Machine speling Fusion 360

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Haddock
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2021 20:59

Machine speling Fusion 360

Bericht door Haddock »

Ik heb een CNC freesmachientje gebouwd. Het hart is een Dremel. De x, y-en z as worden aangedreven middels een schroef/moer construktie met natuurlijk de nodige speling. Is er een aanbeveling voor een Fusion 360 machine en hoe compenseer ik de speling?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Machine speling Fusion 360

Bericht door Goudgele »

Wat bedoel je met een 'fusion 360 machine?'

In fusion 360 kan je de Gcode genereren en exporteren. Afhankelijk van de besturing die je machine gebruikt, kun je de backlash ingeven, zodat deze gecompenseerd kan worden. Dit is echter niet altijd mogelijk.

Je kan het probleem ook bij de bron aanpakken door anti backlash moeren of andere constructies te maken die de speling zo veel mogelijk wegnemen/verminderen.

Is het toevallig de Dremel CNC van Nikodem Bartnik? In dat geval zijn er wel remixes te vinden van de 3d prints, waardoor je makkelijker zo'n anti backlash moer kan toepassen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Machine speling Fusion 360

Bericht door Ballegooijen »

Ik snap van de vraag ook helemaal niets :shock: "Het hart van de machine is een Dremel" schijf je maar normaal is het hart van de cnc machine de besturing.

Probeer dus even wat duidelijker te zijn met wat je bedoeld en wat je wilt weten. Plaats er ook wat foto's bij. Dan krijg je vaker en beter advies denk ik.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machine speling Fusion 360

Bericht door Kars-cnc »

Ballegooijen schreef: 06 jul 2021 21:37 Het hart van de machine is een Dremel" schijf je maar normaal is het hart van de cnc machine de besturing
Nooow, zo gek vind ik het nog niet om de spindel het hart van de machine te noemen. De besturing is/zijn volgens mij de hersenen :mrgreen:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3078
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Machine speling Fusion 360

Bericht door hfjbuis »

Haddock schreef: 06 jul 2021 20:54 De x, y-en z as worden aangedreven middels een schroef/moer constructie met natuurlijk de nodige speling. I hoe compenseer ik de speling?
Ik ga er van uit dat je schroefdraadspindels gebruikt. Met een veer en een extra moer kun je die spelingsvrij maken, zolang de belasting op de spindel kleiner is dan de veerkracht. Compenseren voor speling kan ook in software (backlash compensatie) maar aan de bron aanpakken werkt gemakkelijker.
https://www.bitsandparts.nl/Leadscrew-S ... 8-p1905229
Haddock schreef: 06 jul 2021 20:54 Is er een aanbeveling voor een Fusion 360 machine
Ik denk dat je bedoeld "welke cam processor" te gebruiken. Dat is afhankelijk van het type controller dat je gebruikt. Gezien je aanpak verwacht ik dat je een controller voor Mach3, Linux of Grbl gebruikt, maar dat kan ook heel wat anders zijn.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie