Cnc machine kopen (Sorotec?)

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Bedankt voor hat advies. Ik denk dat ik toch op de Sorotec weg blijf:)
Ik twijfel alleen nog tussen een ronde en een vierkante spindel. Wat zijn de verschillen eigenlijk?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1010
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Markus »

Vierkante spindels zijn vaak lucht gekoeld en zijn zonder beugel te monteren, nadeel zonder beugel je kunt niet handmatig makkelijk wat aan de montage hoogte doen. Ronde dus meestal water gekoeld, extra kosten voor waterkoeling

je weet ook dat zulke machine te koop zijn ? kant en klaar ??

https://cnc4all.at/de/professional/prof ... -900-x-600

Greezt,

Markus
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

hi David!

Heh je zit hier om de hoek min of meer. ik zit in Veenendaal. Kant en klare machines zijn vaak niet erg best. Als je kleine producties wilt draaien wil je bepaalde luxes hebben die ik overigens niet op mijn CNC machines heb zitten. Kom anders eens langs en bedien de verschillende CNc machines eens een keer. Krijg je gevoel voor wat je wilt.

Zo iets wat lijkt op die john sellis machine heb ik hier ook staan alleen een kleinrere editie. kan ook hout frezen.
staat te koop in principe - maar is ook niet wat je wilt vermoed ik.

Want voor producties wil je SNEL kunnen frezen en als 't gaat om metaal wil je eigenlijk ook nog een ATC.
ATC voor 3000 euro gaat niet lukken vermoed ik.

Maar snelheid wil je wel.

p.s. Vincent Diepeveen is de naam

0318-550408
Acacialaan 1 hoek Eikenlaan
3901XC Veenendaal
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

De houtdraaier schreef: 08 apr 2021 13:45 Bedankt voor hat advies. Ik denk dat ik toch op de Sorotec weg blijf:)
Ik twijfel alleen nog tussen een ronde en een vierkante spindel. Wat zijn de verschillen eigenlijk?
heel simpel - die italiaanse freesmotoren zijn loodzwaar. Moet je belachelijk veel zwaardere en stijvere machine bakken die dan ook langzamer beweegt.
Om dwars door hout heen te gaan heb je niet zoveel nodig natuurlijk - maar watergekoeld lijkt me wel prima idee. Heb hier met frezen van fiks wat hout (steigerplanken nog wel) een luchtgekoelde freesmotor helemaal aan gort gedraaid. Op den duur komt er toch stof in zo'n luchtgekoelde freesmotor en toen draaide het ding zichzelf in de soep. Dat was natuurlijk na de 100e opspanning van iets wat achter elkaar erop gegooid werd om 100x 't zelfde ding te frezen uit een steigerplank.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door andrefc101 »

diepchess schreef: 10 apr 2021 17:17
heel simpel - die italiaanse freesmotoren zijn loodzwaar. Moet je belachelijk veel zwaardere en stijvere machine bakken die dan ook langzamer beweegt.
Om dwars door hout heen te gaan heb je niet zoveel nodig natuurlijk - maar watergekoeld lijkt me wel prima idee. Heb hier met frezen van fiks wat hout (steigerplanken nog wel) een luchtgekoelde freesmotor helemaal aan gort gedraaid. Op den duur komt er toch stof in zo'n luchtgekoelde freesmotor en toen draaide het ding zichzelf in de soep. Dat was natuurlijk na de 100e opspanning van iets wat achter elkaar erop gegooid werd om 100x 't zelfde ding te frezen uit een steigerplank.
Jeetje, laat ik nu zo’n peperdure (Italiaanse) HSD atc spindel op mijn machine hebben, met keramische lagers.
En nu ga je zeggen dat ik eigenlijk een waardeloos ding heb gekocht. Ik zou eigenlijk blij moeten zijn dat ik van zo’n ervaren expert wat kan leren, maar om de een of andere reden ben ik dat helemaal niet....
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

