Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Het klinkt allemaal alsof er zeker mogelijkheden zijn om het voor elkaar te krijgen.

Nu heb ik natuurlijk ook nog mach3 op de computer staan, het werkte niet goed samen met het board dat geleverd was met de CNC machine. Maar misschien is dat ook een mogelijkheid om in de overdenkingen mee te nemen.

Ik zeg ook maar wat ik denk. ;-)
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door serum »

Om het niet te overcompliceren denk ik dat je niet aan het werk toe bent waar Kabaalstra zich mee bezig houdt.

Wat je gewoon kan doen is de suggestie die Hugo geeft; dat je de X of de Y as hiervoor gebruikt. Je kan je tekening dan gewoon plat houden, met als maat op de x of de y de pi x diameter van het materiaal dat je bewerkt.

Enige dat je aan moet passen is het aantal stappen per mm aan de controllerkant om de 4e as de juiste afstand af te laten leggen.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

serum schreef: 05 sep 2021 10:54 Om het niet te overcompliceren denk ik dat je niet aan het werk toe bent waar Kabaalstra zich mee bezig houdt.

Wat je gewoon kan doen is de suggestie die Hugo geeft; dat je de X of de Y as hiervoor gebruikt. Je kan je tekening dan gewoon plat houden, met als maat op de x of de y de pi x diameter van het materiaal dat je bewerkt.

Enige dat je aan moet passen is het aantal stappen per mm aan de controllerkant om de 4e as de juiste afstand af te laten leggen.
Nou moet ik toegeven dat dit ver boven mijn pet gaat.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Maar even terug naar de situatie van nu.
Ik heb de freesjes inmiddels ontvangen en vanmorgen snel een geveltje getekend, met de afmetingen erbij, hier een screenshot van gemaakt.
Nu de boel uitgefreesd en de maten opgemeten. Het scheelde nog iets van bijna 1 mm.
Toen het freesje met schuifmaat opgemeten het was 1.5 mm
Het freesje wat ik geselecteerd heb was 2 mm dus moet ik een met de diameter van 1.5 selecteren.

Zo leer je elke keer weer dingen waar je op moet letten.
IMG_9621.JPG
Hoe dan ook ik kan nu iets maken zoals het moet zijn.

Dank voor alle hulp zo kom ik steeds verder.

Nu maar weer doorgaan met testen.

Intussen ben ik bezig om een Lithophane te maken op de resin printer en op de 3d printer een muur te maken met steenmotief. Oh ja ik ben ook weer met mijn tekentablet bezig.
Maar goed dat ik gepensioneerd ben. ;-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 05 sep 2021 10:54 Je kan je tekening dan gewoon plat houden, met als maat op de x of de y de pi x diameter van het materiaal dat je bewerkt.
CamBam heeft daar een prima plugin voor, kwestie van een programma maken voor 't "uitgeslagen" werk, en dan met de Plugin 't programma "rondbuigen".

en dan is het niet zo moeilijk..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

wimfreest schreef: 05 sep 2021 11:15 Nou moet ik toegeven dat dit ver boven mijn pet gaat.
En ik ben geloof ik iets langer dan jij, dus misschien kan ik het van die pet van je afhalen en het handigste stukje begrijpelijk maken. :lol:
Als ik het zo uit de losse pols overzie:
1 extra stepperdrive voor de 4e as. (een extra stepperdrive maakt het allemaal wel stuk simpeler, en met de andere oplossingen heb je die ook nodig)
1 schakelaar om het puls-signaal van de Y-as stepper om te zetten naar de 4e-as stepper
1 parameter in Grbl aanpassen aan je werkdiameter (dat is ook de steps/mm parameter naar steps per graad en dan nog iets op je rekenmachine met Diameter en 114.591) Het feit dat niemand het doet wil echt niet zeggen dat dat moeilijk is.
En je kunt gewoon je DXF op de omtrek frezen. (als dat is wat je wilt)
Die formule kan iedereen op z'n mobiele telefoon uitrekenen als je weet wat die paar getalletjes zijn (maar dat moet toch uitgezocht worden, dan heb je een voorbeeldje wat alleen ingevuld hoeft te worden)
Als je denkt dat het boven je pet gaat, gaat het niet lukken, maar als iemand je even helpt met een paar puntjes kun je de rest echt zelf. ( met wat je verder allemaal wel zelf voor elkaar krijgt, kun je dat ook niet meer geloofwaardig verkondigen)
Ik wil er best wel een keer samen met jouw naar kijken, heb het momenteel alleen ontzettend druk, werk en prive, en het is ook niet gegarandeerd dat het in een avondje opgelost is. Dus daar moet even een plannetje voor bedacht. (en Elst Wageningen is natuurlijk maar een stukje, zijn dagen dat ik dat al 2x per dag doe :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Zou echt tof zijn Hugo. Hier kan ik er bijna altijd tijd voor maken. Echt haast heb ik er nu ook niet mee.
Maar het is natuurlijk fijn als het werkt.
Als je tijd mocht hebben dan hoor ik het graag.
Koffie staat klaar tegen die tijd en de rest regelen we samen nog wel.

Je hebt mijn dag nu al goed gemaakt. ;-)
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Ben Pas
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 mar 2007 11:31

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Ben Pas »

Wellicht kan ik je helpen met de installatie van de 4de As.
Heb zelf een CNC die met een Eding besturing zodat je daar ook de werking van kunt bekijken.
Voor een vriend van me heb ik een CNC 3040 voorzien van Arduino met GRBL software.
Ik heb ook een houtdraaibank met een Arduino GRBL besturing.
Kom eens langs in Oosterbeek, dan overleggen we hoe we jouw 4de as aan de praat krijgen.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Maandag gaan Ben ik met de machine aan de gang om de draaibank aan de gang te krijgen.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door Goudgele »

Top, houd ons op de hoogte. Persoonlijk ben ik erg benieuwd of er dan toch een manier is met GRBL. Zou erg interessant zijn. Ook benieuwd waar de keuze op gaat vallen, als GRBL niet mogelijk is.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Goudgele schreef: 09 sep 2021 22:24 Top, houd ons op de hoogte. Persoonlijk ben ik erg benieuwd of er dan toch een manier is met GRBL. Zou erg interessant zijn. Ook benieuwd waar de keuze op gaat vallen, als GRBL niet mogelijk is.


Ja ik ben ook in blijde verwachting op de dingen die komen gaan. :lol:

Als het lukt met de draaibank, dan neem ik de machine weer mee naar de Brabant meeting.
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
Gebruikersavatar
wimfreest
Berichten: 156
Lid geworden op: 18 jul 2021 10:37
Locatie: Wageningen

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door wimfreest »

Zo het heeft mijn hele leven geduurd, maar ik heb het gehaald. Vandaag is het 75 jaar geleden dat ik geboren ben. Dus de tafel staat vol met lekkers.
Nadeel de komende tijd weer aan de lijn denken.
Ik denk met weemoed terug aan mijn jonge jaren dat ik net zo veel lekkere dingen kon eten als ik wilde zonder ook maar een grammetje aan te komen.
Maar vandaag doe ik net of ik nog 20 ben. :lol: :lol: :lol: :lol:
Groet wimfreest

In het bezit van een CNC3040 Frees.
Verder 2 "Elegoo Mars Pro" Resin printers en de Elegoo Mercury Plus was-station.
Creality Ender-3 Max voor de PLA. Leer om met Fusion 360 om te gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door benkr »

wimfreest schreef: 11 sep 2021 11:08 Zo het heeft mijn hele leven geduurd, maar ik heb het gehaald. Vandaag is het 75 jaar geleden dat ik geboren ben. Dus de tafel staat vol met lekkers.
Nadeel de komende tijd weer aan de lijn denken.
Ik denk met weemoed terug aan mijn jonge jaren dat ik net zo veel lekkere dingen kon eten als ik wilde zonder ook maar een grammetje aan te komen.
Maar vandaag doe ik net of ik nog 20 ben. :lol: :lol: :lol: :lol:
Wim, nog heel veel jaren CNC plezier. En natuurlijk ook heel veel fun met je familie, dat is toch de randvoorwaarde om het andere met plezier te kunnen doen denk ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Freselijk (mooie) freeswerkjes van Wimfreest.

Bericht door serum »

wimfreest schreef: 11 sep 2021 11:08 Zo het heeft mijn hele leven geduurd, maar ik heb het gehaald. Vandaag is het 75 jaar geleden dat ik geboren ben. Dus de tafel staat vol met lekkers.
Nadeel de komende tijd weer aan de lijn denken.
Ik denk met weemoed terug aan mijn jonge jaren dat ik net zo veel lekkere dingen kon eten als ik wilde zonder ook maar een grammetje aan te komen.
Maar vandaag doe ik net of ik nog 20 ben. :lol: :lol: :lol: :lol:
Van harte Wim! Kwaliteit van de verjaardag is evenredig met de kwantiteit en kwaliteit van het genoten gebak. Dus ga ervoor, laat niets je tegenhouden. In de komende weken houd je tussendoor wat balansdagen, loop je met een ommetje naar de supermarkt en kom je lichter uit de strijd dan dat je erin bent gegaan. Veel plezier!
Plaats reactie