Ik ben een nieuw lid met een Emco F1P, die ik wil ombouwen

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ik ben een nieuw lid met een Emco F1P, die ik wil ombouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ballegooijen schreef: 26 apr 2021 16:21 [
Daarom zeg ik altijd: Het is niet belangrijk WAT je kent maar WIE je kent :lol:
Oftewel "Kennis is macht, Kennissen is méér macht", maar daar is dit hele forum toch ook voor?.. 'k kwam hier 14 jaar geleden (jee.. zo lang al) ook als een Noob binnenstruikelen.. Ja.. Frezen, draaien, slijpen en draadvonken.. dat snapte ik wel.. kon ook wel een beetje programmeren, maar Electronica?.. ja.. 't werkt op rook.. als de rook eruit komt.. dan is er wat mis.. moet je me nu zien... zit met Arduinootjes LCD schermpjes aan te sturen, ideeën genoeg voor allerhande electronica projecten.. gewoon een kwestie van "rookdichte componentjes gebruiken🤪

Ik kwam er via via achter dat de spindelmotor van een EMCOturn 120 ook als Stappenmotor aan te sturen is.. enige wat je nodig hebt is wat aansluitmeuk.. en een printje.. een kennis van me heeft al een paar van die printjes laten maken.. da's 1.. moet alleen nog even bij Conrad de website afstruinen voor de rest van de componentjes.. (connectoren, en 1 weerstandje).. de boel in elkaar solderen.. en gaan..

met een beetje mazzel.. kan dat met die EMCO FP1 Spindel ook.. Hoe je daar achter komt?.. Geen idee.. ik vermoed dat je er, als de originele besturing nog werkt, gewoon een scope aan moet knopen.. dan zie je vanzelf wat voor stroompjes er lopen, en kun je daaruit afleiden hoe het zou moeten werken.. (ik denk dat die Duitser die dat ontdekt heeft van de EMCOturn 120 spindel dat ook gedaan heeft).. heb je geen scope?.. Marktplaats is geduldig.. heb je er ook geen verstand van?.. vraag het hier.. ik weet het niet zeker. maar ik vermoed dat ik zo 4-5 leden op kan noemen die een Scope hebben, en dan ook nog weten hoe je zo'n ding gebruikt..
Jop_F1P
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2021 16:23

Re: Ik ben een nieuw lid met een Emco F1P, die ik wil ombouwen

Bericht door Jop_F1P »

Ballegooijen schreef: 26 apr 2021 16:21
Arie Kabaalstra schreef: 26 apr 2021 11:47
Sorry ma elektro is niet m’n ding
Da's geen excuus...
Ik ben er niet voor opgeleid, maar ik kan CNC besturingen bedraden, aansluiten en inregelen.. , heb ook nooit een IT opleiding gehad.. kan wel software schrijven.. ben ik dan zo slim?.. nee.. je gaat gewoon te rade bij mensen die er meer verstand van hebben dan jij..
En.. dat is precies waar dit forum voor is..
Daarom zeg ik altijd: Het is niet belangrijk WAT je kent maar WIE je kent :lol:
Daarom ben ik blij dat ik hier wat info kan winnen,
Ieder z’n ding toch.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Ik ben een nieuw lid met een Emco F1P, die ik wil ombouwen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jop_F1P schreef: 28 apr 2021 12:16 Daarom ben ik blij dat ik hier wat info kan winnen,
Ieder z’n ding toch.
Maar dan moet je dus niet komen met een opmerking als :"
Jop_F1P schreef: 26 apr 2021 10:43 Sorry ma elektro is niet m’n ding
en Laat je Ma erbuiten.. 🤪
Plaats reactie