Moment sleutel (opname) ER20MS

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

Iemand enig idee waar ik een momentsleutel of opname voor een momentsleutel voor ER20MS kan vinden?
Mijn vaste gereedschapszaak had dit nog nooit gezien. Je kunt niet een normale steeksleutel gebruiken die is veels te dik.
Krijg het ook niet gegoogled.
Voor de duidelijkheid ik zoek dus niet onderstaande sleutel maar een momentsleutel met deze vorm.

23141
Laatst gewijzigd door Kjelt op 31 mei 2021 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door chimaerion »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 03 apr 2021 11:00 Dit:

Code: Selecteer alles

reichelt momentsleutel-microclick-200-multi-proxxon
Of zoiets icm met een gewone momentsleutel:
Ja die maar dan met de ER20MS steek en dat is dus geen gewone steeksleutel steek , zie plaatje boven.
Waar ik nu aan zit te denken is of zo'n ER20MS sleutel afzagen en frezen zodat het een insteek is of een gewone steeksleutel inzet dan bij te frezen tot het een ER20MS formaat is maar de laatste heeft niet mijn voorkeur omdat deze direct op de spantang ingrijpt. Dus het kleinste braampje kan mijn spantang beschadigen.

Alle handleidingen zeggen dat je de toolholders op het geschikte moment (bij deze 18Nm) moet zetten, nu heb ik eindelijk een spindel met toolholders en dan zijn er geen passende momentsleutels te vinden :lol:
Laatst gewijzigd door Kjelt op 03 apr 2021 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
tuonov4
Berichten: 190
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door tuonov4 »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

Dat is de standaard ER20 die zijn er in diverse uitvoeringen.
Ik heb de high speed ER20MS variant die heeft een andere moer.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door chimaerion »

En kan je niet overschakelen op een hex moer? Bij de mijne kan ik kiezen tussen een ER20 hex moer of de andere gewone variant die je vaak ziet.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

<verwijderd>
Laatst gewijzigd door Kjelt op 03 apr 2021 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 03 apr 2021 12:23 En kan je niet overschakelen op een hex moer? Bij de mijne kan ik kiezen tussen een ER20 hex moer of de andere gewone variant die je vaak ziet.
Tja dat weet ik niet maar denk het niet.
De toolholders zijn G2.0 gebalanceerd tot 40krpm inclusief de spanmoer.
De correctie zit niet op de moer maar op de toolholder zelf , daar is wat materiaal verwijderd Als ik een andere spanmoer gebruik dan lijkt het mij dat hij niet langer gebalanceerd is ?
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Caesar »

Kun je niet een normale steeksleutel pakken en die zelf dunner slijpen? Lijkt me uiteindelijk het makkelijkste. Zeker als je zo'n crowfoot steeksleutel the pakt en die afschuint/slijpt kun je denk ik al een heel eind komen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 03 apr 2021 13:09 Kun je niet een normale steeksleutel pakken en die zelf dunner slijpen? Lijkt me uiteindelijk het makkelijkste. Zeker als je zo'n crowfoot steeksleutel the pakt en die afschuint/slijpt kun je denk ik al een heel eind komen.
Ja dat zou kunnen. Ik heb net gemeten de dikte is slechts 1,2mm, dat is natuurlijk niet veel en ieder braampje beschadigd de spantang omdat de sleutel door de moer heen de spantang ook meeneemt.
Op zich vind ik dat best een mooi principe en werkt beter dan de elliptische opening voor de standaard ER opnametangen.

Ik ga dan denk ik toch eerder voor de optie om een passende sleutel van Ali af te zagen en
- of te voorzien van een vierkant gat voor een standaard momentsleutel
- of af te frezen naar een opname voor een steek-momentsleutel.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door WillyH »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 03 apr 2021 15:00 Misschien met zo'n adapter?
https://www.amazon.com/Motion-Pro-08-03 ... B000GZND2Q
Ja zoiets lijkt haalbaar, bedankt !
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door P1-Engineering »

Je kan van Stahlwille een kale adapter kopen voor je momentsleutel, speciaal om je eigen sleutel, ontwerp op te lassen.
Heb vervolgens simpelweg zo'n standaard ERxxMS sleuteltje doorgeslepen en even laten lassen.

Vervolgens een stukje M=F*I om de het corresponderende moment uit te rekenen.

https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... 950-1?tId=

Ze zijn overigens ook gewoon te koop, Parfaite, Fahrion, en dergelijke maken ze. Maar ben je al snel €100 verder of hun specifieke momentsleutel.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Swake »

Kop afslijpen van een goedkope momentsleutel en daar de nieuwe ER20MS aan lassen. Als het centerpunt op dezelfde afstand staat als voordien, dan moet je niets omrekenen.
Koop met een gerust hart een goedkope momentsleutel, wat betreft betrouwbaarheid van de instelling zit geen haar verschil op met met de duurdere, ze wijken immers allemaal serieus af... Het is pas bij de echt dure momentsleutels dat het wat betrouwbaarder gaat en die moeten ook zeer regelmatig nagekeken en gekalibreerd worden. Indien je altijd op hetzelfde koppel vast zet kan je de sleutel misschien ook eens laten nameten en dan blokkeren.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie