Info over MARK VII Frees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gerhald
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2021 08:26

Info over MARK VII Frees

Bericht door gerhald »

Hallo,

ik ben net nieuw hier en wil beginnen om thuis ook metaal te kunnen bewerken ipv elke keer het bij iemand anders moet gebeuren.

nu heb ik een complete werkplaats kunnen overnemen van iemand die gestopt is met zijn hobby en hier zat een deze frees bij echter is hier geen documentatie of verder info van.

kent iemand toevallig deze machiene en of heeft hier meer info over?

23350
23351
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Info over MARK VII Frees

Bericht door Arie Kabaalstra »

nog nooit eerder gezien.. maar ik vind em wel mooi!..

Ronde kolom is niet het meest optimale, maar de EMCO FB2 had dat ook..
Dit is een leuke machine voor de wat serieuzere hobbyist..
(zou ik een dergelijke machine op de kop kunnen tikken, maakte ik er direct een Rechthoekige kolom voor, da's gewoon stabieler)

Hij lijkt me ongeveer even groot als zo'n EMCO FB2, als ik het zo goed zie, heeft ie versnellingen die je met 2 hendels kan schakelen.. da's altijd fijn..
Precisie voeding op de Pinole.. Ook fijn om te hebben..

Even Gegoogled.. de Fabrikant heet Astra, en als ik de gegevens zo lees.. Bridgeport R8 Gereedschapopname, altijd fijn.. daar is heel veel voor te krijgen..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Info over MARK VII Frees

Bericht door Kars-cnc »

Welkom op dit forum!

Die Freesmachine ziet er degelijk uit! Hij is zeker stabieler dan mijn BF20 met z'n vierkante kolom :mrgreen:

Maar ehhh, een hele werkplaats kunnen overnemen... dat is nog eens geluk hebben...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Info over MARK VII Frees

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 24 apr 2021 22:13 Welkom op dit forum!

Die Freesmachine ziet er degelijk uit! Hij is zeker stabieler dan mijn BF20 met z'n vierkante kolom :mrgreen:

Maar ehhh, een hele werkplaats kunnen overnemen... dat is nog eens geluk hebben...
Ik heb een BF25 met rechthoekige kolom, die kon ik toen ik die kreeg met gemak met mijn duim 0,5 mm uit het lood duwen, ik heb ook een RF30 met ronde kolom, ik denk een maatje zwaarder dan jouw machine, maar die krijg ik echt niet uit het lood geduwd.
Ja, die machine ziet er erg goed uit, onbeschadigd bed, geen roest, wat wil je nog meer.
gerhald
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2021 08:26

Re: Info over MARK VII Frees

Bericht door gerhald »

Arie Kabaalstra schreef: 24 apr 2021 21:38 Even Gegoogled.. de Fabrikant heet Astra, en als ik de gegevens zo lees.. Bridgeport R8 Gereedschapopname, altijd fijn.. daar is heel veel voor te krijgen..
inderdaad als ik daar op zoek Astra kom ik op zelfde soort machines uit met name de Astra MK2 echter heeft die de versnellings hendels op de voorkant zitten en deze heeft het op de zijkant zitten.
Kars-cnc schreef: 24 apr 2021 22:13 Welkom op dit forum!

Die Freesmachine ziet er degelijk uit! Hij is zeker stabieler dan mijn BF20 met z'n vierkante kolom :mrgreen:

Maar ehhh, een hele werkplaats kunnen overnemen... dat is nog eens geluk hebben...
Ja daar heb ik heel veel gelukt mee gehad zat nog veel meer bij een kleine draaibank, klein Hbm freesbankje, emco verdeeltafel, boorkoppen, tasters, klokjes, schuifmaten en voor mij een lifetime supply aan boortjes, freesjes en beitels
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Info over MARK VII Frees

Bericht door Kars-cnc »

gerhald schreef: 25 apr 2021 12:52 ...zat nog veel meer bij... emco verdeeltafel, boorkoppen, tasters, klokjes, schuifmaten en voor mij een lifetime supply aan boortjes, freesjes en beitels
Precies, als je net begint heb je dat meestal niet zo in de gaten maar dat soort toebehoren kosten al snel meer dan de frees of draaibank zelf.

Veel plezier er mee!
Plaats reactie