andrefc101 schreef: 10 apr 2021 17:32
diepchess schreef: 10 apr 2021 17:17
heel simpel - die italiaanse freesmotoren zijn loodzwaar. Moet je belachelijk veel zwaardere en stijvere machine bakken die dan ook langzamer beweegt.
Om dwars door hout heen te gaan heb je niet zoveel nodig natuurlijk - maar watergekoeld lijkt me wel prima idee. Heb hier met frezen van fiks wat hout (steigerplanken nog wel) een luchtgekoelde freesmotor helemaal aan gort gedraaid. Op den duur komt er toch stof in zo'n luchtgekoelde freesmotor en toen draaide het ding zichzelf in de soep. Dat was natuurlijk na de 100e opspanning van iets wat achter elkaar erop gegooid werd om 100x 't zelfde ding te frezen uit een steigerplank.
Jeetje, laat ik nu zo’n peperdure (Italiaanse) HSD atc spindel op mijn machine hebben, met keramische lagers.
En nu ga je zeggen dat ik eigenlijk een waardeloos ding heb gekocht. Ik zou eigenlijk blij moeten zijn dat ik van zo’n ervaren expert wat kan leren, maar om de een of andere reden ben ik dat helemaal niet....
begrijpend lezen is ook een dingetje - ik zeg niet dat ze slecht zijn - alleen dat ze heel erg zwaar zijn. Dat geeft problemen als je een licht machientje wilt bouwen voor weinig geld wat snel beweegt.

Wat had jij betaald voor je onderdelen versus totaal budget van deze jongeman?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door serum »

Ik werk al jaren met de 2.2kw luchtgekoelde variant oa in hout. Ik zou de ronde exemplaren vermijden. Deze gebruiken kleinere lagers bij hetzelde vermogen. Op mijn vorige machine had ik een ronde en zou zo weer de vierkante kiezen ivm zijn gemakkelijke montage en de luchtkoeling werkt toereikend. Ik heb de mijne geforceerd gekoeld en boven de 35 graden gaat de fan op vol vermogen werken.

HSD/Elte/Tekno (italiaanse) spindels zijn relatief prijzig. In gewicht zijn ze overigens gelijk aan de chinese uitvoeringen van hetzelfde vermogen. Ik heb op mijn grotere machine een 9kw luchgekoelde HSD (en gebruik de volle 9kw geregeld) Net als dat ik in hout de 2.2kw ook nog wel eens aanspreek.

Op mijn kleine machine gebruik ik een 2.2kw uitvoering (chinees exemplaar). Spindel heeft vele uren op de klok staan, heb er 1 op reserve liggen, maar nog niet nodig gehad. De machine doet bij mij nog wel eens wat productie.

Voordeel van een grotere spantang is dat de frees stabieler vastzit. Ik merk dit (chatter) met 6mm houtfrezen al tussen een ER32 spantang en een SK10 spantang. Ik zou eerder geneigd zijn de 2.2kw met ER20 te nemen dan een 1.5kw met ER16. Maar je bent uiteraard ook afhankelijk van de stabiliteit van de machine.

Ik heb nog nooit last gehad dat de spindels vol gaan zitten met stof. Wanneer je met hout werkt, ben je ook verplicht na te denken over afzuiging. tenzij je in een varkensstal wilt werken en een verkort leven op prijs stelt. Fijnstof is niet voor niets zo'n heet hangijzer. MDF helemaal troep.

De meeste serieuze houtbewerkingsmachines hebben gewoon luchtgekoelde spindels.

Ik weet niet wat je wilt frezen, in 2,5/3d heb je doorgaans minder vermogen dan wanneer je onderdelen in een plaat uitfreest.

Sorotec heeft zijn machines prima voor elkaar.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door andrefc101 »

diepchess schreef: 10 apr 2021 17:34 begrijpend lezen is ook een dingetje - ik zeg niet dat ze slecht zijn - alleen dat ze heel erg zwaar zijn. Dat geeft problemen als je een licht machientje wilt bouwen voor weinig geld wat snel beweegt.

Wat had jij betaald voor je onderdelen versus totaal budget van deze jongeman?
Oh, dan vergis ik me uiteraard, ik dacht dat ik iets las over stof in de spindel en dan aan gort draaien. Niet goed begrepen dus.

Ik vond het al raar, want mijn Italiaanse spindeltje staat constant onder overdruk, dit om het stof juist erbuiten te houden.
Maar inderdaad, ik had het niet goed begrijpend gelezen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

serum schreef: 10 apr 2021 17:43 Ik werk al jaren met de 2.2kw luchtgekoelde variant oa in hout. Ik zou de ronde exemplaren vermijden. Deze gebruiken kleinere lagers bij hetzelde vermogen. Op mijn vorige machine had ik een ronde en zou zo weer de vierkante kiezen ivm zijn gemakkelijke montage en de luchtkoeling werkt toereikend. Ik heb de mijne geforceerd gekoeld en boven de 35 graden gaat de fan op vol vermogen werken.

