Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

De onderwerptitel zegt het al.
Ik krijg de laatste tijd de toolhouders steeds lastiger uit de ATC. Als ik de druk er op zet dan moet ik met een kunststof hamer de toolholder een tikje geven alvorens hij los komt.

Ook het inzetten gaat lastiger. Ik heb het idee dat ik meer luchtdruk nodig heb om de klem te openen. Dit is lastig. Zodra de compressor op druk is gaat het prima maar als het iets minder is lukt het niet meer. Ik moet dan eerst lucht weg laten lopen zodat de compressor weer aanslaat en dan gaat het weer goed. Nu kan ik daar wel een buffertankje met terugslagklep tussenzetten zodat ik altijd de maximale druk op de ATC heb.

Maar door dat de onhebbelijkheden zich nu voordoen vroeg ik mij af af er onderhoud aan moet worden gepleegd en zo ja, wat dan. Wellicht kan iemand hier iets over roepen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

of de compressor? :lol:
Zie je ook iets aan de houders?
Conus goed schoonmaken met een vilten stop, die daar speciaal voor zijn. (met blazen maak je geen dingen schoon, komt het vuil alleen maar dieper)
Wat is de specifikatie van de ATC bij welke druk die los moet komen.
Zou er vocht in gekomen kunnen zijn door de perslucht?
Daardoor wat stroevere wand en de zuiger wat kracht kwijtraakt door meer wrijving. (en zul je ooit ook wel lucht op gaan verliezen)

Temperatuur wil ook nog wel eens verschillende effecten geven.
Frezen (opwarmen) laten zitten tot morgen en dan is de boel koud, dan zal ie er wel lastig uitgaan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gerarr12
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 aug 2018 17:21

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Gerarr12 »

Zelfde probleem ook weleens gehad met open en dicht doen van spantang op perslucht van een Weiler draaibankje. Probleem zat er in dat de lucht het mechanisme te droog of te vochtig maakt. Wd40 in je luchtslang spuiten helpt. Nog beter een olievernevelaar en waterafscheider tussen compressor en je atc plaatsen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 15:41 Temperatuur wil ook nog wel eens verschillende effecten geven.
Frezen (opwarmen) laten zitten tot morgen en dan is de boel koud, dan zal ie er wel lastig uitgaan.
Herkenbaar.. eerste Toolchange van de dag wilde op de Bridgeport-van-de-zaak nog wel eens een Flink klap geven. zeker als het gereedschap in de spindel de vorige dag flink belast was..
Gerarr12 schreef: 12 jun 2021 16:24 Wd40 in je luchtslang spuiten helpt. Nog beter een olievernevelaar en waterafscheider tussen compressor en je atc plaatsen.
Eh.. WD 40?.. van alle misbruik van dit goedje vind ik dit nog wel de ergste.. , je tweede suggestie is feitelijk gewoon Bittere noodzaak!.. die Combinatie "Vochtafscheider+Olienevelaar" noemt men ook wel een luchtbehandlings eenheid.
Voor luchtspuitjes is het niet erg als er wat vocht in de lucht achterblijft, voor verfspuiten.. nee.. die moeten echt droge lucht hebben.. maar geen Olie.. (tenzij je Olieverf spuit :lol: ).

Kortom.. een goede perslucht installatie is wel zo fijn voor je werkplaats, Lucht voor de luchtspuitjes, die kan gewoon zo uit de tank, voor een verfspuit moet 't eerst door de vochtafscheider, en voor machines, cilinders en andere pneumatische zaken, moet ie ook nog door een olienevelaar.

bij de meeste machines zitten de vochtafscheider en de olienevelaar achterop de machine gebouwd.
de Voornoemde Bridgeport-van-de-zaak had achterop een luchtkraantje, met daarachter direct die behandelingseenheid..
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

of de compressor? :lol:
Die is onderhoudsvrij en maar 1 jaar oud.
Wat is de specifikatie van de ATC bij welke druk die los moet komen.
0.6 Mpa, dat is dus op zich niet zo heel veel.
Conus goed schoonmaken met een vilten stop, die daar speciaal voor zijn.
Die zal ik dan eens bestellen.
Zou er vocht in gekomen kunnen zijn door de perslucht?
Daardoor wat stroevere wand en de zuiger wat kracht kwijtraakt door meer wrijving. (en zul je ooit ook wel lucht op gaan verliezen)
Dat zou best wel kunnen. Er zitten wel waterafscheiders tussen maar een beetje condens heb je zo in de leidingen.
Kortom.. een goede perslucht installatie is wel zo fijn voor je werkplaats,
Ik denk dat ik er een tankje tussen ga zetten met daarop een olievernevelaar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jun 2021 15:41 (met blazen maak je geen dingen schoon, komt het vuil alleen maar dieper)
Dat ligt er maar aan welke kant je op blaast. In de HSD spindels staat een constante overdruk. Deze wordt dus bij iedere toolwissel schoongeblazen.
En bij dit soort gereedschap (atc spindels) kan een luchtdroger ook geen kwaad. Vochtige lucht is killing in deze gereedschappen!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Geen olievernevelaar gebruiken. Mag meestal juist niet bij een ATC. Droge, schone, olie en stofvrije lucht moet er naartoe. Ik gebruik altijd gefilterde en gedroogde lucht op mijn spindel.

Zit de houder vast in de spindelneus of blijft de vork hangen en komt de conus wel los?

Als je een koude houder in een warme spindel zet dan kunnen ze muurvast gaan zitten. Ik warm in de winter, na een koud weekend in de hal, de houders op voordat ik ze in de spindel plaats.

En altijd een warmup routine gebruiken om de spindel warm te draaien.

Misschien is de druk op je trekstang te hoog.

Niet boven de voorgeschreven druk werken

Hoe ziet de schacht van je houders eruit? Zitten daar krasjes op?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

3) Compressed gas quality requirements
The quality requirement of gas which is used in gas seals:
Oil content: ﹤0.01mg/m³
Solid particle: ﹤5μ m
Pressure dew point: ﹤7.5℃(0.7MPa)


Dit is wat in de handleiding staat. Het gaat dus idd om zeer weinig olie wat in de lucht mag zitten.
Zit de houder vast in de spindelneus of blijft de vork hangen en komt de conus wel los?
Eigenlijk zijn het 2 verschillende dingen. 1. Als ik de tool wil verwijderen zit de conus het strak. Een tikje op de kraag en hij schiet los. Aan de conussen zie ik geen beschadigingen en ze zijn ook schoon.
2. Als ik een nieuwe houder wil plaatsen is de druk van 6 bar (staat op 8) niet voldoende om de klauw te openen en de conus er in te schuiven. Als de compressor net is afgeslagen bij 9bar kan ik de houder wel plaatsen.

Ik hoor tijdens het draaien van de spindel soms ook een licht rammeltje, net of er iets los zit binnenin. Maar ik heb hem nog niet open durven maken :oops:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door serum »

Dat is inderdaad schone, gedroogde en olievrije lucht. dauwpunt onder de 7,5 graden, dat red je niet zonder een luchtdroger.

Het kan zijn dat je iets defect hebt gemaakt door hem op een te hoge druk aan te sluiten of dat er iets geoxideerd is binnenin de cilinder dat het openen bemoeilijkt. tussen 6 en 9 bar zit op een cilinder van 7cm toch 1500N aan drukverschil. Die druk wordt niet voor niets voorgeschreven.

Er bestaan ook spindels die een dubbelwerkende cilinder hebben voor het uitstoten en aantrekken van de trekstang. Misschien dat de jouwe op 9 bar aangetrokken, niet met 6 bar wil lossen.

Warm voor de aardigheid je houder eens op voordat je hem plaatst. Je plaatst een koude houder in een reeds uitgezette/warme buitenmantel. Daardoor past de houder er dieper in dan hij zou moeten. Maar dan warmt de conus ook op en dan zet hij zichzelf vast.
cncjohn
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 sep 2014 19:51
Locatie: schijf
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door cncjohn »

De aantrek kracht wordt geleverd door een stapel schotel veren die rond de aantrek stang zitten
Bij een wissel moet de lucht cilinder dit veren pakket samen drukken
Door vocht kan er corrosie onstaan op de trekstang waardoor de schotel veren niet meer soepel glijden en uiteindelijk inlopen in de trekstang hierdoor wordt de slag beperkt en lost het gereedschap uiteindelijk niet meer
Door de trekstang op te schonen en evt de schotel veren te vernieuwen is het probleem weer verholpen
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Ballegooijen »

Door de trekstang op te schonen en evt de schotel veren te vernieuwen is het probleem weer verholpen
Tja, maar ik durf het eigenlijk niet uit elkaar te halen zonder tekening.
Ik zal de leverancier eens mailen of ze een tekening op willen sturen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met alleen een tekening kom je er ook niet.. je moet de trekkracht ook kunnen meten.. 'k heb een vergelijkbaar probleem gehad met de Bridgeport-van-de-zaak.. onze afdeling machinebouw had ook de spindel uiteen genomen, alles schoongemaakt en keurig weer in elkaar gezet.. maar als de spanning op het verenpakket niet goed is.. heb je een probleem.. of het zit te los.. of het zit te vast..
er is toen een monteur bij geweest en die had een Meetapparaatje op een Iso 40 houder, die ging in de spindel, en hij kon de kracht aflezen.. die stond niet goed.. dat heeft ie opnieuw afgesteld en toen werkte alles weer naar behoren..

Als je de aantrekkracht niet kan meten.. afblijven..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door Kjelt »

Hoe vaak per dag ontwater je de compressortank door hem kort af te blazen ?
Als je dit niet regelmatig doet is de perslucht zeker te vochtig. Je kunt automatische tijdinstelbare afblaasventielen kopen.

Ik zou even experimenteren met een aparte drukregelaar eerst op 0,6MPa zetten en zonder toolholder de gripper in de spindel bekijken. Dan kun je ook de conuswand inspecteren of deze mooi schoon is. Als de gripper bij die 0,6MPa niet lost/opent dan iets verhogen tot 0,7MPa maar dan moet ie toch echt activeren.
Check het ook even vlak bij de spindelaansluiting het kan zijn dat je toevoerslang misschien te lang of dun is , knikje heeft of vervuiling in ventielklep ? Dit kun je makkelijk controleren met een manometer op een t-stukje vlakbij de spindel aansluiting.
Dan zie je de echte druk op de juiste plek.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Heeft een BT30 ATC onderhoud nodig?

Bericht door andrefc101 »

Anders kom je ff langs mij met dat ding, slopen we hem samen uit elkaar….
Plaats reactie