Moment sleutel (opname) ER20MS

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

Dankzij de tip van P1engineering dat er lasadapters waren voor momentsleutels en de lasvaardigheden van Bart is dit nu opgelost. Werkt als een tierelier, ik ben hier heel blij mee :P Nogmaals bedankt Bart!

23566
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En wat is nu je idee bij vastdraaien?
Dat deed ik gevoelsmatig toch: best aardig /veel te vast / veel te los
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 mei 2021 12:34 En wat is nu je idee bij vastdraaien?
Dat deed ik gevoelsmatig toch: best aardig /veel te vast / veel te los
Wat bedoel je met wat is het idee?
Gewoon eerst zacht handmatig vastzetten en uitlijnen op runout. Daarna volgens de tabel bij ER20MS dus op 18,5Nm vastzetten ipv wat gokken. Nameten en in het magazijn opbergen (moet nog gebouwd worden :mrgreen: ).
Het is in ieder geval veel vaster dan wat ik handmatig gedaan heb en ik loop ook niet het risico van lossschieten of de spantang of toolhouder te beschadigen door TE vast te draaien.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door serum »

Nou begrijp ik Hugo doorgaans ook niet door een misopvatting of wat dan ook.. :mrgreen: Maar in dit geval bedoelt hij of je zonder momentsleutel ook ongeveer op hetzelfde aanhaalmoment 'met gevoel' uit kwam dan met de sleutel en in welke gradatie je je eigen gevoel zou scharen

O - precies goed
O - te vast
O - te los

Kortom. Hoe was je gevoel zonder sleutel tav de momentsleutel. Hugo bepaalt daarmee of je geschikt of ongeschikt bent om zonder momentsleutel zijn winterwielen te wisselen. (hij rijdt nog op de winterslofjes, temperatuur tikt nu toch geregeld de 20 graden aan en de winterbanden zijn de verstandigste keuze tot een graad of 7).

Dus als je na je uitkomst een verzoek krijgt van Hugo of je eens op de koffie wil komen weet je hoe laat het is.

Meer zinnig; nee, de moer is niet gebalanceerd OP de houder, die is meestal niet gebalanceerd en vertrouwende op het productieproces. Sporadisch zijn ze gebalanceerd, maar dat herken je aan het gatenraster dat ze hebben. (niet te verwarren met het enkele gaatje, dat louter de bewegingsrichting van de spantang aangeeft om hem makkelijker uit de excentrische ring te drukken). UM en de standaard moeren kan je wel in gebalanceerde uitvoering krijgen. Hoe groter de spantang hoe liever je ze gebalanceerd wilt hebben. Mij zijn recent een setje ER20 (gebalanceerde) spanmoeren verkocht, zonder gaatjes, met excentrische ring. Tegen verwachting in zijn ze volledig trillingsvrij. Bij mijn grotere machine heb ik duurdere houders van CMT, geloof dat ik er 10 heb, deze hebben geen balanceerder gezien, en deze hebben een lichte trilling. Meer dan voordeligere exemplaren die wel gebalanceerd zijn. Als het je allemaal niets interesseert, zou het je misschien niet opvallen. Ik ben er nou eenmaal kritisch op.

En jouw geval hebben de moeren geen (excentrische) ring, omdat de sleutel de spantang zelf lostrekt. Daarom is dat sleufje in je spansleutel zo dun. probeer het maar eens. Spantang in de moer en dan de sleutel erom. De spantang zit nu geborgd in de moer. Puur om de spantang los te trekken uit zijn conische huis. Let er dus op dat de flenzen op je steeksleutel niet beschadigen, hiermee beschadig je dan automatisch je spantangen.

