Cnc machine kopen (Sorotec?)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door andrefc101 »

De houtdraaier schreef: 11 apr 2021 12:01 Ik denk dat ik toch wel naar een watergekoelde spindel ga kijken, lijkt toch wat duurzamer met veel hout frezen.
Je bent wel erg snel om hè....
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Haha valt wel mee hoor:). Ik had alleen op meerdere plekken hetzelfde over stof in motoren gezien, dus vandaar mijn afweging. Maar ik neem zeker alle andere opties in overweging!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door P1-Engineering »

Watergekoeld zou ook altijd mijn voorkeur hebben, het is ook namelijk een stuk stiller. Ik heb zelf best wat moeite gedaan om alles zo stil mogelijk te maken en dat werkt echt een stuk prettiger.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door serum »

Ga je verspanen dan overstemd de verspaning het geluid van je spindel. Tenzij je aait of met kleine freesjes werkt natuurlijk.

Ik weet niet wat je gelezen hebt over stof in de spindels, maar dat is echt onzin. Je bent wel verplicht om je afzuiging op orde te hebben, met alles dat je met hout doet. Verzaak je dat ben je onverantwoord bezig voor je eigen gezondheid. Ik denk dat je veilig kan zeggen dat 999 van de 1000 van de serieuze/a-merken houtbewerkingsmachines (vandikte banken, vlakbanken, kantaanlijmers met voorfrees, formaatzagen, commercieel beschikbare cnc frezen, tafelfrezen, lintzagen etc etc etc) allemaal met luchtgekoelde motoren werken. En de motoren staan daarbij net zo blootgesteld aan stof als de spindel.

goede lagers en de afscherming daarvan is belangrijk, maar dat geldt voor zowel water als luchtgekoelde spindels.

het maakt mij niet uit wat je kiest, maar laat je keuze niet afhangen van onjuiste argumenten.

De koelkanalen van de motor lopen niet langs de rotor zelf of langs de spoelen, maar door gladde koelkanalen in de aluminium behuizing. Zo wordt je luchtgekoelde motor gekoeld.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door janplastiek »

Bij een professionele motor, bvb een HSD wordt er een overdruk op de motor gezet met (1µ gefilterde) perslucht, daardoor is er geen kans op vervuiling in de motor.
Breek de dag, frees een lijntje.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Kjelt »

janplastiek schreef: 13 apr 2021 22:10 Bij een professionele motor, bvb een HSD wordt er een overdruk op de motor gezet met (1µ gefilterde) perslucht, daardoor is er geen kans op vervuiling in de motor.
Ja dat heet een airseal , die de hele tijd aan moet staan. Dat is tegenwoordig bij alle ATCs zoals ook bij mijn Jianken het geval. In mijn manual staat dat 25u filter genoeg is.
Die kan ik niet vinden dus pak een Festo 5u filter.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Ballegooijen »

Er wordt wel geadviseerd voor waterkoeling maar er wordt niet gewaarschuwd voor mogelijke lekkage. En dat heb ik hier ook verschillende keren voorbij zien komen. Lekke pakkingen en een motor vol met roest van binnen. Hou hier ook rekening mee!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door serum »

Daarnaast moet je met waterkoeling een flow-sensor opnemen in je alarm circuit. Is er geen doorstroming meer in je koeling, dan moet er ergens iets gebeuren. Kan je ook oplossen met een temperatuursensor op de spindel natuurlijk maar dan monitor je het gevolg en niet de oorzaak. Er zijn vloeistofdetectoren die door kunststof heen vloeistof kunnen detecteren. Als je die op je gesloten watergekoelde systeem zet kan je bij het verlies van een minimale hoeveelheid koelvloeistof al een alarm af laten gaan. Zal je net zien dat ie afgaat als je met de familie onderweg bent naar een zesweekse welverdiende corona-vrije vakantie.

Deze permanente luchtstroom houdt trouwens niet de spindel niet schoon, maar houdt het stof uit de lagers. De luchtstroom voor de lagers langs is minimaal, maar gaat maar 1 kant op en is gefilterde lucht. Daarom kan je het ook beter laten om 'even met gecomprimeerde lucht de spindel afblazen vanaf de onderkant'. Hierdoor blaas je juist stof op plaatsen waar je het niet wilt hebben.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ballegooijen schreef: 14 apr 2021 08:59 Er wordt wel geadviseerd voor waterkoeling maar er wordt niet gewaarschuwd voor mogelijke lekkage. En dat heb ik hier ook verschillende keren voorbij zien komen. Lekke pakkingen en een motor vol met roest van binnen. Hou hier ook rekening mee!
Blijft merkwaardig dat er niet meer met negatieve druk gewerkt wordt om dat water door die motor te zuigen.
Ja ik weet het, zelf aanzuigende pompen zullen wel lastiger en duurder zijn.
Maar als je dan lekkage hebt, trek je valse lucht, en geen water er uit.

Ik denk ook dat de flow die gebruikt wordt vele malen hoger is dan nodig. (die 1kW spindel ontwikkeld hoop ik niet alleen warmte :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door serum »

Flow bij watergekoeld is minimaal Hugo. Bij mijn watergekoelde spindel was de flow een laf 'afknijpen Mama kijkt, ik weet dat ik niet onder de douche mag plassen' pisstraaltje. (ondertekend door onze 6 en 8 jarige varkentjes van zonen)..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 14 apr 2021 09:18 Flow bij watergekoeld is minimaal Hugo. Bij mijn watergekoelde spindel was de flow een laf 'afknijpen Mama kijkt, ik weet dat ik niet onder de douche mag plassen' pisstraaltje. (ondertekend door onze 6 en 8 jarige varkentjes van zonen)..
Dat is dan bij mensen die weten wat ze doen, ik lees soms verhalen over pompen die absoluut groter en groter moeten.

(en waarom mag dat varkentje niet onder de douche plassen?, waar is dat putje anders voor :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door serum »

Jaloezie van Moeder denken wij. Ze mist het praktisch gemak.. En daarom moet iedereen lijden en solidair zijn.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Kjelt »

En roest.... gewoon koelvloeistof met anticorrosieve bestanddelen gebruiken in een volledig afgesloten systeem.
Anaëroob systeem met anticorrosieve bestanddelen, tenzij je een lekkage krijgt lijkt me dit hetzelfde als bij een auto praktisch onderhoudsvrij.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12041
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 14 apr 2021 09:48 Jaloezie van Moeder denken wij. Ze mist het praktisch gemak.. En daarom moet iedereen lijden en solidair zijn.
Het is weer gelukt, onderwerp aangepast. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie