Uitlijnen machineklem truuk, goed of niet

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Uitlijnen machineklem truuk, goed of niet

Bericht door herbieferbie »

Kwam een filmpje tegen voor eenmalig goed uitlijnen en daarna niet meer ( in principe ), maar werkt het in de praktijk ook goed.

https://www.youtube.com/watch?v=5ISj3Ad4vBU

Bekeek mijn draaiplateau eens aan de onderkant en warempel is er al een uitsparing ingefreest fabrieksaf.

In mijn geval met het draaiplateau zul je de klem ook moeten kunnen fixeren op 0 graden anders heeft het nog geen zin natuurlijk, 2 gaatjes ff tappen en 2 boutjes moet geen probleem zijn lijkt me.

En misschien vooraf de t-slot gleuf nog even opschonen misschien.

Geen idee of jullie er mee bekent zijn, en of het jullie handig lijkt.

Maar het zou wel handig zijn als je snel en precies kunt wisselen tussen klem en verdeelapparaat
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Uitlijnen machineklem truuk, goed of niet

Bericht door javanree »

Het werkt op zich prima, maar niet tot op die laatste 0.01mm als je de klem gaat uitklokken.

Maar goed, hoe vaak heb je die precisie echt nodig? Als je vooral even iets wilt vlakken of een paar gaten boren is het prima, moet je continue parts maken met in alle richtingen hele krappe toleranties ontkom je echt niet aan uitklokken.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Uitlijnen machineklem truuk, goed of niet

Bericht door Arie Kabaalstra »

de meeste professionele klemmen hebben standaard al een Spiegleuf in de onderkant, of een paar gaten waar je een paspen in kan steken, dus.. Ja.. die truuk kende ik al..

'k heb ook een poosje in het grote werk gezeten.. machine met een bed van 4 meter.. en dan dun werk.. dus 9 machineklemmen erop.. en met die spieën eronder.. staan ze ook meteel allemaal op lijn.. en da's fijn..

Als ik een "komt nie op 1 µm/ effe snel klusje" heb.. dan lijn ik mijn klem gewoon uit met een blokhaakje
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Uitlijnen machineklem truuk, goed of niet

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, bij mij werkt dat zo. Maar mijn T-gleuven zijn 14H7, dat is ook niet bij alle machines, en evenwijdig aan de X as.

Over draaischijven, op een cnc heb je eigenlijk geen draaischijf nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie