DIY kit portaal frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Diespe
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2021 15:03

DIY kit portaal frees

Bericht door Diespe »

Hallo

Als eerste zal ik me kort voorstellen: mijn naam is Diederik Speksnijder, 47 jaar oud. Mijn grootste hobby is de modelspoorbouw in de schaal TT. In deze schaal bouw ik al jaren modules van berkenmultlex. De houtconstructie van de modules heb ik tot heden altijd laten CNC-frezen. Zelf maakte ik het ontwerp en de tekeningen welke door een productiebedrijf met een cnc machine werd geproduceerd.
Mijn droom is om zelf eens over een CNC-portaalfrees te kunnen beschikken waar ik naast 9 tot 15 mm dikt multiplex ook modelgebouwen uit bv mdf of kunststof kan gaan maken. Aan een werk oppervlakte denk ik aan ca. 0,6 x 1,0 meter.

Al enige tijden hou ik marktplaats in de gaten en ook het Duitse Ebay Kleinanzeige voor een geschikte en betaalbare machine. Tot heden nog niets gevonden wat binnen mijn budget van ca 2000 euro past.

Op dit forum en ook op internet kwam ik o.a. de onderstaande DIY kit tegen:

Dragon Steel CNC

Queenbee Pro met linearerail

Uncle Phil Volksfräse VF1

Kompas H1000GS

CNC-Concept basic


Ook de opensource forum machine zou kunnen enkele kon ik hiervan geen DIY-Kits van vinden. Zijn deze er?

En wat raden jullie als ervaringsdeskundige aan?

met hartelijke groet

Diederik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13483
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ook de opensource forum machine zou kunnen enkele kon ik hiervan geen DIY-Kits van vinden. Zijn deze er?
Nee, maar de meeste delen voor het frame kun je gewoon op maat bestellen bij de "profielenboer", samen met de bevestigingsspulletjes.
Rails en wagentjes koop je bij de betreffende webshops, en de "Freesdelen" die kunnen sommige forumleden wel maken.
"voor een kist bier of een doos gebak kan veel " zeg ik altijd..
Dan zit je nog met de besturing, kwestie van smaak, en wat je gewend bent.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door Kjelt »

Even realistisch voetjes op de grond, zelfs dan valt de OSPF ver boven zijn budget uit.
Als je hem volgens het boekje doet en alles nieuw bij de winkels koopt zit je dik boven de €6000.-
Haal je veel 2e hands en uit China, wordt je nog gematst etc etc moet je nog steeds op dik de helft rekenen en dan mag je hard in je handjes klappen want ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar zou krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door benkr »

De goedkoopste machine maak je door eerst allerlei spulletjes te verzamelen en daar dan een machine omheen te ontwerpen.
Maar dan moet je wel een beetje weten hoe je dat moet doen, als voorbeeld geef ik hier een machine die ik voor een medeforumlid heb gebouwd, puur op wensen van de eindgebruiker en op basis van wat er overal te vinden was, vooral in de gebruikte hoek.
Ik denk dat die machine uiteindelijk net ietsje meer dan 1000 Euro heeft gekost.
En natuurlijk best wel een boel uren aan ontwerpen, tekenen en bouwen, maar dat is voor mij de hobby.
Die machine is hier op het forum bekend als "Potjes portaalfrees machine",

Hier vind je er een heel verhaal over:

viewtopic.php?f=6&t=17366&hilit=portjes ... s&start=14

Dit was overigens niet mijn eerste machine die zo tot stand is gekomen, waarschijnlijk wel de laatste van mijn hand.
Ik ben aan het afbouwen, daarom heb ik nog wel het een en ander aan spulletjes liggen die ik wil verkopen mocht je interesse hebben in zo'n traject.
Vooral aan aluminium extrusie profiel heb ik nog wel het een en ander liggen. Ook nog wel wat motoren en drivers, voedingen en zo heb ik ook nog wel.

Ik had een machine in aanbouw staan staan die al redelijk op weg was een complete machine te worden maar die heb ik inmiddels verkocht.
Die machine is naar een medeforumlid die hem gekocht heeft om af te bouwen en dan weer te verkopen, dat zou ook nog een optie kunnen zijn, alleen is je budget dan denk ik wat te klein.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 05 apr 2021 22:21
Ook de opensource forum machine zou kunnen enkele kon ik hiervan geen DIY-Kits van vinden. Zijn deze er?
Nee, maar de meeste delen voor het frame kun je gewoon op maat bestellen bij de "profielenboer", samen met de bevestigingsspulletjes.
Rails en wagentjes koop je bij de betreffende webshops, en de "Freesdelen" die kunnen sommige forumleden wel maken.
"voor een kist bier of een doos gebak kan veel " zeg ik altijd..
Dan zit je nog met de besturing, kwestie van smaak, en wat je gewend bent.
Nee, er bestaan geen complete kits van, maar het is wel een donders goede handleiding om een idee te krijgen van het hoe en wat van een dergelijke machine.
Als je deze machine kunt doorgronden dan is er eentje bouwen van materialen die je tot je beschikking hebt een redelijk kleine stap, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.
De houtdraaier
Berichten: 76
Lid geworden op: 28 mar 2021 22:48
Locatie: Bennekom

