Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Jantje2k
Jij wilde toch ook de Frees ombouwen zoals Goudgele bij mij gedaan heeft.

Als je het wil bekijken ben je welkom. Altijd handig als je ziet hoe een ander het gedaan heeft.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Zo hier de testjes van vandaag. Waar het pijltje bij staat is de beste tot nu toe. Deze is al wel doorgefreest maar zit nog met de tapjes vast. Het was een heel gedoe om het voor elkaar te krijgen. Maar wel leuk om te doen.
Ga nu maar eens iets verder en ga een wand tekenen van een huisje. Ook weer om te leren hoe ik dat het beste kan doen.
Ik denk maar 1 raam en 1 deur.
IMG_9398.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk aan.. stapje voor stapje kom je er wel..

'k had zelf de "Mazzel" dat ik al een paar jaar achter een grote Bridgeport CNC Freesbank stond, toen ik de mijne bouwde (middels voornoemde Bridgeport)

't enige was..ik was dus gewend om alles in Heidenhain taal te programmeren, en mijn eigen freesbankje, verstond alleen ISO, dus moest ik ISO code gaan Leren.. als dat nou alles is? :lol:
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Jantje2k »

wimfreest schreef: 28 jul 2021 11:05 Jantje2k
Jij wilde toch ook de Frees ombouwen zoals Goudgele bij mij gedaan heeft.

Als je het wil bekijken ben je welkom. Altijd handig als je ziet hoe een ander het gedaan heeft.
Ja, het staat nog wel op m'n lijstje om dat ooit nog een keer te gaan doen, echter wil ik eerst m'n huidige freesmachine af gaan bouwen :lol: Daar ben ik de komende maand(en) nog wel zoet mee
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Jantje2k schreef: 28 jul 2021 13:44 Ja, het staat nog wel op m'n lijstje om dat ooit nog een keer te gaan doen, echter wil ik eerst m'n huidige freesmachine af gaan bouwen :lol: Daar ben ik de komende maand(en) nog wel zoet mee
Maakt niet uit, je bent altijd welkom hoor.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Hier mijn volgende test, voor de huisjes die ik voor de spoorbaan of Gravitraxbaan wil maken.

Hier en daar zijn er splinters af, dat moet ik nog zien te voorkomen. De franjes die er aan zitten kan ik wel wegschuren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Jantje2k »

wimfreest schreef: 28 jul 2021 16:40
Jantje2k schreef: 28 jul 2021 13:44 Ja, het staat nog wel op m'n lijstje om dat ooit nog een keer te gaan doen, echter wil ik eerst m'n huidige freesmachine af gaan bouwen :lol: Daar ben ik de komende maand(en) nog wel zoet mee
Maakt niet uit, je bent altijd welkom hoor.
Ik ga het in ieder geval in gedachte houden haha. Dankjewel!
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Vandaag een boek besteld. Kan ik morgen gericht beginnen met ontwerpen.

Fusion 360
Basisboek 2021
Ronald Boeklagen
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Is er een mogelijkheid bij deze 3040 Frees om het blad evenwijdig aan de X as te zetten.
Nu ben ik aan de linkerkant al door het hout heen terwijl aan de rechterkant nog bijna 1 mm hout niet is gefreesd.

IMG_9408.JPG
IMG_9406.JPG
IMG_9405.JPG
IMG_9404.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vermoed dat die 2 zwarte inbusbout-koppen in de uiteinde van de ronde geleidingen zitten. Als je die losser zet en in hoogte kunt verplaatsen zou het mogelijk moeten zijn. Als er geen ruimte bij de gaten is, zal dat er gemaakt moeten worden.
Het lastige is natuurlijk dat het allemaal ook nog evenwijdig moet blijven en dergelijke.

Dan moet je natuurlijk wel zeker weten dat het daardoor komt, en niet door dikteverschil van je opspanplaat.

Zo'n zelfde uitdaging zal ook nog in de portaal kunnen zitten.

Dat is allemaal inherent aan het type machine.

Er zijn ook mensen die frezen die hele opspanplaat vlak, dan ben je er ook vanaf. (als de boutjes allemaal vast blijven zitten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je een meetklokje?.. dan kun je eens meten of je portaal evenwijdig is aan je tafel, zo niet, inderdaad afstellen..
Dat Alu van de tafel zal ook niet het vlakste materiaal zijn, maar, met een opspanplaat erop, die je dan vlak freest kom je al een heel eind.
er zijn ook mensen die geen hele plaat, maar stroken op de tafel monteren, zodat je de T-gleuven nog kan gebruiken..

Zelfde verhaal.. vlakfrezen, en dan ben je redelijk zuiver..
Daarna komt het "Trammen" van je machine, waarbij je de spindel zuiver haaks gaat zetten tenopzichte van de tafel, zodat je freesbanen ook allemaal vlak liggen, en je dus geen ribbels meer hebt in je werk als je een vlak freest.

Ok.. mijn hele machine is van staal, en flink kleiner, maar ik frees wel eens kleine onderdeeltjes uit plaat, en dan laat ik geen tabs staan, maar gewoon een "vliesje" van 0.1 mm.. dan breek ik het onderdeel na het frezen zo uit de plaat.. (met metaal gaat dat makkelijker dan met hout.. dat dan weer wel..
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Nou ik heb het op mijn manier oplost zonder meetinstrumenten. Gewoon de schroeven van de bovenplaat losgedraaid en een opgevouwen papiertje er onder gestopt en natuurlijk weer vast gedraaid. Of het nu ook in de lengterichting goed is moet ik nog zien als ik grotere stukken frees. Maar voor nu lijkt het probleem opgelost.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Rocnc »

Nou ik heb het op mijn manier oplost zonder meetinstrumenten
Hoewel ik echt bewondering heb voor de "micron-teigers" in dit wereldje, vind ik dit gewoon leuk om te lezen. En je merkt aan de opmerkingen van de andere forumleden dat ze genieten van dit draadje. Veel succes en plezier hiermee en ik blijf het volgen.
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Ach ik doe me niet mooier voor dan ik ben. Beroep is timmerman. Maar nu heerlijk met pensioen. Over een paar maanden ga ik 75 worden. Het is jammer dat ik het 3d en Frezen niet 10 jaar eerder ontdekt heb. Het is bijzonder leuk om te doen en geeft een hoop plezier als er na veel klooien iets lukt.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Plaats reactie