Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Ik overweeg toch om met dat RBLGBU aan het werk te gaan. Als die wel die vierde as aan kan sturen is dat misschien toch een betere optie.

Nu is alleen de vraag wat er verder, buiten dat GRBLGBU programma allemaal nog nodig is om het aan het draaien te krijgen.

Ik neem aan dat er behalve de software ook nog hardware bij zal moeten komen.

De motor, ja die moet natuurlijk nog wel werken.

Maar mijn bedoeling is om vanuit het programma alles te kunnen regelen zonder dat ik stekkertjes moet verwisselen en aanpassingen moet doen in het programma. Ik denk dat ik daar na een tijdje wel vreselijk van ga balen.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Goudgele »

Ik heb me er (nog) niet ver in verdiept. Maar volgens mij is het gewoon een uitgebreide versie van GRBL, die op een grotere Arduino draait. Betekent dat je een Arduino Due of Mega moet hebben als vervanging van de Arduino Uno die er nu in zit. En je hebt nog zo'n TB6600 stepperdriver nodig. Afhankelijk of je een originele Arduino neemt of een Chinese clone ben je voor 30-50 euro klaar, wat materialen betreft.
Ik bestel het zelf meestal bij Tinytronics, maar er zijn zat andere plekken om het te bestellen natuurlijk.

Arduino Mega clone:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/deve ... -usb-kabel

Arduino Mega original:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/deve ... ga-2560-r3

TB6600 stepperdriver:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/mech ... 3.5a-9-42v

Optioneel nog dit bordje, dat je op de Mega kan klikken. Maakt het makkelijker om de draden op een betrouwbare manier aan te sluiten:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/deve ... gesoldeerd
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door hfjbuis »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2021 15:10 En dan heb je nog steeds 1 motor die verkeerd aangesloten op de stekker zit. :lol:
Maar als het eenmaal werkt is het iets comfortabeler.
De kleuren van de stappenmotoren zijn niet standaard. Het dan ook niet mogelijk om aan te geven hoe het gesoldeerd moet worden, te meer daar de motor van de 4e as waarschijnlijk niet dezelfde is als die op de andere 3 assen zitten.

Je hebt wel 3 dezelfde stekkers op de drivers. Als je de stekker uit de driver trekt, dan kun je aan deze stekker meten op welke pinnen de spoelen van de motor staan. Als op de pinnen een spoel is aangelsoten, meet je een paar 0 Ohm weerstand. Als het niet goed zit, kun je de stekker aan de kant van de motor aanpassen. Die lijkt op een JST-XH stekker. Met een dunne naald kun je het borglipje van de stekker behuizing omhoog duwen en dan de kabel uit de connector trekken en vervolgens op de goede plaats drukken. Van te voren even een foto maken!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

hfjbuis schreef: 15 sep 2021 17:03
hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2021 15:10 En dan heb je nog steeds 1 motor die verkeerd aangesloten op de stekker zit. :lol:
Maar als het eenmaal werkt, is het iets comfortabeler.
De kleuren van de stappenmotoren zijn niet standaard. Het dan ook niet mogelijk om aan te geven hoe het gesoldeerd moet worden, te meer daar de motor van de 4e as waarschijnlijk niet dezelfde is als die op de andere 3 assen zitten.

Je hebt wel 3 dezelfde stekkers op de drivers. Als je de stekker uit de driver trekt, dan kun je aan deze stekker meten op welke pinnen de spoelen van de motor staan. Als op de pinnen een spoel is aangesloten, meet je een paar 0 Ohm weerstand. Als het niet goed zit, kun je de stekker aan de kant van de motor aanpassen. Die lijkt op een JST-XH stekker. Met een dunne naald kun je het borglipje van de stekker behuizing omhoog duwen en dan de kabel uit de connector trekken en vervolgens op de goede plaats drukken. Van tevoren even een foto maken!
Lijkt me iets om op de Brabant meeting te bekijken en hopelijk op te lossen.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

hfjbuis schreef: 15 sep 2021 17:03
hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2021 15:10 En dan heb je nog steeds 1 motor die verkeerd aangesloten op de stekker zit. :lol:
Maar als het eenmaal werkt, is het iets comfortabeler.
De kleuren van de stappenmotoren zijn niet standaard. Het dan ook niet mogelijk om aan te geven hoe het gesoldeerd moet worden, te meer daar de motor van de 4e as waarschijnlijk niet dezelfde is als die op de andere 3 assen zitten.

Je hebt wel 3 dezelfde stekkers op de drivers. Als je de stekker uit de driver trekt, dan kun je aan deze stekker meten op welke pinnen de spoelen van de motor staan. Als op de pinnen een spoel is aangesloten, meet je een paar 0 Ohm weerstand. Als het niet goed zit, kun je de stekker aan de kant van de motor aanpassen. Die lijkt op een JST-XH stekker. Met een dunne naald kun je het borglipje van de stekker behuizing omhoog duwen en dan de kabel uit de connector trekken en vervolgens op de goede plaats drukken. Van tevoren even een foto maken!
Lijkt me iets om op de Brabant meeting te bekijken en hopelijk op te lossen.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Goedemorgen allemaal. De freesmachine is verkocht.

Er is dus niet echt een reden om hier op het forum te blijven. Maar ik wil wel iedereen bedanken die me de afgelopen periode heeft geholpen.
Ik heb de mensen op dit forum mogen leren kennen als mensen die heel veel kennis hebben van hun hobby. Maar ook als mensen die beginnelingen verder willen helpen in de wereld van het frezen.
Ik ga me verder in verdiepen in het werken met de 3D-printer.

Veel succes verder en blijf allemaal gezond.

Groetjes Wim
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Plaats reactie