Bij deze exemplaren wordt er niet gebalanceerd op de moer. Ook niet bij de 50krpm gespecte types. Let erop dat je bij het kiezen van een andere moer goed let op de spoed. ER20 heeft verschillende spoeden bij de verschillende spantangen UM past bv niet op de gewone ER20.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 31 mei 2021 14:38 Maar in dit geval bedoelt hij of je zonder momentsleutel ook ongeveer op hetzelfde aanhaalmoment 'met gevoel' uit kwam dan met de sleutel en in welke gradatie je je eigen gevoel zou scharen
Nee ik zou dan eerder iets
O - te los
hebben aangedraaid. Met grotere opnames wordt het helemaal gokken.
Daarmee voorkom ik dus ook Hugo's verzoek om zijn winterbanden aan te draaien :mrgreen:
Meer zinnig; nee, de moer is niet gebalanceerd OP de houder, die is meestal niet gebalanceerd en vertrouwende op het productieproces.
....
En jouw geval hebben de moeren geen (excentrische) ring, omdat de sleutel de spantang zelf lostrekt. Daarom is dat sleufje in je spansleutel zo dun. probeer het maar eens. Spantang in de moer en dan de sleutel erom. De spantang zit nu geborgd in de moer. Puur om de spantang los te trekken uit zijn conische huis. Let er dus op dat de flenzen op je steeksleutel niet beschadigen, hiermee beschadig je dan automatisch je spantangen.
Mijn toolholder komt compleet met de pullstud en de moer, G2.0 gebalanceerd tot 40krpm.

Als het goed is maakt de sleutel geen direct contact met de spanmoer tenzij je uiteindelijk de lift doet dan til je hem mee omhoog.
Zover als ik het verder begrepen heb is de ERxxMS moer in tegenstelling tot de standaard ER moeren volledig symmetrisch en dus al gebalanceerd. Kijk maar eens naar een standaard ER moer, niet symmetrisch gebouwd en moet dus gebalanceerd worden. Bij ER20MS moet alleen de toolholder gebalanceerd worden en uiteraard fatsoenlijke kwaliteit moeren.

Het ERxxMS systeem is speciaal ontwikkeld voor HF spindels tot 60krpm omdat de gewone ER systemen niet volledig symmetrisch waren opgebouwd en tot 12krpm maakt dat minder uit dan bij die extreme snelheden.
Mijn eigen metingen tot nu toe kan ik de runout gemonteerd <2um uitgelijnd krijgen uiteraard afhankelijk van het freesje.
Ik heb de spindel nog niet opgehangen dus nog niet veel ge-experimenteerd maar dat gaat Q3 ofzo wel gebeuren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 31 mei 2021 14:38 Nou begrijp ik Hugo doorgaans ook niet door een misopvatting of wat dan ook.. :mrgreen:
misschien allebij even eigenwijs? :lol:
Maar in dit geval bedoelt hij of je zonder momentsleutel ook ongeveer op hetzelfde aanhaalmoment 'met gevoel' uit kwam dan met de sleutel en in welke gradatie je je eigen gevoel zou scharen

O - precies goed
O - te vast
O - te los
Precies, en Kjelt had zonder dat te beseffen al antwoord gegeven op de vraag.
Kortom. Hoe was je gevoel zonder sleutel tav de momentsleutel. Hugo bepaalt daarmee of je geschikt of ongeschikt bent om zonder momentsleutel zijn winterwielen te wisselen. (hij rijdt nog op de winterslofjes, temperatuur tikt nu toch geregeld de 20 graden aan en de winterbanden zijn de verstandigste keuze tot een graad of 7).
Bijna goed, sinds het boven de 7 graden is fiets ik bijna alles, dus maken die wintersloffen ook niet uit.

Dus als je na je uitkomst een verzoek krijgt van Hugo of je eens op de koffie wil komen weet je hoe laat het is.
Hm, probleem, geen ER moeren op de wielen.

p.s. Kjelt, jij weet natuurlijk dat je een moer maar 1x mag aandraaien met een momentsleutel, en daarna niet nog een keer moet kijken of ie tikt?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door serum »

Veelgemaakte fout met de momentsleutel! nog even 'natrekken' Die paar graden dat je hem verdraait is een wereld van verschil.
Laatst gewijzigd door serum op 31 mei 2021 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 31 mei 2021 18:36 Veelgemaakte fout met de momentsleutel! nog even 'natrekken' Die paar graden dat je hem verdraaid is een wereld van verschil.
nu begrijpen we elkaar al weer :mrgreen: gaat de goede kant op :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door serum »

Langzaammaarzeker... :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Moment sleutel (opname) ER20MS

Bericht door Kjelt »

Een momentsleutel :mrgreen:
Niet twee momentensleutel, inderdaad Hugo 1x right.
Plaats reactie