glad stalen tafeltje, en een secure diepte verstelling. Is van alles voor te verzinnen.
Maar blijkbaar is het commercieel niet zo'n succesvol product, en zijn er weinig aanbieders.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door Kjelt »

tantan schreef: 02 apr 2021 08:36 https://youtu.be/q4kaXRgUHGs
deze kwam ik tegen.
Gaaf weer een projectje.
Schrik er wel van wat hij op 15:20 doet met dat papiertje bij een draaiende frees, dat is gewoon vragen om problemen.
pieter dr200
Berichten: 152
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: ontbraam frees laskanten freesje

Bericht door pieter dr200 »

Kars-cnc schreef: 02 apr 2021 07:59 Zelf vind ik 1600 euro voor een stalen tafeltje met een gat in het midden waar alleen een router motor onder hangt toch nog niet niks...
als je na gaat de het model op de eerste foto €3000,- ex btw kost en de reishauer zal daar denk ik nog wel overheen gaan.
maar ook als je zelf wat gaat maken loopt het al gauw op, motor €180,- freesplatjes €80,- frees body €400,- enz.
Kars-cnc schreef: 02 apr 2021 07:59 Nu kan ik me voorstellen dat in dat simpele ding toch weer vele problemen opgelost zijn die je als leek zo niet aan ziet komen, maar mijn eerste reactie zou ook zijn, dat maken we zelf wel even
nou echt veel problemen niet, ik had een een aantal uitgenodigd om voor mijn toepassing met een oplossing te komen. daar kwamen de ontbraam freesjes als beste uit op snelheid en eenvoud het enigste probleem was het frees resultaat, hiervoor moest ik de t stukken in de las manipulator zetten en dan met een stift slijper de schuine kant er in slijpen, maar dat vreet ook schuur hulzen en tijd. tijdens de demo's kwam ik er achter dat de frezen zelf ook veel verschil uit maakte, de frezen met de meeste snijkanten gingen het beste. zo heb ik ook een beveltool geprobeerd maar hiervan vind ik het nadeel dat je alleen bij de fabrikant de (speciale)frezen kan kopen. ook was men hier erg terughoudend in om dat deze machine ook niet voor rvs bedoeld was.
Kars-cnc schreef: 02 apr 2021 07:59 Even een vraagje over de wisselplaatfrees van Pieter: heb je nu niet, door de grotere omtrek van de frees, dat het werkstuk gemakkelijk gegrepen kan worden door de frees en vervolgens de werkplaats in geslingerd wordt?
nee dit valt reuze mee, het gedeelte wat je verspaand blijft even groot. en heel erg veel groter is het nu ook niet echt, de frees is 25mm op de grootste diameter.
tantan schreef: 02 apr 2021 08:36 https://youtu.be/q4kaXRgUHGs
deze kwam ik tegen.
ook een leuk project om te maken, misschien de volgende. nadeel van deze is dat je alleen rechte kanten kan frezen en geen contouren.
Kjelt schreef: 02 apr 2021 10:19 Gaaf weer een projectje.
Schrik er wel van wat hij op 15:20 doet met dat papiertje bij een draaiende frees, dat is gewoon vragen om problemen.
zo leerde wij het ook met vloetjes, als je het eng vind of je heb beide handen nodig kan je ook het papiertje er tegenaan plakken met een druppeltje olie.
Plaats reactie