Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

cncjohn schreef: 12 jun 2021 23:02 De aantrek kracht wordt geleverd door een stapel schotel veren die rond de aantrek stang zitten
Die schotelveren zijn wel de meest reguliere methode, maar ik ben exemplaren tegengekomen die een dubbelwerkende cilinder hebben. (vreemde, nodeloos complexe constructie).

Misschien is de trekkracht van de veren te hoog afgesteld. Deze kracht wordt ingesteld met een houder/pullstud met een loadcell, zodat je de trekkracht nauwkeurig in kan stellen op specificatie. Je hebt hier de waarden van de leverancier nodig. Je kan kijken hoe ver hij nu aangedraaid zit en hem op dezelfde afstand opnieuw af te stellen als je besluit hem te demonteren. Maar haal het niet zomaar uit elkaar. Daarnaast kan het pakket schotelveren je dwarszitten bij het monteren. Wees creatief. :)
Kjelt schreef: 13 jun 2021 00:16 Hoe vaak per dag ontwater je de compressortank door hem kort af te blazen ?
Als je dit niet regelmatig doet is de perslucht zeker te vochtig. Je kunt automatische tijdinstelbare afblaasventielen kopen.
Met ontwateren ben je er niet. Een dauwpunt van <7,5 graden C red je niet door alleen af te blazen. Als je 900 liter lucht in elkaar drukt tot 100L druk je ook 9x zoveel lucht in die 100L dan dat er bij atmosferische druk inzit. Wat niet meer in de verzadigde lucht past, slaat neer in de tank.

Die specificatie duidt erop dat er oxide gevoelige onderdelen in de spindel zitten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 13 jun 2021 10:43 Met ontwateren ben je er niet. Een dauwpunt van <7,5 graden C red je niet door alleen af te blazen. Als je 900 liter lucht in elkaar drukt tot 100L druk je ook 9x zoveel lucht in die 100L dan dat er bij atmosferische druk inzit. Wat niet meer in de verzadigde lucht past, slaat neer in de tank.
Die specificatie duidt erop dat er oxide gevoelige onderdelen in de spindel zitten.
Ok makes sense.
Vind het alleen lastig om hier aan te rekenen. Als ik een online calculator pak dan vertaald het opgegeven dauwpunt bij 7 bar zich naar een atmosferisch dauwpunt van -16C.

Kijken we dan in de grafiek van de wiki hieronder, en nemen we als voorbeeld eens aan dat de temperatuur van de omgeving 20C is en dan ook even voor het gemak de temperatuur van de lucht in je tank.
Dan zou het dauwpunt op 4C moeten zitten en dat vertaald zich dan in de grafiek naar een relatieve luchtvochtigheid van rond de 36% .
Dat zou je met een absorber in de leiding kunnen halen makkelijker inderdaad een luchtdroger gebruiken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt# ... int-RH.svg
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door andrefc101 »

Goed man, staat er ook in dat Wikipedia hoe Ballegooien zijn spindel repareert?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

andrefc101 schreef: 13 jun 2021 13:37 Goed man, staat er ook in dat Wikipedia hoe Ballegooien zijn spindel repareert?
Nou, hij is gelukkig niet defect maar de vraag was of er onderhoud nodig is. Ik zit nu in een soort draaikolk en probeer mezelf daar uit te redden :oops: :lol: :shock:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door rien1959 »

Als het eerst altijd werkte en nu niet, ondanks gelijke druk, dan is er waarschijnlijk ergens corrosie in het systeem. Tijdje geleden nog een Taiwanese spindel onder handen gehad met gelijkwaardige problemen. Trekkracht van verenpakket was gemeten en op normaal niveau. De spindel had een gecombineerd pneumatisch/hydraulisch systeem ingebouwd. Bleek de (stalen) cilinderwand zeer sterk geoxideerd waardoor de O-ring van de zuiger niet lekker meer wilde bewegen. Cilinder uitgedraaid en overmaatse O-ring geplaatst inclusief veel vet. Probleem opgelost. Op mijn vraag hoe vaak hij zijn compressor liet leeglopen, om de condens te verwijderen, kreeg ik een verbaasd gezicht als antwoord....... :oops: De spindellagers waren ook kapot omdat daar condenswater in liep. Grapje van 1000 euro aan lagers en dan mijn arbeid nog. Laatst zelfs twee spindels voor hem gereviseerd. Kapotte lagers bij één spindel omdat die Taiwanezen vergeten waren er vet in te doen ........
Laatst gewijzigd door rien1959 op 13 jun 2021 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

Ja, de compressor tap ik eerlijk gezegd ook niet zo heel vaak af. Ik zou dat best wel wat vaker kunnen doen :idea:
Ik heb wel 2 waterafscheiders er tussen zitten, 1 op de compressor zelf en 1 op de ingang van de machine. Die tap ik wel regelmatig af.
Misschien dat een beetje olie in de cilinder dan toch wel een beetje wil helpen om de cilinder goed gangbaar te maken/houden?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door andrefc101 »

Tja, ik denk dat wat olie wellicht beter is dan water ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Dit heeft potentie de geschiedenis in te gaan als de tweede spindel die teleur gaat aan goedbedoelde adviezen op dit forum.

Misschien alvast een steunfonds oprichten.

Of is het te vroeg voor grappen?
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door rien1959 »

Ballegooijen schreef: 13 jun 2021 16:25 Misschien dat een beetje olie in de cilinder dan toch wel een beetje wil helpen om de cilinder goed gangbaar te maken/houden?
Olie kan geen kwaad, al heb ik de ervaring dat je beter even alles uit elkaar haalt. Cilinder inspecteren en eventueel glad maken en de zuiger met lagervet er in schuiven.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

Misschien alvast een steunfonds oprichten.
Best een goed idee eigenlijk :lol:
Of is het te vroeg voor grappen?
Ik kan wel een stootje hebben hoor René. :| :|
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door WillyH »

Een waterafscheider is niet voldoende, je hebt een luchtdroger nodig.
https://www.atlascopco.com/nl-be/compre ... ng-a-dryer
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door motormuis »

https://www.pneuparts.com/nl/group/membraandrogers

Johan is dit geen oplossing voor jou
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

motormuis schreef: 15 jun 2021 13:54 https://www.pneuparts.com/nl/group/membraandrogers

Johan is dit geen oplossing voor jou
Nou, dat is niet echt een goedkope oplossing Hans :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie