Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jelman
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2021 11:59

Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Bericht door Jelman »

Sinds twee maand ben ik in het bezit van een CNC 3018 Frees/Laser combinatie. En ik dacht dat ik de boel enigszins onder de knie zou hebben. Maar wat blijkt sinds twee dagen gebeurt het volgende: Nadat ik in CANDLE de frees actie in gang zet door te drukken op "Send" beweegt de Z as naar boven tot aan de eindschakelaar en verder niets. In zekere zin lijkt dit logisch, maar voorheen was het, naar ik meen, zo dat na de start de frees enkele mm werd opgetild (veiligheid) {Lijkt me} en daarna begon hij met frezen.
Hopelijk is er iemand die me kan uitleggen wat ik zou moeten veranderen zodat de frees geen 40mm ophoog komt (en vervolgens stopt in de eindsensor).

Uit boven staande is vast wel duidelijk geworden dat ik een beginner ben, zowel op het gebied van de CNC machine als in het CAM stuk van Fusion 360.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Bericht door Goudgele »

Zou je het eerste deel van je Gcode eens kunnen posten? Dan kunnen we meekijken waar het mis loopt en wat je hier aan kan doen!
Het lijkt me dat je die veilige Z hoogte (clearance height in Fusion) te hoog hebt ingesteld, waardoor de switch geraakt wordt en je machine stopt, maar die code zou helpen bij het vaststellen van het probleem.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Bericht door Ballegooijen »

Mogelijk wacht hij op een toolwissel of bevestiging?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Bericht door hobbycnc23 »

Als je de machine naar zijn “ home” positie dirigeert, gaat het dan wel goed? Dus buiten het geladen programma om?
Jelman
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2021 11:59

Re: Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Bericht door Jelman »

Dank voor jullie snelle reactie.
Het vreemde is dat het ook gebeurd met eerder gemaakte producten (die toen wel goed gingen). En zoals gezegd ik ben nogal g\beginned, In fusion zou ik wel iets foud kunnen hebben gedaan, maar a.d.h. van een Youtube uitleg heb ik stap voor stap een 3D bewqeking ingegeven die daarna goed werkte en nu niet meer. Dus het lijkt er (M.I.) op dat er in Candle een code staat die "vreemd gedrag" veroorzaakt (kmot ongetwijfeld doordat ik iets fout heb gedaan.
Ik zal kijken of ik het eerste deel van de Gcode kan posten(morgen).

Wordt vervolgd!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Bericht door Kars-cnc »

Als een G-code file die eerder goed ging nu dit probleem geeft weet je dus dat het komt door iets wat in je machine veranderd is.
Jelman
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 jun 2021 11:59

Re: Beginners Probleem CNC 3018/Fusion 360

Bericht door Jelman »

Inmiddels zijn we een dag verder en ik kan melden dat het geheel weer werkt naar behoren. Maar wat is er gebeurd:
De laatste twee weken heb ik vooral veel leermomenten gehad met "Laser GRBL". Ook hier was het probleem dat het in het geheel niet werkte. De reden hiervan bleek na veel zoekwerk dat ik $30 had gewijzigd. Zoals bekend wordt $30 gebruikt om de "Max Spindle Speed" in te stellen (jullie vast wel bekend). Dit had ik in een eerdere CANDLE Sessie verhoogd naar 12000. Nadat ik dit had terug gezet naar 1000 (In Laser GRBL) werkte de laser weer als vanouds. Maar nu ik weer wilde frezen was (om de nog steeds onduidelijke reden) hierdoor CANDLE volledig van slag. Dus na dit hersteld te hebben, had ik weer de controle. De boel heeft de hele dag goed gedraaid.

Mannen nogmaals hartelijk dank voor jullie snelle support .
Plaats reactie