Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door maartenvd84 »

Als ik dit zo lees heb je niets aan zon hbm ding. Jij hebt een hogere onderdruk nodig, zon Festo ding moet t doen.
Blij dat ik het dan toch gevraagd heb vooralleer te gaan kopen. Bedankt!
Ik heb op de zaak een Lavor Windy 365 stofzuiger, die heeft 3 dezelfde motoren die in de festool zitten, heb er een 50mm slang op gemaakt met een 60L conisch cycloonvat. (conisch is handig bij het legen van het vat)
Cool! 3x zoveel power. Dat moet inderdaad wel iets doen ... met je electriciteitsrekening. Nee serieus, da's wel een ferm stofzuigertje (voor een nog OK prijsje). Heb je een foto van die setup? (Ben niet goed mee wat je bedoeld met conisch cycloonvat. Ik dacht dat zo'n cycloon altijd een conische vorm had.

Edit 2021/06/30 18:56: die Lavor Windy lijkt volgens de specs wel minder 'onderdruk' te genereren.
- 24000 Pa (CTL26E)
- 220 mbar/2200mm (Lavor Windy) -->da's 22000 Pa ?
Gelijkaardige vaststelling voor
195 l/s (CTL26E)
3900 l/min (Lavor Windy) --> da's 65l/s ??


Waar gaat het fout? 3 keer meer vermogen, en toch 'mindere' cijfers?
Geen idee of je een 3d printertje hebt.
Oh yes! :P (gebruik om onderdelen voor mijn DIY CNC mee te bouwen; kan je gelijk voorstellen wat voor een patsercncding dat is. :lol: . Trouwens, machtige machine in je filmpje!!!
De festool stofzuiger moet het van een relatief kleine spleet hebben, om zo een hoge luchtsnelheid te krijgen.
Good to know!
Dit is de kleine festool (met dunne slang) ik heb er een duct voor geprint die op de freesspindel geschoven wordt.
Moet zelf nog ééntje ontwerpen voor mijn nieuwe Z-as, dus mocht je daar een close-up foto van hebben (of STL) zou dat supergoede inspiratie zijn om van te starten.
Zoals reeds gezegd: wow!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door serum »

Je maakt een vergissing, je hebt een getallendans gedaan.

CTL26 doet 65L/s en de Windy 365 doet 195L/s. Precies andersom dus. En 3x 65=195.

met 2 motoren actief zuigt ie beduidend harder dan onze ctl 26, ctl mini of midi.

Die onderdruk; ik heb gemeten aan de festool, maar ik meet geen -240mbar op de festool. Weet niet waar ze die waarde vandaan toveren. Die Windy heb ik nooit gemeten.

https://www.vatenonline.nl/a-40767161/d ... escription

Dat vat gebruik ik. Met daarop een DN50 cycloon filter.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door benkr »

Mocht er interesse voor zijn, bij mij in de schrootbak liggen met regelmaat ik denk 25 liter verfblikken met deksel en klemring, lijkt me best wel bruikbaar voor een cycloon afzuiging te maken. Mocht je interesse hebben laat maar weten, ik weet dat er momenteel enkele in liggen. Ik heb er in de schuur eentje in gebruik als vuilnisbak, ook handig.
Plaats reactie