Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Kjelt »

van harte gefeliciteerd! , dat het je allemaal goed mag smaken.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door TestCase »

Gefeliciteerd! Nog vele jaren gewenst. Laat je maar eens goed gaan met dat lekkers, je hebt dan weer een heel jaar om braaf te sparen voor de volgende snoepbui. :mrgreen:
Papaatje
Berichten: 447
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Papaatje »

wimfreest schreef: 11 sep 2021 11:08 Zo het heeft mijn hele leven geduurd, maar ik heb het gehaald. Vandaag is het 75 jaar geleden dat ik geboren ben. Dus de tafel staat vol met lekkers.
Nadeel de komende tijd weer aan de lijn denken.
Ik denk met weemoed terug aan mijn jonge jaren dat ik net zo veel lekkere dingen kon eten als ik wilde zonder ook maar een grammetje aan te komen.
Maar vandaag doe ik net of ik nog 20 ben. :lol: :lol: :lol: :lol:
gefeliciteerd Wim! :P
Ach, ik doe mijn hele leven al alsof ik altijd 20 blijf. :lol:
Gewoon ontkennen dat alles toch steeds meer moeite kost. ;-)
En natuurlijk nog jaaaaren plezier met je CNC-hobby gewenst natuurlijk.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Dankjewel allemaal voor de felicitaties. Eigenlijk ben ik nu wel benieuwd of ik het oudste actieve lid hier ben. :?: Zo ja dan moet ik me maar opa_wimfreest noemen. :lol: :lol: :lol: :lol: (Jammer dat er niet zo'n poppetje is die zich op de dijen slaat van het lachen.)
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Kars-cnc »

Gefeliciteerd Wim!

Mooi dat het je zo goed afgaat om op deze leeftijd een nieuwe hobby op te pakken. Nog vele jaren frees plezier toegewenst!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Arie Kabaalstra »

iets te laat.. ik hoop dat je een fijne dag gehad hebt, en je niet ingehouden hebt met het nuttigen van gebak..

75?.. mooie leeftijd.. 'k merk dat mensen steeds later "oud" worden.. toen mijn grootouders nog "60ers" waren werden mijn zusje en ik altijd gemaand rustig te doen, want opa en oma waren al oud... Yeah.. right.. moet je nu bij mijn ouders mee aan komen.. mijn vader is 74, en die gaat nog rustig even een balletje trappen met zijn kleinzoon, als 't goed weer is, gaan we er met de motor op uit.. '

'k ben 25 jaartjes jonger, en zeker niet oud.. 50?.. oh..die borden waren niet voor mijn verjaardag?.. :lol: ik sta nog regelmatig op een skateboard, rij hele stukken op de fiets met een gemiddelde snelheid van 30+ oud?.. de duvel is oud.. :)

't is niet dat je bepaalde dingen niet meer doet, omdat je oud bent, maar je wordt oud als je stopt met bepaalde dingen doen..
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Vandaag is Ben Pas bij mij thuis geweest om naar de Freesmachine te kijken en de bedoeling was om de draaibank aan het werk te krijgen.
Verder heeft hij me nog een leuk programma laten zien en ook uitgelegd hoe het werkt.

Voor de draaibank hebben we de Y-as gebruikt het is de bedoeling dat als ik draaibank wil gebruiken ik de stekker van de draaibank in plug in de stekker van de Y-as.
Helaas kom ik niet verder als een hoop gebrom. Zie filmpje. We hebben de stekkers losgehaald, de bedrading is precies hetzelfde dus dat zou goed moeten zijn. Het pobleem zit hoogst waarschijnlijk in de afstelling in de gcode.
Hier moeten nog de juiste gegevens in worden gegeven.
De tanden op het draaibank gedeelte zijn 60 en 15 tanden
Hoe is de snelheid te berekenen.
Zelf heb ik daar geen kaas van gegeten. Maar er zijn er hier een paar, die dit op de sloffen kunnen doen.
Dus ik wacht op wijze woorden van de meesters.
.
IMG_9759.JPG
IMG_9758.JPG
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13480
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat geluid maak ik zelf ook wel eens.. vooral na het nuttigen van grote hoeveelheden bonen en/of uien.. :lol:

wimfreest schreef: 13 sep 2021 19:03 Het pobleem zit hoogst waarschijnlijk in de afstelling in de gcode.
in G Code stel je niets af..dat doe je in de besturing.
't klinkt alsof de 't aantal stappen wat ie per seconde moet doen te hoog is, of dat er één spoelenset niet goed gevoed wordt.

Wat je kunt proberen.. sluit een andere as aan op de driver van deze , doet die het wel.. dan zit't em in de bedrading of deze motor.. doet ie 't ook niet goed.. dan zit het in de driver, of de instellingen in de software van de machine
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Ballegooijen »

Als ik dit zo zie dan denk ik dat de motor niet juist is aangesloten. Probeer eens wat draden te wisselen met elkaar. Uiteindelijk moeten het 2 paren van 2 draden worden.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Goudgele »

Yep, lijkt inderdaad op een verkeerd aangesloten motor. Ook zul je de steps/mm (of beter: steps/degree?) van de y-as (dan dus de roterende as) aan moeten passen. Dat is in GRBL de setting $101.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door hfjbuis »

Goudgele schreef: 13 sep 2021 22:49 Ook zul je de steps/mm (of beter: steps/degree?) van de y-as (dan dus de roterende as) aan moeten passen.
Dat is 4 (overbrenging) x 200 (stappen/rev van de stappenmotor) x microsteps / 360

Bij 8 microsteps is dat 4 x 200 x 8 / 360 = 17.77777777778

Letop, bij grbl gebruik je een punt als decimaal teken.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Heb geen idee hoe ik in de G code iets kan veranderen.

Welke code moet ik gebruiken. $ heb ik al geprobeerd, maar daar kan ik niet mee editen.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Goudgele
Berichten: 517
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Goudgele »

In UniversalGcodeSender kan je bij de command line het commando $101=... (uitkomst van de formule) ingeven. Daarmee stel je het aantal stappen per graden in voor de roterende as.

Als je na gebruik van de roterende as weer terug wisselt naar de normale Y-as, zul je deze waarde weer terug aan moeten passen. Met het commando $$ kun je de huidige instellingen opvragen om te controleren hoe ze staan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Hmm volgens mij had ik dat geprobeerd maar ik zal het morgen nog eens uitproberen

Bedankt maar weer Goudgele.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Plaats reactie