Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door maartenvd84 »

Hallo,

Mijn longen zijn me dierbaar, alsook een ietwat propere werkplaats/cnc machine.
In het begin dacht ik dat ik wegkwam met mijn mobiele stofzuiger (Festool CTL26E) ... maar da's duidelijk geen succes.
Vandaar dat ik graag eens wou weten welke koopmachines jullie zouden adviseren.

Vereisten:
- 230V
- kan omgaan met 'normaal' MDF verspaanwerk op de CNC
- kan omgaan met mijn tafelcirkelzaag, kolomboor ... Zeg maar het gewone werk.
- moet maar één toestel per keer kunnen bedienen; ik zit er niet mee om slangen te versteken. 2 slangen zou ideaal zijn echter.
- maximale lengte van toestel naar stofzuiger 8m; gemiddeld 5m.
- microfilter
- niet te dure supplies en makkelijk te verkrijgen
- [edit] eenvoudig onderhoud
- liever overkill dan ondermaats; éénmalig investeren
- hobbymatig gebruik (+-5 uren draaien per week), vooral hout en plastic. Soms alu.
- werkplaats: soms tot 85% relative vochtigheid (gemiddeld 65%) (risico op roest/slechte werking?)
- budget €500-€1500

Ik ga meestal bij HBM even kijken om inspratie op te doen wat er zoals bestaat. Deze https://www.hbm-machines.com/producten/ ... nstallatie leek me gevoelsmatig wat te hebben, maar of het effectief wat is weet ik simpelweg niet.

Welke ervaringen hebben jullie?

Alvast bedankt!
Maarten
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door kawarider »

Dag Maarten, wij maken afzuiginstallaties voor de houtindustrie. Ons kleinste model is 160 mm en kost een twee a drie keer je budget. En dan zijn we de goedkoopste. Beetje aan de krappe kant dus om het goed te doen. En dan krijg je nog het leidingwerk. Maar goed, geef eens wat foto s van je machines. Een festo machine is soms heel goed voor een afkortzaag bijvoorbeeld.
Die HBM is een zogenaamd overdruk geval. Dit principe bouw ik al bijna 15 jaar niet meer. Al het materiaal gaat door de waaier, dus herrie en kans op vonkvorming. I.v.m Atex en arbo kunnen deze eigenlijk niet meer. Niet brandveilig en filtermateriaal kun je beter als zakdoek gebruiken. En dan zijn ze nog wel ergens gratis of voor 100 euro te vinden.
Dus ja, hoe belangrijk is je gezondheid?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door serum »

Hangt allemaal erg af van de diamater van de afzuiging. Alles onder de 50mm wil je een conventionele stofzuigmotor achtige oplossing hebben. Die leveren nog een flinke onderdruk/debiet bij dergelijk formaat slangen. Dat model van HBM moet je eigenlijk niet gebruiken onder de ~65mm aan slangdiameter, omdat je dan te weinig debiet overhoud. (ze leveren nagenoeg geen onderdruk).

Die CTL26 of CTL mini/midi werken perfect met een 50mm slang. Ik gebruik deze ctl mini en midi ook met 50mm slang en met 1 motor leveren ze een hoog vacuum en een flinke luchtstroom. Ik weet niet of je daar al eens mee hebt getest, grotere diameter slang? (de ctl mini/midi en de CTL26 gebruiken dezelfde Domel motor)

Ik gebruik op mijn kleine cnc machine een CTL mini of midi, met 50mm slang en 50mm voorafscheider (cycloon). Dat werkt perfect en de zuigkracht is enorm. met name bij het slotten werkt het goed. Bij het losfrezen (adaptief) van de onderdelen, ontkom je niet aan 125-160mm slang met een flinke afzuiging erachter.

Dit gebruik ik op de grote machine (160mm) maar dat zuigt minder goed af dan de CTL met de 50mm slang. het valt en staat tussen een optimale verhouding van onderdruk en debiet. Die grote ventilatorwielen leveren wel debiet (dikke diameter slang) maar totaal geen onderdruk. Dus knijp je hem (kleine slang) dan houd je een verwaarloosbaar stukje debiet over.
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door maartenvd84 »

Niet brandveilig en filtermateriaal kun je beter als zakdoek gebruiken. En dan zijn ze nog wel ergens gratis of voor 100 euro te vinden.
Dus ja, hoe belangrijk is je gezondheid?
Bedankt voor je inzicht! Best ontnuchterend als je het zo leest :shock:
Ergens had ik toch gehoopt dat er een middenweg was die acceptabel is voor hobbygebruik, zonder 3-4K neer te tellen. Uiteraard snap ik dat iemand die de professionele markt bedient geen concessies kan/mag maken op veiligheid.
Hangt allemaal erg af van de diamater van de afzuiging.
Momenteel is er helemaal niets, buiten de 38mm slang van de stofzuiger. Dus ik kan alle richtingen uitgaan.
Ik gebruik op mijn kleine cnc machine een CTL mini of midi, met 50mm slang en 50mm voorafscheider (cycloon). Dat werkt perfect en de zuigkracht is enorm.
Da's goed om weten. Misschien moet ik dan die 38mm slang vervangen door een groter model. Cycloon had ik al over getwijfeld om aan te schaffen, maar wou eerst eens dieper graven in een 'vast systeem'.
het valt en staat tussen een optimale verhouding van onderdruk en debiet.
Overdruk en onderdruk ... Ik zal het precies even wat huiswerk moeten maken om het beter te begrijpen wat je nodig hebt in welke gevallen.

Is duidelijke complexe materie. Bedankt!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door Kjelt »

maartenvd84 schreef: 27 jun 2021 15:38 Overdruk en onderdruk ... Ik zal het precies even wat huiswerk moeten maken om het beter te begrijpen wat je nodig hebt in welke gevallen.

Is duidelijke complexe materie. Bedankt!
Wist ik ook niet maar staat hier vrij duidelijk uitgelegd:

http://www.arbocatalogus-timmerindustri ... index.html
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door maartenvd84 »

Inderdaad, en dat op een enkel A4'tje :lol: .
Thx!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door kawarider »

Momenteel is er helemaal niets, buiten de 38mm slang van de stofzuiger. Dus ik kan alle richtingen uitgaan.
Je hebt nu toch al machines? Zet hier eens een paar foto s op. Dat praat wat makkelijk.

Goed A4 tje inderdaad. Onderdruk is the way to go , kost wel wat. Als tussenoplossing kun je een cycloon voor de afzuiger zetten. Dat scheelt al een hoop troep. Kost je wel druk en debiet. Bij een festo niet zo erg, bij een medium afzuiger kan t wel eens teveel worden.

Serum heeft t goed weergegeven.

Maar het begint natuurlijk bij je machines. Daar volgt een afzuigert op, niet andersom.
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door maartenvd84 »

Je hebt nu toch al machines? Zet hier eens een paar foto s op. Dat praat wat makkelijk.
De werkplaats/garage is even een 'stort' waardoor meeste toestellen opgeborgen staan. Concreet gaat het over deze zaken van 'groot' naar klein:
  • DeWalt DWE7492 tafelzaag 250mm ---> Deze heeft een afschuwelijke stofafzuiging...
  • DeWalt DWS780 afkortzaag 305mm
  • Festool TS55 REBQ invalcirkelzaag ---> Werkt goed icm CTL26E
  • HBM kolomboormachine (zonder dustport)
  • DIY 400x500mm CNC machine met Makita rt0700c router- Welke vervangen zal worden door de opensource variant uit dit forum. Ooit. Dromen :-)
  • Bosch pof 1400 bovenfrees
  • Bosch PST 650 decoupeerzag
  • Makita BO3711 vlakschuurmachine
  • MAKITA BO5031K excenterschuurmachine
Denk dat dat zo mijn grootste stofmakers zijn...
Allemaal 'mobiele' toestellen, op de CNC na.
Als tussenoplossing kun je een cycloon voor de afzuiger zetten.
Als ik het goed snap is die CTL26E ook een onderdruk ding, correct? Maar dan uiteraard eentje met weinig volume, maar wél met 'deftige' filters (potentieel beter dan die HBM die ik eerder voorstelde?).
Misschien moet ik inderdaad eerst eens een cycloon verbinden; had zo al eens gekeken naar een website die precies alleen dat verkoopt (in verschillende formaten).
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door hainjedaf »

Ik heb hier nog een metalen cycloon staan.
Moet nog een emmer onder en klaar.