HSD/Elte/Tekno (italiaanse) spindels zijn relatief prijzig. In gewicht zijn ze overigens gelijk aan de chinese uitvoeringen van hetzelfde vermogen. Ik heb op mijn grotere machine een 9kw luchgekoelde HSD (en gebruik de volle 9kw geregeld) Net als dat ik in hout de 2.2kw ook nog wel eens aanspreek.

Op mijn kleine machine gebruik ik een 2.2kw uitvoering (chinees exemplaar). Spindel heeft vele uren op de klok staan, heb er 1 op reserve liggen, maar nog niet nodig gehad. De machine doet bij mij nog wel eens wat productie.

Voordeel van een grotere spantang is dat de frees stabieler vastzit. Ik merk dit (chatter) met 6mm houtfrezen al tussen een ER32 spantang en een SK10 spantang. Ik zou eerder geneigd zijn de 2.2kw met ER20 te nemen dan een 1.5kw met ER16. Maar je bent uiteraard ook afhankelijk van de stabiliteit van de machine.

Ik heb nog nooit last gehad dat de spindels vol gaan zitten met stof. Wanneer je met hout werkt, ben je ook verplicht na te denken over afzuiging. tenzij je in een varkensstal wilt werken en een verkort leven op prijs stelt. Fijnstof is niet voor niets zo'n heet hangijzer. MDF helemaal troep.

De meeste serieuze houtbewerkingsmachines hebben gewoon luchtgekoelde spindels.

Ik weet niet wat je wilt frezen, in 2,5/3d heb je doorgaans minder vermogen dan wanneer je onderdelen in een plaat uitfreest.

Sorotec heeft zijn machines prima voor elkaar.
Hij kan vast voor zichzelf praten maar ik gok dat 't 3D is wat hij wil gezien de postings van 'm op woodworking.nl - we horen 't wel.

Ja ja de ATC series van teknomotor zijn niet enorm zwaarder maar instapmodel 2.2 kilowatt ER20 is fors aan 't gewicht.

Zo'n 6.5 kilo.

Dan kan de jongeman toch alleen de Open Source Gantry bouwen met zo'n enorm gewicht?

Is er toch wat herdesign nodig om 'm te bouwen binnen dat budget. De dure ISEL kogelomlopen eruit en vervangen door chinese van dezelfde kwaliteit voor minder dan de helft van de prijs. Betekent dat 't aluminium iets herontworpen moet worden want het voordeel van de isel is de gekozen moer die makkelijk bevestigt kan worden. De ovale chinese moeren is even wat tekenwerk om in te passen en zal iets meer ruimte eten.

Die ontbrekende afzuiging is ook de reden waarom ik gestopt was met hout frezen :)
Naast afzuiging: een gesloten box waarin de cnc staat zorgt er verder ook voor dat er erg weinig stof buiten de box komt en je niet in de verleiding komt met je fikken in de machine wat rommel aan de kant te schuiven in de buurt van de frees.

Doel je op iets als dit?

https://www.sorotec.de/shop/Teknomotor- ... U-min.html

Die opspanning waar je 't over hebt - praat je dan over een er16 met slechte runout?
Kijk als die frees op zo'n hoge rpm ronddraait dan maakt dat wel behoorlijk uit.

Als we kijken in de torque curve zien we deze teknomotor alleen zijn vermogen leveren op volledige snelheid.

Ik neem aan dat je op de volledige snelheid van de motor hout freest dan? (Want anders levert hij nog niet de helft van 't vermogen namelijk)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door serum »

Ja, hf motoren zonder permanente magneten zijn afhankelijk van een hoger toerental om vermogen te kunnen produceren.

De stabiliteit heb ik het over, niet over runout. Er20 is daarin stabieler dan er16 of er11. De sk10 houders die ik heb zijn binnen 0,005 nauwkeurig, maar waren instabieler dan de 0,02 runout er32'ers. Bij een spaandikte van 0,2 tot 0,4 mm per tand is deze runout minder belangrijk dan bij 0,05mm spaandikte. Toch had ik met de sk10 chatter bij slotten, waar de er32 stil was.

Dat gewicht is shipping weight.