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door De houtdraaier »

Heeft iemand ervaring met de zogenaamde 'volksfräse' van Uncle Phil? Je schijnt hem voor 1000 euro op te kunnen bouwen met lineaire geleidigen, en ik dacht als dat zo is, heb ik nog zat budget over om hem verder te upgraden. Of kijk ik nu niet goed? Ben ook nog maar een leek :roll:
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door Oscar f1 »

Diespe schreef: 05 apr 2021 21:36 En wat raden jullie als ervaringsdeskundige aan?
Ik vind die "Dragon Steel CNC" er best veelbelovend uit zien.
En dan kom je goed in de buurt van je budget.
https://youtu.be/8uK6pkVrTTE

Je kunt ook eens mailen met:
http://www.zoltar-cnc.nl/
die maakte in het verleden ook wel bouwpakketten.

Bepaal voor jezelf ook of je een project " CNC router bouwen" wilt starten ,
of dat je een budget wilt besteden aan een machine en gewoon
resultaten wilt maken.

Succes!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door Ballegooijen »

Tot heden nog niets gevonden wat binnen mijn budget van ca 2000 euro past.
Dat zal een moeilijke zoektocht worden. Maar hou er ook rekening mee dat je met alleen een freesmachine er nog lang niet bent. Er is veel meer nodig dan alleen een machine. Denk aan software, computer, frezen, luchtvoorziening, stofzuiger, klemmateriaal, meetgereedschappen, enz. enz. Voor je het weet ben je nog een € 2000,= verder.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 06 apr 2021 10:33
Tot heden nog niets gevonden wat binnen mijn budget van ca 2000 euro past.
Dat zal een moeilijke zoektocht worden. Maar hou er ook rekening mee dat je met alleen een freesmachine er nog lang niet bent. Er is veel meer nodig dan alleen een machine. Denk aan software, computer, frezen, luchtvoorziening, stofzuiger, klemmateriaal, meetgereedschappen, enz. enz. Voor je het weet ben je nog een € 2000,= verder.
Inderdaad het loopt giga hard op :shock:
Diespe
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2021 15:03

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door Diespe »

Bedankt voor jullie berichten en adviezen:

De opensource forum machine valt af omdat hiervoor te veel zelf moet uitzoeken en maken.

De 'volksfräse' van Uncle Phil lijjkt me een mooie tussen weg of "Dragon Steel CNC"

Heeft iemand hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hmm, lineair geleidingen van IGUS en tandriem aandrijving.
Er was hier iemand die had ook zo iets en vroeg zich af waar al die vering vandaan kwam.

Die IGUS blokken zijn een beetje te stellen, maar stel je daar niet teveel van voor.
Aandrijving met tandriem lijkt me nog het meeste risico. Dan kun je beter gewoon trapezium spillen nemen, maar misschien zijn goedkope KO spillen wel goedkoper dan trapezium.
En als je de hele machine dan gewoon van multiplex maakt, moet het wel lukken. Is vaker gedaan, maar op een gegeven moment stappen die bouwers over op een aluminium machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 06 apr 2021 13:21 Hmm, lineair geleidingen van IGUS en tandriem aandrijving.
Er was hier iemand die had ook zo iets en vroeg zich af waar al die vering vandaan kwam.

Die IGUS blokken zijn een beetje te stellen, maar stel je daar niet teveel van voor.
Aandrijving met tandriem lijkt me nog het meeste risico. Dan kun je beter gewoon trapezium spillen nemen, maar misschien zijn goedkope KO spillen wel goedkoper dan trapezium.
En als je de hele machine dan gewoon van multiplex maakt, moet het wel lukken. Is vaker gedaan, maar op een gegeven moment stappen die bouwers over op een aluminium machine.
Ik heb hier nog wat restanten van de gesloopte TRON machine liggen, die had IGUS geleidingen. De glijblokken zelf zou ik niet opnieuw gaan gebruiken, die zijn echt versleten, maar als je echt met zoiets aan de gang wil dan heb ik nog wel de geleiders liggen, die hebben in principe niets geleden.
Mocht je interesse hebben dan laat maar weten.
Diespe
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2021 15:03

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door Diespe »

de VF1 heeft toch kogel gelagerde blokken? (Führungswagen SBR16UU)
Afbeelding
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: DIY kit portaal frees

Bericht door benkr »

Diespe schreef: 06 apr 2021 18:08 de VF1 heeft toch kogel gelagerde blokken? (Führungswagen SBR16UU)
Afbeelding
Dit soort lageringen is nu juist wat je moet proberen te vermijden. Alleen de echt heel dure uitvoeringen zijn bruikbaar, alles wat uit China komt voor 2 kwartjes of ietsje meer is gewoon zonde om daar de rest van de machine mee te degenereren.
Dit zijn echt waardeloze geleidingen wat mij betreft.
Kijk een bij JVE in Eindhoven, waarschijnlijk heb je daar voor niet zo heel veel geld extra echt goede (gebruikte) lineaire geleidingen van bekende merken als INA, Rexroth, en nog een paar bekende merken. Ook Markus hier van het forum verkoopt geleidingen voor redelijke prijzen.
Plaats reactie