Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door motormuis »

Ballegooijen schreef: 15 jun 2021 14:08
motormuis schreef: 15 jun 2021 13:54 https://www.pneuparts.com/nl/group/membraandrogers

Johan is dit geen oplossing voor jou
Nou, dat is niet echt een goedkope oplossing Hans :roll:
klopt maar ik denk op termijn voor een hobbyist wel geen vriezer die ook stroom verbruikt geen extra ruimte nodig waar de vriezer staat
ik heb dit systeem ooit bij een klant gezien en die was er vol lof over te spreken
hij heeft dit gekozen omdat het voor zijn doel zelfs beter was dan de vriezer
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Een membraamdroger gebruikt toch net als een absorbtiedroger spoellucht? (Zo'n 12 procent).

Dauwpunt ligt wel lager.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 jun 2021 17:39 Een membraamdroger gebruikt toch net als een absorbtiedroger spoellucht? (Zo'n 12 procent).
Dauwpunt ligt wel lager.
Wat ik lees is het gewoon een duur filter of beter zeef met openingen van 10nm waardoor watermoleculen met een afmeting van 15nm er niet door kunnen maar gassen zoals stikstof (0,07nm) en zuurstof (0,073nm) wel.
Geen elektriciteit nodig.
Alleen goede zijn kostbaar en filter kan dichtslippen dus goede voorfiltering is zeker aan te raden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Ik lees links en rechts toch dat ze regeneratielucht gebruiken. Want eindeloos vocht opnemen, dat gebeurt niet in een filter.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 15 jun 2021 20:10 Ik lees links en rechts toch dat ze regeneratielucht gebruiken. Want eindeloos vocht opnemen, dat gebeurt niet in een filter.
Apart ik lees dat alleen bij de intelligente versies die ook een bypass hebben als de inkomende lucht droog genoeg is.
Waar dient die regeneratielucht dan voor en waar moet die vandaan komen? Bij absorptie drogers zijn er twee “vaten” hier is het echt een zeef alleen de lucht gaat er doorheen het water stroomt omlaag in een opvangreservoir net als bij een waterafscheider met automatisch afblaasventiel om het water te lozen. Als er regeneratie bij komt kijken dan zou er toch een stekker aan moeten zitten voor de sturing en er zijn mobiele versies waar de gebruiker zelf het water moet aftappen die alleen lucht in en lucht uit aansluitingen hebben.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Ze hebben een klep om het vocht af te voeren. Een absorbtiedroger heeft 2 cilinders, wisselend worden deze cilinders gebruikt zonder noemenswaardig drukverlies. Voor membraamdrogers kan je voor een optie kiezen om hem te ontwateren op een moment dat er geen lucht wordt gevraagd. (maw, de spoellucht is, tesamen met de verbruikte energie van de compressor voor de spoeling je energieverbruik)

Ik kies voor mijn toepassingen toch nog steeds voor de koeldroger. Geen inboeting in de capaciteit van de compressor en voor het droogproces en het verloop daarvan niet afhankelijk van zijn capaciteit. Ik heb een absorptiedroger gehad, deze maakte de lucht wel veel droger (ruim boven spec voor mijn toepassingen), maar verbruikte energie door de gebruikte lucht. Door de aanschaf van een luchthongerige machine moest ik wel iets anders en de compressor was net nieuw aangeschaft.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Kjelt »

Ja ik zie nu inderdaad een ander type membraandrogerdie nano buisjes hebben die wel watermoleculen doorlaten maar geen gassen. Heel apart, daar gebruiken ze inderdaad een deel van de gedroogde lucht om de watermoleculen geforceerd naar een uitgang of opvang reservoir te vervoeren.
Geen idee hoeveel % je daarbij verliest.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Kjelt »

Als je alleen voor de atc tool release en clamp ingang de lucht droog wilt houden dan zijn er ook kleinere membraanfilters te koop.
Deze bv voor 40l/min

https://nl.rs-online.com/web/p/pneumati ... s/6679309/
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door rien1959 »

De grote vraag is waar de compressor staat. In een aparte onverwarmde ruimte of in de werkplaats ? Mijn advies is om de compressor in de werkplaats te zetten en een split unit airco te plaatsen. Dan is het aangenaam werken op een constante temperatuur en lage luchtvochtigheid. Ook beter voor de machines en de compressor geeft drogere lucht. Compressoren staan vaak ergens achteraf in een vochtige koude ruimte. Het recept voor ellende !
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

Zo, inmiddels wat stappen ondernomen. Als eerste de aftapkraan van de compressor wat makkelijker bereikbaar gemaakt. Dit zit midden onder de tank en kom ik niet zo makkelijk bij. Hier dus de kraan uitgedraaid en een andere nippel met een slangetje er aan gemaakt. Kraantje aan het uiteinde van de slang en ik kan er heel makkelijk bij. Hierdoor zal ik ook wel wat vaker aftappen denk ik.

Vervolgens een oud compressortje wat ik nog had ontdaan van alle dingen die niet nodig waren en een terugslagventiel er in gezet. Hierop de voeding van de compressor gezet en de uitgang naar de ATC klep, waar ik nu ook een olievernevelaar heb tussen gezet. Hierdoor heb ik altijd de maximale druk voor de ATC beschikbaar, ook als de compressor terugloopt.
Lijkt in eerste goed te werken, alleen even afwachten of het tankje groot genoeg is.
Buffertank.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door WillyH »

Hopelijk staat die IRL ook niet zo scheef, anders gaat het even duren alvorens er water uitkomt :lol:
Op de (ex-) firma hebben ze ooit eens de aflaatkraan vervangen en daarbij niet gelet op de lengte van de nippel waardoor er steeds een halve cm water in de compressortank bleef staan. Ik neem aan dat je niet in die instinker getrapt bent ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Want in de handleiding staat dat je schone, droge lucht aan moet leveren, maar olie vervuilde lucht lijkt je persoonlijk beter?

Water uit de tank halen maakt je perslucht marginaal droger. Mag je helemaal zelf weten natuurlijk.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

Ik dacht dat met de wijziging naar een dikkere toevoer luchtslang het probleem was opgelost. Althans, zo leek het in eerste instantie wel. Maar inmiddels ben ik er achter dat het toch niet de oplossing is.

Het is telkens een beetje anders. Het ene moment lost de ATC uitstekend maar een ander moment krijg ik de toolhouder er niet goed uit. De cilinder ontkoppeld wel maar het lijkt alsof de klauwen die de Pullstud vasthouden niet ver genoeg opengaan.

Ik vrees dat ik de spindel toch moet openmaken omdat er inwendig iets los zit. Soms hoor ik ook een "rammetje" wat ik niet kan thuisbrengen. Het lijkt dus of de verbinding van de cilinderstang en de klauwen niet goed zit of zelfs los zit.

Waarschijnlijk moet ik hem toch gaan openmaken om het probleem te vinden maar ik moet daarvoor eerst de nodige moed verzamelen :roll: :roll:
Zoals jullie weten heb ik geen goede herinneringen aan een spindel met ATC :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door benkr »

Ballegooijen schreef: 07 aug 2021 19:59 Zoals jullie weten heb ik geen goede herinneringen aan een spindel met ATC :lol: :lol:
Johan, ik wil je met alle plezier van dat onding af helpen, als jij je daardoor beter voelt dan doe ik dat graag voor je.
Za; ik morgn even langskomen?
Plaats reactie