De opensource wordt volgens mij altijd gebouwd met een 1,5 of 2,2kw spindel. Ik vind persoonlijk de 40x120mm brug wat iel.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 432
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door P1-Engineering »

Als je het budget hebt zou ik voor het complete pakket van Sorotec gaan. Er is over nagedacht, het werkt, en als je vragen hebt krijg je meestal binnen 24 uur een oplossing.
Ook zeker als je de machine koopt als een stuk gereedschap, en de machine zelf niet een nieuwe hobby moet worden.

Zelf heb ik alleen de ATC spindel uit China gehaald, Jian-Ken, vanwege het giga prijsverschil met de Mechatron uitvoering.

Een zware 2,2kw spindel zou ik denk niet monteren op de machine, om dergelijke vermogens effectief te gebruiken heb je een veel hogere stijfheid nodig. Goede tooling brengt je in deze veel meer.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door Kjelt »

diepchess schreef: 10 apr 2021 18:58 Ja ja de ATC series van teknomotor zijn niet enorm zwaarder maar instapmodel 2.2 kilowatt ER20 is fors aan 't gewicht.
Zo'n 6.5 kilo.
Dan kan de jongeman toch alleen de Open Source Gantry bouwen met zo'n enorm gewicht?
Dat is toch echt weinig 6.5 kg voor een goede spindel.
Ik denk eerder dat het prijskaartje van bijna €4k een groter probleem is.
Zelf heb ik nu een Jianken 80mm ATC binnen gekregen, de helft van de prijs maar wel 11kg.
Tja als je brug geen 10 kg extra aan kan watvoor speelgoed frees heb je dan gebouwd en is dat niet een giga veel groter probleem dan die spindel ?
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door De houtdraaier »

Enorm bedankt voor alle reacties! Echt heel erg fijn! Ik ben inderdaad van plan om houten speelgoed te gaan frezen, en dan met een freesje nog ronde randjes. Volgens mij is dit inderdaad 3D. De opensource machine heb ik ook nog naar gekeken, maar leek mij iets te ingewikkeld. Heb best wel wat technisch inzicht meegekregen, maar dat lijkt me nu toch net iets te veel.
Ik ga ook zeker langs in Veenendaal!
Ik denk dat ik toch wel naar een watergekoelde spindel ga kijken, lijkt toch wat duurzamer met veel hout frezen.

David
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cnc machine kopen (Sorotec?)

Bericht door diepchess »

Mechatron watergekoeld: 4.8 kilo en er-20 opspanning.
https://www.sorotec.de/shop/HF-Motorspi ... -9906.html

Wel fors aan de prijs met 900 euro inclusief BTW.

Levert bij 6000 rpm al de volledige torque van iets meer dan 1 paardekracht.

Ik heb hier een GDK58 motor die kost fractie daarvan en die is rond de 3.5 kilo maar heeft natuurlijk er-11 vraag is of je dat wilt bij productiewerk.
Die is constant torque 1 paardekracht.

Die watergekoelde GDZ 2.2 kW zijn erg onnauwkeurig qua runout maar met je eigen draaibankje weet je dat misschien wel te corrigeren maar die zijn wel 6 kilo - bieden dus geen voordeel bovenop de italliaanse vierkante. Leveren vet minder dan 1 paardekracht volgens mij die GDZ's.

Maar als je kleine CNC bouwt voor hout - wat is er mis met een mafel die DamenCNC aanbiedt?

https://www.damencnc.com/nl/mafell-fm-1 ... 2547?c=355

Is maar 1.65 kilo.

Zal ook hoge toeren moeten halen om zijn torque te halen en zal misschien in de praktijk 0.25 Nm torque leveren - maar dan nog 't is kleine router toch? Scheelt enorm veel ellende zo'n lichte motor.






De houtdraaier schreef: 11 apr 2021 12:01 Enorm bedankt voor alle reacties! Echt heel erg fijn! Ik ben inderdaad van plan om houten speelgoed te gaan frezen, en dan met een freesje nog ronde randjes. Volgens mij is dit inderdaad 3D. De opensource machine heb ik ook nog naar gekeken, maar leek mij iets te ingewikkeld. Heb best wel wat technisch inzicht meegekregen, maar dat lijkt me nu toch net iets te veel.
Ik ga ook zeker langs in Veenendaal!
Ik denk dat ik toch wel naar een watergekoelde spindel ga kijken, lijkt toch wat duurzamer met veel hout frezen.

David
Plaats reactie