Interesse?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
maartenvd84
Berichten: 50
Lid geworden op: 10 nov 2013 17:05
Locatie: Oost-Vlaanderen, België

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door maartenvd84 »

Ging sowieso eentje van plastic nemen omwille van eerder vernoemde luchtvochtigheid (al zal eentje uit metaal vermoedelijk wel duurzamer zijn). Toch bedankt!
Maarten
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door benkr »

hainjedaf schreef: 28 jun 2021 19:06 Ik heb hier nog een metalen cycloon staan.
Moet nog een emmer onder en klaar.

Interesse?
Breng maar mee naar de Brabantdag, is wellicht wel een gegadigde voor.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door hainjedaf »

Doe ik.
Ding is gepoedercoat dus ik neem aan dat roest niet echt een
Probleem is
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door kawarider »

maartenvd84 schreef: 28 jun 2021 18:55
Je hebt nu toch al machines? Zet hier eens een paar foto s op. Dat praat wat makkelijk.
De werkplaats/garage is even een 'stort' waardoor meeste toestellen opgeborgen staan. Concreet gaat het over deze zaken van 'groot' naar klein:
  • DeWalt DWE7492 tafelzaag 250mm ---> Deze heeft een afschuwelijke stofafzuiging...
  • DeWalt DWS780 afkortzaag 305mm
  • Festool TS55 REBQ invalcirkelzaag ---> Werkt goed icm CTL26E
  • HBM kolomboormachine (zonder dustport)
  • DIY 400x500mm CNC machine met Makita rt0700c router- Welke vervangen zal worden door de opensource variant uit dit forum. Ooit. Dromen :-)
  • Bosch pof 1400 bovenfrees
  • Bosch PST 650 decoupeerzag
  • Makita BO3711 vlakschuurmachine
  • MAKITA BO5031K excenterschuurmachine
Denk dat dat zo mijn grootste stofmakers zijn...
Allemaal 'mobiele' toestellen, op de CNC na.
Als tussenoplossing kun je een cycloon voor de afzuiger zetten.
Als ik het goed snap is die CTL26E ook een onderdruk ding, correct? Maar dan uiteraard eentje met weinig volume, maar wél met 'deftige' filters (potentieel beter dan die HBM die ik eerder voorstelde?).
Misschien moet ik inderdaad eerst eens een cycloon verbinden; had zo al eens gekeken naar een website die precies alleen dat verkoopt (in verschillende formaten).

Als ik dit zo lees heb je niets aan zon hbm ding. Jij hebt een hogere onderdruk nodig, zon Festo ding moet t doen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies vaste stofafzuiginstallatie met microfilters

Bericht door serum »

Ik heb op de zaak een Lavor Windy 365 stofzuiger, die heeft 3 dezelfde motoren die in de festool zitten, heb er een 50mm slang op gemaakt met een 60L conisch cycloonvat. (conisch is handig bij het legen van het vat) Meestal gebruik ik 2 v/d 3 motoren en dat is al meer dan voldoende zuigkracht. Ik gebruik die zuiger o.a. om het freesbed schoon te zuigen na het frezen. Vooral MDF expandeert flink, dus daar heb je veel spanen van. (zeker bij 40mm plaat met een 12mm frees) Heb er totaal 20M slang aan zitten en dat is ideaal voor in de werkplaats om de vloer schoon te zuigen.

Geen idee of je een 3d printertje hebt, maar daar kan je goede ducts mee maken. De festool stofzuiger moet het van een relatief kleine spleet hebben, om zo een hoge luchtsnelheid te krijgen. Die HBM heeft bij een dikke buis (100-125mm) wel een redelijke luchtsnelheid, maar knijp je hem enigszins, dan keldert je debiet he-le-maal in.

Dit is de kleine festool (met dunne slang) ik heb er een duct voor geprint die op de freesspindel geschoven wordt. Je hoort de herrie van de afzuigende lucht, er zit een paar cm2 aan doorgang tussen het materiaal en de afzuiging. Door die hoge luchtsnelheid is de afzuiging optimaal.

https://photos.app.goo.gl/1RU5v9AYwmuvxagL9
Plaats reactie